دلار از کانال 50 هزارتومان عبور می کند؟/نقشه جدید بانک مرکزی چیست؟

نوسان در بازار ارز اوج گرفته و دلار به کانال 50 هزارتومان وارد شد.

 دلار از کانال 50 هزارتومان  عبور می کند؟/نقشه جدید بانک مرکزی چیست؟

حرکت آهسته و پیوسته قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی از هفته گذشته شروع شده است و اکنون با کریدور بالاتر نزدیک به ۲۰۰ تومان فاصله دارد. آیا قصد سیاست‌گذار رهاسازی دلار به سمت ارزش ذاتی است؟

بررسی تکنیکالی دلار نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی روز قبل محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان را شکسته و در مرز مقاومت ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است.

قیمت دلار روز گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی در کریدور ۴۹ هزار تومانی دو پله دیگر بالاتر آمد و با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

معامله‌گران بازار ارز، رشد تقاضای روزهای پایانی تابستان برای مسافرت را دلیل این افزایش قیمت عنوان می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نیز احتمالا در نیمه دوم سال، روند صعودی قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی آغاز خواهد شد. آنها می‌گویند اگر دلار در کریدور بالاتر تثبیت شود، شروع یک روند صعودی جدید است.

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی دیروز از دستاورد جایگزینی ارزهای محلی به جای دلار و یورو در تقاضای سیاحتی ابراز خشنودی کرد اما در برهه‌ای که دینار جایگزین دلار و یورو برای سفر اربعین شد،‌ قیمت دلار نه تنها کاهش نداشت بلکه افزایش پلکانی نیز داشت.

شرکت کشتیرانی یونانی به‌خاطر انتقال نفت ایران جریمه شد در همین روز رییس بانک مرکزی اعلام کرد که استفاده از ارز محلی به سایر کشورهای منطقه هم تعمیم داده خواهد شد و احتمالا برای سفرها ارز محلی کشورها تخصیص داده می‌شود.

روز گذشته آسوشیتدپرس موضوع جریمه دو میلیون دلاری یک شرکت نفت‌کش یونانی به دلیل حمل نفت ایران را مطرح کرد. این در حالی است که بلومبرگ چندی پیش مدعی شده بود که دولت جو بایدن به یک توافق پنهان نفتی با ایران دست یافته است.

با وجود اینکه در هفته‌های گذشته موضوع توافق نانوشته ایران و آمریکا، امید فعالان اقتصادی برای کاهش قیمت دلار را افزایش داده بود این تناقض در اخبار، هر گونه آینده‌نگری در رابطه با قیمت دلار را غیرممکن کرده است.

بررسی تکنیکی دلار نشان می‌دهد در صورتی که دلار محدوده‌های فعلی قیمتی را حفظ کند پتانسیل افزایش تا کانال ۵۲ هزار تومانی را خواهد داشت.

منبع: اکوایران_تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105418

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر