سکه و طلا بعد از اربعین گران می شود ؟ حباب قیمت سکه مشخص شد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با بیان اینکه حباب سکه طی هفته گذشته ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود، گفت: در مجموع بازار طلا در هفته گذشته با کاهش تقاضا و رکود همراه بود.

سکه و طلا بعد از اربعین گران می شود ؟ حباب قیمت سکه مشخص شد

قیمت سکه بعد از اربعین چند می شود ؟ رکود در عمده بازارهای ایران قابل مشاهده است. از بازار طلا تا خودرو که هر کدام به نحوی درگیر چالش های اقتصادی دولتی هستند. اگرچه برخی پیش‌بینی‌ها درباره بورس و طلا گویای احتمال نوسانات مثبت در پایان شهریورماه است اما به باور خبرگان بازار طلا، این پیش بینی‌ها به آسانی می‌توانند خنثی شوند و با یک خبر سیاسی تمام تحلیل‌ها تغییر خواهد کرد.  طلا و سکه به کانال بالاتر می‌روند؟

به گزارش عرشه انلاین ، در آخرین روز کاری هفته اول شهریور قیمت طلا و سکه روند متوازنی نداشتند. افزایش قیمت، سکه‌های سنگین را به کانال بالاتر برگرداند و قیمت طلا کاهش یافت. با توجه به نزدیکی اربعین شرایط رکودی بازار طلا همچنان برقرار است. آیا قیمت در بازار طلا در کانال‌های قیمتی بالاتر پایدار است؟

تجارت نیوز نوشت : قیمت طلا و سکه در آخرین روزهای مرداد و نخستین روزهای شهریور ضربان‌های محدودی داشت. در ابتدای این هفته با توجه به برگشت قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومان، قیمت‌های بازار طلا در کانال پایین‌تر قرار گرفتند و پایان هفته سکه‌های سنگین در کانال بالاتر جا خوش کردند. هرچند نوسانات افزایشی و کاهشی قیمت در بازار فلز زرد چندان بزرگ نبود، اما منجر به تغییر کانال طلا و سکه شد.

کارشناسان اقتصادی با توجه به پیش‌رو بودن اربعین روند قیمت‌ها در بازار طلا در کانال‌های فعلی را همچنان پایدار می‌دانند. آنها معتقدند اگر رویداد خاصی در بازار رخ ندهد قیمت‌ها با ضربان‌های مختصر در کانال‌های فعلی نوسان خواهند داشت.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نیز با وجود افزایش قیمت انس جهانی طلا و برگشت آن به کانال ۱۹۰۰ دلاری روند کاهشی پلکانی را با توجه به سیاست‌های فد و نرخ بهره آمریکا برای طلای جهانی پیش‌بینی می‌کنند.

برگشت سکه‌های امامی و بهار به کانال بالاتر

روز پنجشنبه دوم شهریور قیمت سکه امامی با افزایش ۱۵۱ هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون تومان مبادله شد و به کانال بالاتر راه یافت. همچنین قیمت سکه بهار ۱۰۰ هزار تومان رشد داشت و با رقم ۲۵ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان مبادله شد.

با این وجود افزایش قیمت‌ها در بازار سکه نتوانست راه نیم‌ و ربع سکه را به کانال بالاتر باز کند. در آخرین روز هفته گذشته نیم‌سکه افزایش ۵۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. دیروز ربع سکه تنها قطعه‌ای بود که تغییر قیمت نداشت. این قطعه با رقم ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی روز چهارشنبهمعامله شد.

دوم شهریور سکه گرمی ۵۰ هزار تومان گران شد. این قطعه با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

طلا ارزان شد

روز پنجشنبه قیمت طلا روند کاهشی داشت. هر مثقال طلا با کاهش محدود سه هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۲۱ هزار تومان مبادله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش سه هزار و ۳۰۰  تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۳۱۳ هزار تومان معامله شد. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و۲۸۲هزار تومان رسید.

در دومین روز شهریور حباب سکه در تمام قطعات افزایشی بود. حباب سکه امامی با ۱۶۴ هزار تومان افزایش پرچمدار بیشترین رشد بود. حباب سکه بهار ۱۱۳ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۵۳ هزار تومان، ربع سکه هزار تومان و سکه گرمی ۵۰ هزار تومان رشد داشتند.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران به تسنیم گفت: در هفته‌ای که گذشت در بازار‌های خارجی شاهد افزایش ۱۴ دلاری اونس جهانی طلا بودیم و با توجه به نوسانات بازار ارز در داخل قیمت این فلز گرانبها اندکی با روند افزایشی مواجه بود.

 وی افزود: در مجموع هر مثقال طلای ۱۷ عیار با افزایش ۱۱۵ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۶۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۲۶ هزار تومانی به قیمت ۲ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان معامله شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به وضعیت بازار سکه و طلا بیان کرد: طی هفته گذشته، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید افزایش ۲۵۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۲۵ میلیون تومان، قیمت نیم سکه با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت ربع سکه تمام با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون تومان دادوستد شد.

بذرافشان ادامه داد: قیمت سکه یک گرمی بانک مرکزی در این هفته تغییر خاصی نداشت و با قیمت ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با بیان اینکه حباب سکه طی هفته گذشته ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود، گفت: در مجموع بازار طلا در هفته گذشته با کاهش تقاضا و رکود همراه بود.

محمد کشتی‌آرای، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر: گرانی در پایان شهریور را تایید نمی‌کنم

محمد کشتی‌آرای، کارشناس رسمی بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، درباره رکود در بازار طلا به «انتخاب» گفت: دو ماه است که بازار طلا هیچ نوسانی ندارد. در دو ماه اخیر بازار بسیار ثبات داشته و علت این است که قیمت جهانی طلا نوسانات طبیعی خود را داشته است. طلا از 1890 دلار تا 1935 دلار در نوسان بوده است. م اهمین نوسان را در دو ماه گذشته در خصوص قیمت ارز داشته‌ایم. قیمت ارز در کانل 49 بود که با خبر انتشار منابع مالی ایران باعث شد قیمت ارزش کاهش پیدا کند. یک هفته است که قیمت سکه و طلا و ارز تحت تاثیر اخبار مثبت ورود منابع مالی ایران از کره تحت تاثیر قرار گرفته است. نوسانات در بازار طلا و ارز بسیار جزئی و طبیعی است. این نوسان در نوع خود طی دو سال اخیر بی‌سابقه است. به همین دلیل هم چون این نوسانات کاهشی بوده است، سرمایه‌گذاری و میل به خرید طلا به شدت در مردم کاهش پیدا کرده است. چون افزایش قیمت خاصی را در دو ماه اخیر شاهد نبوده ایم، جاذبه خرید روی طلا به شدت کاهش پیدا کرده است. در اصل تقاضایی در بازار طلا وجود ندارد. در نتیجه حبابی هم شکل نگرفته است.

وی در ادامه درباره نوسانات اخیر بازار طلا و احتمال گران شدن طلا در آغاز پاییز اشاره کرد: طی چند وقت اخیر نوسان نیم تا 2 درصد را داشته ایم. در دو ماه اخیر البته بیش از 1.5 درصد نوسان در بازار طلا را مشاهده نکردیم. در خصوص طلا، سکه و ارز قیمت گذاری‌ها قابل پیش‌بینی نیست. اینکه می‌گویند پایان شهریور طلا گران می‌شود را تایید نمی‌کنم. قیمت‌ها تابع یک سری مسائل سیاسی و جهانی است که قابل پیش‌بینی نیست و اظهار نظر در این موارد بر پایه منطق نیست. پیش بینی قیمت طلا و سکه بیشتر از 48 ساعت اعتبار ندارد. اگر به تحلیل‌های سال 2022 توجه کنید، تمام تحلیل‌گران اقتصادی پیش بینی کرده بودند که قیمت انس جهانی بالای 2 هزار دلار می‌رود اما چنین اتفاقی رخ نداد. هرگونه تحلیل بیشتر از 48 ساعت تحلیل شخصی است.

کشتی‌آرای درباره وضعیت فعلی صادرات و واردات طلا گفت: طلا دو قسمت صادراتی دارد. یک بخش شمش طلا است، که مسائل مخصوص خود را دارد؛ دوم بحث مصنوعات طلا است. ورود مصنوعات طلای ساخته شده به کشور ممنوع است اما ورود شمش طلا بدون تعرفه ی گمرکی و مالیات به کشور آزاد است. خروج طلا از کشور، شامل صادرات مصنوعات آزاد است، اما خروج شمش طلا ممنوع است. خیلی از صادر کننده‌ها نیز به جای ارز، شمش طلا وارد می‌کنند. صادرات مصنوعات طلا از ایران به دلایل متعدد اقتصادی هم واحد‌های تولیدی ما با کاهش ظرفیت مواجه شده‌اند و هم نیاز‌های داخل را تعقیب می‌کنند. صادرات مصنوعات طلا بسیار کم شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103087

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر