جدال جنگی بر سر قیمت دلار در تهران

امروز دلار کار خود را با قیمت 51 هزار و 400 تومان آغاز کرد و ساعتی بعد با کاهش قیمت مواجه شد و به 51 هزار و 150 تومان رسید. معامله‌گران امروز منتظر سقوط دلار به کانال 50 هزار تومان هستند. آیا دلار کانال عوض می‌کند؟

جدال جنگی بر سر قیمت دلار در تهران

امروز دلار کار خود را با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد و ساعتی بعد با کاهش قیمت مواجه شد و به ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. معامله‌گران امروز منتظر سقوط دلار به کانال ۵۰ هزار تومان هستند. آیا دلار کانال عوض می‌کند؟

قیمت دلار امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۲ به ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت دلار در معاملات پشت خطی افزایشی بود. اما روند بازار از ساعات ابتدایی روز کاهشی شد.

امروز معامله‌گران از ساعات ابتدایی، منتظر کاهش قیمت دلار بودند و اکنون منتظرند که ببینند آیا قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان وارد می‌شود یا نه. به گفته معامله‌گران اگر قیمت دلار امروز به ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان برسد، با کاهش بیشتر مواجه می‌شود و به کف کانال ۵۰ هزار تومان می‌رسد. اما اگر روند بازار صعودی شود و دلار بتواند خود را بالای این رقم نگه دارد، احتمال ورود آن به کانال ۵۲ هزار تومان قوت می‌گیرد.

اما به نظر می‌رسد که قیمت دلار امروز از مرز مقاومتی که معامله‌گران گفته‌اند فاصله گرفته و خود را به کانال پایین‌تر نزدیک کرده است. برای همین معامله‌گران امروز منتظر ورود دلار به کانال ۵۰ هزار تومان هستند.

علت کاهش قیمت دلار چه بود؟

اولین عامل به ماجرای جنگ حماس و اسرائیل بر می‌گردد که با ایجاد نااطمینانی در بازار، قیمت دلار را افزایشی کرد. البته به نظر می‌رسد که این درگیری همچنان ادامه دارد و تنش میان دو طرف وارد مراحل جدیدی شده است. برای همین است که افزایشی‌های بازار معتقدند روند بازار افزایشی است و دولت با تلاش زیاد سعی در کنترل قیمت دلار دارد.

عامل دیگری که به کاهش قیمت دلار دامن زده، بازگشایی بازار ارز هرات پس از یک هفته تعطیلی است. زلزله، بازار ارز هرات را تعطیل کرده و بازگشایی این بازار بر روند کاهشی قیمت دلار اثر داشت.

معامله‌گران باتوجه به سکوت یک هفته‌ای در قیمت معاملات دلار هرات و بازگشایی آن در روز شنبه معتقدند قیمت دلار امروز در ابتدای معاملات هیجانی خواهد بود. این دسته می‌گویند طی هفته گذشته بازار ارز هرات تعطیل بوده و با توجه به تسویه‌های زیاد امکان هیجان در ابتدای معاملات وجود دارد.

اما نکته دیگری که معامله‌گران عنوان می‌کنند برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره لغو تحریم‌های موشکی ایران است. روز 26 مهر ماه -چهارشنبه هفته جاری- قرار است این جلسه تشکیل شود و بازار ارز در کنار این موارد، نگاهی هم به خروجی این جلسه دارد. به همین دلیل است که معامله‌گران به نظر می‌رسد بازار همچنان در حال انتظار باشد. افزایشی‌های بازار معتقدند احتمالا قیمت دلار در روزهای آینده به 53 هزار و 500 تومان می‌رسد. اما کاهشی‌ها همچنان به بازارساز امیدوارند و معتقدند افزایش قیمت دلار تحت تاثیر جو هیجانی بازار است و به زودی تب بازار فروکش می‌کند.

قیمت دلار از ابتدای هفته گذشته وارد دامنه 50 هزار تومان شد و در این دامنه سه کانال بالا رفت. از میانه‌های هفته گذشته قیمت دلار از 53 هزار و 600 تومان شروع به کاهش کرد و به کانال 51 هزار تومان رسید. البته در کاهش، قیمت دلار حتی تا 50 هزار و 700 تومان هم رسید اما دلار در این کانال دوامی نداشت و به کانال بالاتر برگشت. طی هفته گذشته خبر درگیری شدید حماس و اسرائیل و زلزله هرات در بازار اثرگذار بودند. بازار ارز هرات تمام هفته گذشته را به خاطر زلزله تعطیل بود.

در انتهای هفته گذشته واشنگتن پست و نیویورک تایمز مدعی شدند با توافق آمریکا و قطر، درخواست موردی ایران برای استفاده از ۶ میلیارد دلار خود تا اطلاع ثانوی رد خواهد شد. با وجود اینکه منابع داخلی نیز این اخبار را تکذیب کردند همچنان بازار نیم نگاهی به این خبر دارد.

 

با این اخبار قیمت دلار در کف کانال 51 هزار تومان حمایت شد. رشد قیمت سکه در پشت خط به واسطه جهش یکباره اونس ادامه‌دار بود. قیمت اونس طلای جهانی در روز جمعه با افزایش بیش از 50 دلاری وارد کانال 1900 دلاری شد و قیمت سکه فردایی با این اتفاق وارد کانال 30 میلیون تومان شد.

منبع اکو ایران -تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110200

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر