دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومانی می‌شود؟

قیمت دلار در هفته نیمه‌تعطیل شهریور، بیشتر افزایشی بود تا کاهشی. این اسکناس متاثر از تقاضای اربعین و فرصت باقیمانده از تابستان برای سفر، به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد.

دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومانی می‌شود؟

قیمت دلار در هفته نیمه‌تعطیل شهریور، بیشتر افزایشی بود تا کاهشی. این اسکناس متاثر از تقاضای اربعین و فرصت باقیمانده از تابستان برای سفر، به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد.قیمت دلار در آخرین معامله هفته گذشته با رقم ۴۹ هزار و ۶۵۰ هزار تومانی مبادله شد. این اسکناس با بازدهی مثبت بسته شد و به سیگنال‌های مساعد سیاسی، چندان توجهی نداشت.

به گزارش عرشه آنلاین، دومین هفته شهریور، قیمت دلار در هر دو روند کاهشی و افزایشی نوسان داشت. این بازار از اخبار مساعد سیاسی، افزایش تقاضای ارز برای مسافرت در روز‌های باقیمانده از شهریور و تعطیلی روز‌های پیش رو خط گرفت. در نهایت افزایش قیمت اسکناس آمریکایی بیش از روند کاهشی آن بود. دیروز نیز این اسکناس در مواجهه با بازار تعطیل روز جاری بی‌جان و با نوسان محدود بسته شد.

تجارت نیوز نوشت : در حالی که هفته گذشته بازارهای مالی نیمه تعطیل بود اما قیمت دلار با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. کارشناسان اقتصادی ۶ ماهه دوم سال‌جاری را سرآغاز پایان رکود بازارهای مالی می‌دانند. آیا دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود می‌کند؟

موضوع نشست شورای حکام، پایان برخی تحریم‌های ۸ ساله ایران و از همه مهمتر حواشی و اخبار تائید نشده‌ای درباره توافق موقت ایران و آمریکا از سیگنال‌هایی است که در ماه‌ّهای گذشته، پیوسته روانه بازار می‌شد و اکنون معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف موضوعات مذکور هستند.

علاوه بر آن، پالس‌هایی که گاهی از سوی مقامات مسئول روانه بازار می‌شود همواره توجه بازیگران بازار ارز را جلب می‌کند. در این خصوص باید به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد. وی به تازگی از واژه جدیدی در ادبیات مذاکرات هسته‌ای با عنوان «سند سپتامبر» پرده‌برداری کرده است. او گفت: «گفتگو‌های ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده و سندی معروف به سند سپتامبر، بین ما و طرف‌های مقابل آماده است.»

برای هفته جاری تحلیلگران بازارها، همچنان منطقه ۴۹ هزار تومانی را برای قیمت دلار پیش‌بینی می‌کنند با این تفاوت که ورود دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

امید کاهشی‌های بازار برای توافق موقت

کارشناسان اقتصادی به مسائل سیاسی به عنوان یکی از محرک‌های موثر بر قیمت دلار اشاره می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها امید به احیای برجام، ثبات در شرایط فعلی بدون توافق و روابط نامساعد سیاسی ایران با سایر کشور‌های منطقه و غربی، هر یک می‌تواند روند قیمت دلار را به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر بکشاند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مسئول ایجاد هر روندی در بازار ارز و قیمت دلار سیاست‌گذار است و فعلا راهکار ایجاد شرایط باثبات و آرام در بازار، به موضوعات سیاسی و حسن روابط با سایر کشور‌ها گره خورده‌است.

برخی از کاهشی‌های بازار معتقدند با وجود تاکید کارشناسان بر روند صعودی قیمت دلار با پایان تابستان، در روز‌های آینده شاهد صعود‌های شارپی در قیمت ارز نخواهیم بود. زیرا ورود پول به بازار سخت است و شرایط اجتماعی نیز کشش پرش‌های بلند در مقطع زمانی کوتاه را ندارد.

با توجه به روند افزایشی آهسته و پیوسته دلار و رفت و برگشت اسکناس آمریکایی در محدوده‌ای مشخص، فعالان بازار ماندن در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومانی و افزایش محدود در کانال مذکور را برای دلار پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها معتقدند کاهش‌های محدود قیمت دلار به معنی استراحت در روند صعودی است.

گفتنی است روز گذشته قیمت دلار در بازار‌های همسایه کاهش محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد و کاهش ۲۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه کاهش ۶۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۸۴۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۳۰ تومان ارزان شد و با رقم ۱۳ هزار و ۶۶۰ تومان معامله شد. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104890

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        تو این چند وقت خرج ومخارج زیاد بوده طبیعی قیمت دلار به خاطر جبران هزینه ها بالا بره....‌

      ارسال نظر