یارانه ۱۴۰۱ چقدر است؟ | واریز آخرین یارانه 1400 | چه کسانی یارانه 205 هزار تومانی گرفتند؟

آخرین مرحله یارانه معیشتی سال ۱۴۰۰ امروز واریز شد و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت کردند

یارانه ۱۴۰۱ چقدر است؟ | واریز آخرین یارانه 1400 | چه کسانی یارانه 205 هزار تومانی گرفتند؟

آخرین مرحله یارانه معیشتی سال ۱۴۰۰ امروز واریز شد و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت کردند

یست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی (اسفند ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز دوشنبه، ۹ اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

در حال حاضر دو یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. نخست یارانه نقدی با همان رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۷۸ میلیون نفر و با هزینه سالیانه ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و دیگری یارانه معیشتی با مبلغ متغیر بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به تناسب اعضای خانوار برای حدود ۶۰ میلیون نفر و هزینه سالیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

امروز  آخرین یارانه معیشتی در سال ۱۴۰۰ واریز شد و باید منتظر ماند و دید که آیا از سال آینده ارز ۴۲۰۰ حذف می‌شود و یارانه جدید به حساب مشمولان واریز می شود یا خیر؟

در همین حال سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به بیان توضیحاتی درباره مبلغ یارانه سال بعد که قرار بود در ازای برداشته شدن ارز ترجیحی بیشتر شود، پرداخت. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی را در حذف کرده و مبالغی برای ارز ترجیحی دارو و گندم در نظر گرفته،  است.

میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط  جزییات تازه ای از یارانه ها در سال آینده که در کمیسیون تلفیق تصویب شده را بیان کرد.وی همچنین اعلام کرد که سال آینده افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت .نماینده تبریز در مجلس بیان کرد امروز یکی پیشنهاد داد که نرخ بنزین ده درصد افزایش یابد ولی مجلس قبول نکرد.

مهمترین اظهارات میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس

حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست. ارز ترجیحی یارانه پنهان است، یعنی سوبسید برای چند کالاست که اعم از نهاده های دامی، روغن، دارو و گندم است.

دولت نسبت به دارو و گندم می گوید یارانه را ریالی پرداخت می کنم و برای کل مردم حفظ می شود. کالاهای اساسی و نهاده دامی یارانه را از حالت سوبسید درمی آورد و ارز ترجیحی به واردکننده نمی‌دهد و در ازای آن یارانه ای که می خواهیم بدهیم به حلقه آخر یعنی مردم و جامعه هدف می دهیم. در تبصره ۱۴ هم برای این موارد ۱۷۶ هزار میلیارد تومان دولت یارانه قرار داده است. ما در تلفیق این را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم، یعنی اگر ارز ترجیحی را مجلس حذف کند در ازای آن ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار دولت می دهد.

یارانه دارو و گندم برای همه مردم است، بقیه برای جامعه هدف یارانه‌بگیر است.

حداقل ۶۰ میلیون نفر. کسانی که یارانه معیشتی دریافت می کنند.

الان ۷۳ میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند که این یارانه نقدی به جای خود باقی است و ادامه در تلفیق تصویب شده و دارو و گندم هم اضافه شده است 

همان رقم قبلی باقی است و ۵۵ هزار تومان معیشتی بود و جمعاً ۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر بود. یعنی یک خانواده ۴ نفره، ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کرد. این یارانه قبلی است ولی جدید چقدر خواهد بود باید برای دارو، گندم و غیره مدیریت کنند، البته به صورت یارانه نقدی نیست، بلکه بصورت کارت اعتباری یارانه کالایی می‌دهند که بانک مرکزی زیرساختی را برای فروشگاه‌هایی که کارتخوان مخصوص دارند که با کد بانک مرکزی است و مردم آنجا خرید می کنند و این پول نقد نیست که مانند یارانه نقدی در عابربانک قابل دریافت باشد یا در جای دیگر هزینه کنند. بلکه فقط برای خرید کالاست. درباره کالا هم صحبت این است که فقط کالای اساسی یا انتخاب مردم برای کالاها آزاد باشد و بانک مرکزی می گوید برای همه کالاها تنظیم شده و کالای خاص نیست.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10227

ارسال نظر