مردم گران نشدن قیمت بنزین را باور ندارد؟

ماجرای خبرهای پی در پی بنزینی چیست؟ آچمز مردم با شایعات شبانه قیمت بنزین

شایعه افزایش قیمت بنزین این روزها مردم را نگران و در عین حال بلاتکلیف کرده است . هر شب یک خبر از افزایش قیمت بنزین منتشر می شود

ماجرای خبرهای پی در پی بنزینی چیست؟ آچمز مردم با شایعات شبانه قیمت بنزین

عرشه آنلاین : «آقا چرا اینها قیمت بنزین را گران نمی کنند تا مردم از بلاتکلیفی خلاص شوند این وضعیت ماست برای یک باک باید ساعتها در صف باشیم » این گفته های یک شهروند بود که در جایگاه سوخت به شهروندی دیگر می گفت.دیگری می گفت : »معلوم نیست چه خبراست یک شایعه درباره قیمت بنزین می آید تکذیب می شود اما مردم باور نمی کنند» شایعه افزایش قیمت بنزین این روزها مردم را نگران و در عین حال بلاتکلیف کرده است . هر شب یک خبر از افزایش قیمت بنزین منتشر می شود 

این شایعات یک بار هم‌زمان با تصوب قانون بودجه مطرح می‌شود و بار دیگر به بهانه ورود به سال جدید بر سر زبان‌ها می افتد. گاهی صحبت درخصوص مصرف بالای بنزین و لزوم توجه به بهینه‌سازی مصرف، بهانه‌ای برای داغ‌شدن تنور شایعه گرانی بنزین می‌شود .گاهی ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران، گرانی بنزین را به سرخط خبرها باز می‌گرداند.و پس از آن برنامه هفتم .و خبر اختصاص سهمیه بنزین به کدملی دست مایه شایعه بنزینی می شود

بیشتر بخوانید: شایعه بنزینی در تعطیلات / تصمیم جدیدی درباره قیمت بنزین است؟

گاهی خبر در یک کانال تلگرامی منتسب به یک خبرگزاری بهانه شایعات می شود . وقتی این خبر تکذیب می شود . تعطیلی چند روزه کشور مجددا اخبار گرانی بنزنی را به سر خط اخبار بر می گرداند .   پس از اعلام تعطیلی دو روزه کشور، شایعاتی مبنی بر تصمیم جدید دولت در زمینه اصلاح قیمت بنزین  و سهمیه‌بندی بنزین و اجرای آن در ایام تعطیلی مطرح شد. این بار نیز تعطیلی دو روزه‌ی کشور به بهانه گرمای هوا باعث شد تا برخی به سناریوهای جدید دولت در زمینه قیمت بنزین بپردازند. چند وقت پیش هم شایعه ۳ نرخی شدن قیمت بنزین در فضای مجازی دست به دست می‌شد.

چند روز پیش دوباره بحث گرانی بنزین این بار به واسطه یک خبر از کمیسیون  تلفیق مجلس سر زبان ها افتاد .

و حالا شنبه شب  در آخرین خبر، تعطیلی برخی جایگاههای سوخت به شایعه گرانی بنزین دامن زد

از یک طرف، مقامات دولتی و حتی نمایندگان مجلس تاکید دارند که بنزین گران نمی‌شود، اما از دیگر سو، خبرهایی چون کمبود بنزین، احتمالات درباره قیمت بنزین را بالا می‌برد.

البته در این میان هر چند مقامات دولتی اخبار بنزین را تکذیب می کنند اما برخی نمایند گان مجلس نطر دیگری دارند 

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن  نظر مهمی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین داد . او، اظهار داشت: تصور من این است که این کار را انجام می دهند و آزمون و خطاها برای این بوده که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند چون همانطور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.

اما آیا دولت تصمیم جدیدی درباره قیمت بنزین دارد؟خبر جدید از قیمت بنزین چیست ؟

بنزین نایاب شد؟

 در حالی که ارگان‌های دولتی مدام انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه می‌گیرند و در حال برجسته‌سازی مصرف سوخت هستند، در فضای مجازی فیلم‌هایی از برخی شهر‌های استان مازندران منتشر شده که نشانگر صف‌های طویل مقابل جایگاه‌های بنزین است. ایرنا در خبری مبنی بر کمبود ۷۲ساعته سوخت در برخی جایگاه‌های استان مازندران منتشر کرد 

گزارش رسانه جمهوری اسلامی از تعطیلی برخی جایگاه‌های سوخت و طولانی شدن صف‌های بنزین در مناطق مرکزی و غربی مازندران از جمله آمل، محمودآباد و نور حکایت داشت.چند روز پیش هم خبر صف های طولانی در یزد و مهاباد منتشر شد 

هر چند  «ایرنا» خبرگزاری رسمی دولت، این فیلم‌ها را «شیطنت رسانه‌ای» و «خوراک دادن به رسانه‌های بیگانه» و «شایعه پراکنی» خواند، اما بلافاصله در پارگراف‌های پایینی خبر خود به «حجم بالای مسافرت‌ها به این استان» خبر داد. در هر صورت، صف‌های مقابل جایگاه‌های بنزین در استان مسافرپذیر کشور، بار دیگر این سوال مهم را پیش روی مسوولان بخش انرژی کشور قرار داده که با «بحران بنزین باید چه کار کنیم؟»

البته بنا به گفته مسئولان شرکت‌های توزیع پخش فرآورده‌های نفتی ساری و چالوس به عنوان دو نهاد تامین‌کننده سوخت جایگاه‌های توزیع، علت اصلی ازدحام سنگین در مقابل مراکز توزیع تاخیر در به مقصد رسیدن تانکرهای حامل سوخت به خصوص بنزین بوده است.

مسئولان این اتفاق را ناشی از حضور مسافران در شهرهای غربی و مرکزی دانسته که عملا مانع از ارسال سریع سوخت شده و زنجیره توزیع در مرکز و غرب استان را با اختلال مواجه کرده است.

شنبه شب ۲۱ مرداد ماه نیز هم این ماجرا تکرار شد .و باز شلوغی جایگاههای سوخت تکرار شد که منجر به صدور اطلاعیه ای شد 

مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت سوخت گفت: این موضوع هم تکذیب می شود و بخشنامه‌هایی که در این زمینه در فضای مجازی پخش شده، دروغ محض است.

عرب عاملی درباره تعطیلی برخی از جایگاه های سوخت گفت: تمامی جایگاه های سوخت تهران فعال است و خبرهایی مبنی بر تعطیلی کذب است.او گفت:احتمالا تعطیلی برخی از جایگاه ها بخاطر تعویض شیفت یا بروز رسانی جایگاه است که تعطیلی در حد چند دقیقه است و به سرعت برطرف می شود.عرب عاملی گفت: عملیات توزیع سوخت در جایگاه‌ها مطابق معمول و به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود و هیچ‌گونه برنامه تعطیلی در روزهای آینده نخواهد داشت.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از مردم تقاضا می کنیم بدون هیچ‌گونه نگرانی و در کمال آرامش و طبق روال معمول در طول مدت شبانه‌روز اقدام به سوختگیری کنند.

عرب عاملی در خصوص خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت سوخت گفت: این موضوع هم تکذیب می شود و بخشنامه‌هایی که در این زمینه در فضای مجازی پخش شده، دروغ محض است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد .وزیر نفت هم به میدان امد اوجی وزیر نفت گفت طی روزهای اخیر در سقف تولید بنزین و نفت هستیم و خوراک تمامی پالایشگاه‌ها تامین شده است.به شایعات افزایش قیمت بنزین توجه نکنید هیچگونه افزایش قیمتی در سال جاری در دستورکار دولت ومجلس نیست

جزئیات طرح سقف سوخت‌گیری

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز درخصوص جزئیات طرح سقف سوخت‌گیری و این‌که آیا قرار است تغییری در قیمت بنزین صورت بگیرد، گفت: «براساس بند هـ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، به‌منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریورماه ما بتوانیم حداقل ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین‌سوز و ۹۵ خودرو‌های نفت‌گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص ه خودروی خودشان استفاده کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس احتمال افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده و حتی این احتمال را طرح کرده است: «به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی جامعه برای افزایش قیمت بنزین هستند. تصور من این است که این کار را انجام می‌دهند و آزمون و خطاها برای این بوده که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند، چون همانطور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.»

اما سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه این احتمال را رد کرده و گفت: «تاکنون کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن و همچنین تغییر نحوه مدل توزیع سهمیه‌بندی بنزین نداشته‌ و اساساً بعید است جمع‌بندی نهایی کمیسیون به این سمت برود که یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود.»

زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک

با اینکه برمبنای اصول اقتصادی و متناسب با افزایش نرخ تورم در کشور، افزایش نرخ بنزین امری غیرطبیعی نیست، اما این افزایش نرخ از آنجا که در طول سال‌های مختلف به‌مرور صورت نگرفته، همواره فشار مضاعفی را در زمان افزایش قیمت بر مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است. ازسویی افزایش قیمت ناگهانی قیمت بنزین که سال ۹۸ صورت گرفت و تا پیش از آن نیز به‌طور مداوم ازسوی مسئولان تکذیب می‌شد، بر بی‌اعتمادی مردم افزوده است، حالا می‌ماند باور مردم که آیا قرار است صبح جمعه تازه بفهمند که قیمت بنزین گران شده یا نه!

همزمان با سهمیه‌بندی که در بنزین خودروهای سواری انجام شد، سیستان‌وبلوچستان هم با همان شکل سهمیه‌بندی شد، اما با یک تفاوت. ماجرا از آن قرار بود که به دلیل قاچاق سوخت در این استان، دولت سیاستی متفاوت را از همان آغاز اعمال کرد و سقف سوخت‌گیری روزانه بنزین در این استان را به ۶۰ لیتر در روز محدود کرد و اجازه سوخت‌گیری با نرخ آزاد را نیز از مصرف‌کنندگان گرفت. به همین دلیل عجیب نبود که زیر هر تابلو در شهرهای این استان، «بنزین موجود است»، یک عبارت تکراری باشد.

یک منبع آگاه با اشاره به وسعت این استان و نامتناسب بودن چنین تصمیمی به «هم‌میهن» می‌گوید: «وسعت استان بسیار بیشتر از سایر استان‌هاست؛ شمال تا جنوب استان بیش از ۹۰۰ کیلومتر است و روزانه فقط ۶۰ لیتر امکان سوخت‌گیری (بنزین سهمیه‌ای) وجود دارد. در این حالت، بسیاری از افرادی که در استان قصد دارند فرضاً از شمال استان به چابهار بروند، مجبور هستند پس از تمام شدن سهمیه بنزین روزانه، متوقف شده و پس از ۱۲ شب سهمیه روز بعد را دریافت کرده و به مسیر خود ادامه دهند.»

او در ادامه یادآور می‌شود: «علاوه بر اینکه در استان سیستان‌وبلوچستان، خرید بنزین خارج از سهمیه وجود ندارد و این سبب شده تا هزینه خرید بنزین، با نرخ آزاد و به صورت دبه ۲۰لیتری، سرسام‌آور باشد، قیمت‌ها در شمال و جنوب استان متفاوت است. البته قیمت آن بستگی دارد که چه مقدار بنزین را افراد می‌توانند از مرز جابه‌جا کنند که همین مسئله بر قیمت بنزین خارج از جایگاه‌های بنزین تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان نمونه در زابل یک دبه ۲۰ لیتری، ۳۰۰هزار تومان و در چابهار بیش از ۴۰۰هزار تومان است و افراد برای اینکه بتوانند به مسیر خود ادامه دهند مجبور هستند که این ارقام را برای خرید بنزین خارج از سهمیه بپردازند.»

این منبع آگاه که به سیاستگذاری دولت منتقد است، ادامه می‌دهد: «قاچاق سوخت از مرز را بهانه قرار داده‌اند، اما اگر بخواهید به‌طور معمول نیز از بنزین موردنیاز خود استفاده کنید، امکان‌پذیر نیست و تنها استفاده‌ای که می‌توانید از بنزین دولتی داشته باشید، با کارت بنزین خودتان است و به‌هیچ‌وجه به پلاک‌های ثبتی خودرو در سایر استان‌ها در هیچ نقطه‌ای از جایگاه‌های سوخت سیستان‌وبلوچستان، حتی یک لیتر بنزین نمی‌دهند. از همان ابتدا سهمیه‌بندی سوخت در استان همزمان با کل کشور آغاز شد، مردم استان نارضایتی‌های خود را اعلام کردند و حتی این موضوع رسانه‌ای شد و دولتی‌ها وعده افزایش سهمیه سوخت استان را طرح کردند، اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است.»

 

شایعه افزایش قیمت بنزین به ۷۰۰۰ تومان

افکارسنجی از طریق انتشار شایعات یکی از راهکارهایی است که گهگاه دولت‌ها آن را امتحان می‌کنند. اواخر تیرماه نز خبری درباره قیمت بنزین و به اسم سایت تسنیم اقتصادی (وابسته به خبرگزاری تسنیم) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که البته تسنیم هر گونه ارتباط با این سایت را رد و اعلام کرد که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و قیمت‌های اعلامی کذب است.

وزیر نفت دولت رئیسی و معاونان او نیز بارها هر گونه تصمیم درباره اصلاح قیمت بنزین و تغییر سهمیه‌ها را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند تا پایان سال تغییری در این زمینه به وجود نمی‌آید. اظهاراتی که بر مبنای اصل اعتماد سناریوی تعطیلی کشور به دلیل تصمیم جدید درباره بنزین را رد می‌کند.

لبخند سخنگوی دولت به بنزین ۳ نرخی

یکی دیگر از شایعاتی که در این مدت مطرح شد، موضوع سه‌نرخی‌شدن بنزین است. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، بیست و هشتم تیرماه درباره سه‌نرخی شدن قیمت بنزین، با رد شایعات مربوط به این موضوع اعلام کرد: در واکنش به این دسته از شایعات فقط باید خندید.

همچنین آن‌طور که خبرآنلاین نوشته، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نیز با تکذیب شایعه سه نرخی شدن قیمت بنزین، گفته بود: خبر سه‌نرخی شدن قیمت بنزین از اساس کذب است و نه دولت برنامه‌ای برای این مهم دارد و نه مجلس؛ چراکه چنین افزایش یا تغییری ابتدا باید در قانون بودجه سالانه کشور لحاظ شود و از آنجا که این تغییر و افزایش نرخ در قانون بودجه نیامده است، نرخ بنزین در سال جاری هیچ تغییری نخواهد کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس متذکر شده بود: متاسفانه هر از چندگاهی چنین شایعاتی در رسانه‌ها پخش می‌شود، اما به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان به شایعه‌ها توجه نکنند؛ چراکه هیچ تغییر و افزایشی در قیمت سوخت بنزین و گازوییل در سال ۱۴۰۲ اتفاق نخواهد افتاد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز ۲۵ تیرماه در حاشیه مراسم هفته بهزیستی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، عنوان کرده بود: این موضوع کاملا شایعه است و خلاف واقعیت؛ هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه برنامه‌ریزی برای آینده دارد یا احتمال دو یا سه نرخی شدن بنزین وجود دارد یا نه، تاکید کرده بود: خیر؛ اصلا دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

کارت سوخت رفتنی شد؟

گرچه تا کنون بارها تغییر در قیمت و سهمیه بنزین تکذیب شده است، اما به نظر می‌رسد تصمیم دولت در رابطه با جمع‌آوری کارت‌های سوخت نهایی است.

اواخر تیر ماه مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.

محمد صادقی توضیح داد: در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت پایلوت در شهر تهران اجرا می‌شود و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه عرضه بنزین سوپر فعلا از طریق کارت آزاد انجام می‌شود، تاکید کرد: در حوزه توزیع سوخت نرخ اول، بستر ارتباطی باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالش‌برانگیز است.

آچمز بنزینی مردم

به‌رغم تمام اظهاراتی که در رابطه با رد تصمیم جدید دولت مبنی بر تغییر قیمت و سهمیه بنزین، به آن اشاره شد، اما تجربه سال ۹۸ باعث شده تا بسیاری از شهروندان همچنان نسبت به این موضوع بدبین باشند و هر اتفاقی به تصمیم سوختی دولت و آچمز بنزینی خود ارتباط دهند.

در همین زمینه روزنامه دولتی اطلاعات در گزارشی نوشت: «حتی اگر آنقدر بدبین نباشیم که آن‌ را محک زدن واکنش افکار عمومی و نوعی نظرسنجی پنهان بدانیم، واقعیت این است که دولت و حکومت سال‌هاست بدون هیچ منطق کارشناسی، به دلیل امنیتی شدن بی‌دلیل تعدیل قیمت یک کالای مورد نیاز جامعه، به نوعی خود و مردم و مملکت را در حالت آچمز نگه داشته و قدرت تصمیم‌گیری یا هر نوع اتخاذ تصمیمی را به دلیل واهمه از تبعاتش از دست داده است و در مقابل خود را در مقامی یا موقعیتی نمی‌بیند که بتواند در برابر ابرچالش‌های کشور با مردم رک و صریح و دلسوزانه و همدردانه گپ بزند و در رفع آن بکوشد و این هیچ خوب نیست؛ اما فریز کردن مساله هم دردی را دوا نمی‌کند.».

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101261

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        شایعات را شما منتشر می کنید وحاضر هستید به قیمت عصبی شدن مردم بیشتر دیده شوید درحالی که بارها وبارها افزایش قیمت بنزین در سار جاری تکذیب شده است

      • ایرانی

        همیشه اینجور بوده اول شایع میکنن که فلان چیز گران خواهد شد دولت تکذیب می‌کنه ولی اینقدر این شایعه تکرار میشه که بعد یک دفعه گرانش میکنن این شایعه هدایت شده است الکی نیست

      • ناشناس

        بنزین ۵۰ هزار تومان کنید ملت ناسپاس ایران فقط نق زدن بلد آستن جانم فدای رهبر وکشورام ما هزینه چند کشور دیگر دارمیدبم سوریه عراق لبنان وفسطین یمن و روسیه آفریقای چند کشور و این وظیفه ما است خداوند متعال این انقلاب اسلامی به داد تا مظلومان جهان کمک کنیم روسیه هم از نان شب واجب تر است

      • مرتضی

        متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
        از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر).
        این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
        به همین خاطر با سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
        در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
        در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
        باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
        البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.

      ارسال نظر