تصمیم‌گیری آشفته دولت درباره بنزین

بازار شایعهٔ افزایش قیمت بنزین در کشور و گمانه‌زنی دربارهٔ زمان اعلام آن از سوی دولت داغ بود که دولت تصمیم جدیدی درخصوص توزیع این سوخت ابلاغ کرد

تصمیم‌گیری آشفته دولت درباره بنزین

 بازار شایعهٔ افزایش قیمت بنزین در کشور و گمانه‌زنی دربارهٔ زمان اعلام آن از سوی دولت داغ بود که دولت تصمیم جدیدی درخصوص توزیع این سوخت ابلاغ کرد. ۲۶ مرداد معاون اول رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی با ایرنا اعلام کردکه یکی از دلایل ازدحام در جایگاه‌های سوخت «افزایش مصرف روزانه بنزین تا ۱۲۰ میلیون لیتر است و مقرر شد سقف برداشت و برخی محدودیت‌ها لغو شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.»

ایرنا که از بازدید میدانی «محمد مخبر» از جایگاه‌های توزیع سوخت تهران خبر داده بود، نوشته بود: «پس از این بازدیدها در جلسه‌ای که وزیر نفت با مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار کرده بود، حضور یافت و در جریان آخرین وضعیت جایگاه‌ها، میزان ذخایر سوخت و بنزین و همچنین تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع قرار گرفت.»

براساس آنچه ایرنا روایت کرده است، مخبر افزایش قیمت بنزین را شایعه دانسته و گفته است: «اینگونه شایعات و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اعمال محدودیت در کارت‌های سوخت باعث شد که در برخی جایگاه‌ها شاهد صف‌های طولانی و ازدحام باشیم که خوشبختانه در بازدیدهایی که امروز از برخی جایگاه‌ها داشتم، شرایط به نسبت عادی بود و مردم رضایت بیشتری داشتند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ۱۵ جایگاه در تهران هنوز ازدحام وجود دارد که برای حل این مشکل در جلسه تصمیم‌گیری و مقرر شد که سقف برداشت و برخی محدودیت‌ها لغو شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.»

خبری که به نظر اوضاع جایگاه‌های توزیع سوخت پایتخت و بسیاری شهرستان‌های کشور را آشفته‌تر کرد و بنا به بازدید میدانی خبرنگار «پیام ما»، همچنین گزارش‌های مردمی، بلافاصله پس از انتشار این خبر، جایگاه‌های توزیع سوخت با ازدحام روبرو شد. اگرچه در خبر منتشر شده از سوی ایرنا فهرستی از جایگاه‌هایی که محدودیت برداشت از آن‌ها لغو شده بود وجود نداشت اما بعداً مشخص شد که این لغو محدودیت تنها در چند جایگاه اعمال خواهد شد. شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور، طی اطلاعیه‌ای تلاش کرد تا این مصوبه معاون اول رئیس جمهوری را توضیح دهد.

طبق این اطلاعیه، رفع محدودیت سوخت‌گیری، موقت و فقط مربوط به ۱۵ جایگاه در تهران اعلام شد. در این اطلاعیه آمده است: «در پی بازدید سرزده امروز (پنج‌شنبه) معاون اول محترم ریاست‌جمهوری از سامانه دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مقرر شد به منظور رفاه حال شهروندان و کاهش بار ترافیکی هنگام دریافت سوخت‌، اعمال محدودیت به طور موقت در ۱۵ جایگاه شهر تهران برداشته شود.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «در روزهای اخیر، به‌دنبال ایجاد برخی شایعات در فضای مجازی و از سوی برخی رسانه‌های معاند، شایعه تغییر در نحوه سهمیه‌بندی و قیمت بنزین مطرح شد. معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت برای چندمین بار تأکید کردند که قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند. از سوی دیگر، اجرای مصوبه مجلس در خصوص استفاده از کارت‌های شخصی سوخت و تکلیف به وزارت نفت بدون استفاده از سیاست‌های قیمتی، تغییر در میزان دریافت سوخت با کارت‌های جایگاهداران را به‌دنبال داشت که این موضوع نیز یکی از دلایل ترافیک بیشتر در برخی جایگاه‌های سوخت در تهران شد. گفتنی است برخی رسانه‌ها از سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری در بازدید سرزده از دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت ایران به اشتباه برداشت کرده بودند که رفع محدودیت در همه جایگاهای کشور اعمال خواهد شد. این درحالی است که منظور ١٥ جایگاه پرازدحام تهران بوده است.»

این تصمیم در بخش بنزین و تأکید بر افزایش نداشتن قیمت بنزین در شرایطی از سوی دولت اعلام شده است که انتقاد از ثبات قیمت سوخت به ویژه بنزین، همچنین ناترازی در تولید و مصرف این محصول نفتی و شایعاتی مبنی بر ناگریزی از افزایش واردات بنزین در کشور، طی ماه‌های اخیر شدت گرفته است. کارشناسان معتقدند دولت برای جبران بخشی از ناترازی ناچار به اعمال افزایش بر قیمت بنزین است و دولت برای جلوگیری از تبعات آن، قیمت را ثابت نگهداشته است

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102101

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر