کابینه لرزان رئیسی در جشن تولد دوسالگی | 12 تغییر در کابینه رئیسی در سالگرد تنفیذ و تحلیف

دولت رئیسی هنوز در روزهاییی که قرار است دوسالگی خودش را جشن بگیرد با 12 عضو همراه خود خداحافظی کرده است . البته پایان‌کار اعضا دولت سیزدهم ، هم از نوع استیضاح بود، هم عزل و هم استعفا.

کابینه لرزان رئیسی در جشن تولد دوسالگی | 12 تغییر در کابینه رئیسی در سالگرد تنفیذ و تحلیف

عرشه آنلاین دولت رئیسی  هنوز در روزهاییی که قرار است دوسالگی خودش را جشن بگیرد با 12 عضو همراه  خود خداحافظی کرده است . البته پایان‌کار اعضا دولت سیزدهم ، هم از نوع استیضاح بود، هم عزل و هم استعفا.

حالا در آستانه دو سالگی و در سالروز تنفیذ و تحلیف حکم ریاست جمهوری اش ، دوازده عضو کابینه اش تغییر کرده اند تا هیات دولت چهره جدیدی نسبت به روزهای نخست فعالیت، به خود بگیرد.

تمام تغییرات دولت رئیسی در دوسالگی 

  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ استعفای حجت عبدالملکی از وزارت کار 
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ استعفای سورنا ستاری از معاونت علمی ریاست جمهوری 
  • سورنا ستاری

  •  ۱۵ آبان ۱۴۰۱ تغییر  محسن منصوری از استانداری تهران و انتصاب معاون اجرایی رئیس جمهور
  • اول آذر ۱۴۰۱، استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی
  •  ۸ دی ۱۴۰۱ انتصاب محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی پس از استعفای  علی صالح‌آبادی
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ استعفای یوسف نوری از  وزارت آموزش و پرورش
  • ۲۲ فروردین استعفای میرکاظمی  رئیس سازمان برنامه و بودجه
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ استعفای وزیر جهاد کشاورزی
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ تغییر  مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ استیضاح فاطمی امین وزیر صمت 
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ استعفای محسن رضایی از معاونت اقتصادی دولت
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ استعفای حمید سجادی وزیر ورزش
  • ++
  • بلاتکلیفی میثم لطیفی نعاون رئیسی جمور و رئیس امور استخدامی
  • استیضاح جدی وزیر کشور 

 

عبدالملکی

در ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ حجت عبدالملکی اولین خروجی کابینه سیزدهم بود که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کناره‌گیری کرد. ابتدا محمد مهدی زاهدی‌وفا که به سرپرستی این وزارتخانه رسیده بود نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد اما سید صولت مرتضوی که پیش از آن معاون اجرایی رئیس‌ جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود در ۲۷ مهر ۱۴۰۱ با گرفتن رای اعتماد از مجلس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

بررسی تغییرات در دولت سیزدهم حکایت از آن دارد که فرآیند تغییر در دولت سیزدهم، دارای فلسفه خاصی است. زمانی که حجت الله عبدالملکی، سکاندار وزارت کار بود، با وعده های دهن پر کنی چون ایجاد یک میلیون شغل و اقداماتی مانند افزایش حقوق ۵۷ درصدی بازنشستگان، هزینه‌های زیادی را بر دوش دولت تحمیل کرد. دولت رئیسی که با پیامدهای تصمیمات تند وزیر جوان خود رو به رو شده بود، با تغییر عبدالملکی خواهان بازگشت به یک روند میانه رو در وزارت کار شد.هر چند که عبدالملکی استعفای خود را در توئیتر فیلتر شده اعلام کرد اما، به باور برخی ها، این یک استعفای محرمانه برای جلوگیری از خوردن مهر برکناری در پرونده وزارتش بود.

رستم قاسمی وزیر راه

ماجرای استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی متفاوت تر از رفتن عبدالملکی بود.

در اول آذر ۱۴۰۱، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به دلیل بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرد و در ۱۶ آذر مهرداد بذرپاش با گرفتن رای اعتماد از مجلس به وزارت رسید. قاسمی در ۱۷ آذر درگذشت.

در روزهایی که قاسمی مدیریت وزارت راه را در دست داشت، دولت با پیامدهای وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دست و پنجه نرم می کرد. وعده ای که از همان زمان کارشناسان از عملی نشدن آن سخن می گفتند. در نهایت، ابراهیم رئیسی در پی تشدید بیماری رستم قاسمی و ناآشنایی او با وزارت راه و شهرسازی دست به این تغییر او زد و با آوردن مهرداد بذرپاش به این وزارت خانه، تلاش کرد تا محبوبیت سیاسی این وزارت خانه را بیشتر کند.

علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی

 در ۸ دی ۱۴۰۱ پس از جلسه فوق‌العاده هیئت دولت، محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی از هیئت وزیران رأی اعتماد گرفت و جایگزین علی صالح‌آبادی شد.

استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

دولت در حوزه آموزش و پرورش با دو مانع جدی رو به رو بود. نارضیاتی معلمان از بی نظمی آموزش و پرورش به دلیل پرداخت دیرهنگام حقوق‌های خود در اسفند ۱۴۰۱ و همچنین عدم همسان سازی حقوق ها، دولت را به این سمت برد که رضایت معلمان را جلب کند و در همین راستا، یوسف نوری از سمت خود به عنوان وزیر آموزش و پرورش در نخستین روز پس از پایان تعطیلات نوروز 1402کنار رفت.

ظهر ۲۲ فروردین ۱۴۰۲، علی بهادری‌ جهرمی سخنگوی دولت از تغییرات جدید در کابینه خبر داد و طبق آن رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی جای خود را به نفرات جدیدی دادند. همچنین مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شد.

سخنگوی دولت در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه خبر سیما با اعلام تغییرات انجام‌ شده در هیئت دولت، اظهار کرد: «رویه دولت از ابتدا این بوده که مدیران و فرآیندها و رویه به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرند و این رویه ثابت و تأکیدی همیشگی در جلسات با اعضای کابینه رئیس جمهوری بوده است.»

مسعود میرکاظمی

بهادری‌ جهرمی افزود: «این تغییرات و تحولات یا به مناسبت ارزیابی‌های صورت گرفته یا به تناسب شرایط و اولویت‌های موجود کشور و نیاز روز اتفاق می‌افتد. در همین زمینه امروز سه تغییر در مجموعه کلان دولت انجام می‌شود که اولین تغییر آن مربوط به سازمان برنامه و بودجه است و طی آن آقای دکتر منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که تجربه مدیریتی موفقی داشته‌اند و سیاست‌های دولت را خوب پیش برده‌اند، جایگزین آقای میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌شوند.»

پیش از اعلام این خبر، زمزمه‌هایی درباره تغییر در سازمان برنامه و بودجه شنیده می‌شد که برخی آن را نارضایتی از عملکرد میرکاظمی و برخی دلیل آن را بیماری وی عنوان می‌کردند. سید مسعود میرکاظمی نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی بود. وی در دولت نهم، چهار سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم نیز برای مدت کمتر از ۲ سال، وزیر نفت بود. رئیس دولت سیزدهم در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ با صدور حکمی میرکاظمی را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد که با توجه به برکناری وی از سمت مذکور، عمر میرکاظمی در این سمت، کم‌تر از دو سال بود.

البته به گفته سخنگوی دولت، «میرکاظمی از اواسط سال ۱۴۰۱ از رئیس جمهوری چند مرتبه به دلیل ناراحتی قلبی تقاضا کرده‌ بودند که مسئولیت را به دیگری واگذار کنند تا حجم کارشان کمتر شود. با این‌حال چون در اثنای فرایند تدوین و تصویب بودجه ۱۴۰۲ بودیم نظر رئیس جمهوری این بود که این فرایند طی شود و بعد تغییر رخ دهد؛ البته آقای میرکاظمی مشاور تیم اقتصادی دولت خواهد ماند.»

اما دلیل کنار گذاشتن میرکاظمی چیست؟ هدف دولت رئیسی در تغییر مسعود میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه از دو جهت قابل توجه است. نخست آنکه دولت خواهان منعطف تر شدن سازمان برنامه و بودجه بوده است. از طرفی دیگر، ابراهیم رئیسی به دنبال کسی است که در عرصه سیاسی پیروتر باشد که در این میان، مسعود میرکاظمی با همه اقدامات خود در این سازمان تلاش می‌کرد که پیرو نباشد.

داود منظور سکان هدایت مهم‌ترین سازمان برنامه‌ریزی کشور را در دست گرفت. منظور ۵۹ ساله و فارغ‌التحصیل از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در مقطع دکتری اقتصاد با گرایش اقتصادسنجی و کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق است. او از مهر ۱۴۰۰ به عنوان یکی از معاونین وزارت اقتصاد، عهده‌دار سمت ریاست سازمان امور مالیاتی بود. معاونت برنامه سازمان برنامه و بودجه و معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از سوابق مدیریتی منظور است.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی هم که از طرفداران پر و پاقرص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، هنگامی که پیش بینی هایش با آثار حذف ارز ترجیحی مطابقت پیدا نکرد، از کابینه دولت کنار گذاشته شد.

سید محمد آقامیری سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی ۵۱ ساله، در آذر ۱۴۰۰ ریاست سازمان دامپزشکی کشور را بر عهده گرفت. وی دانش‌آموخته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دارای دکترای دامپزشکی و دکترای تخصصی علوم اقتصادی است.

استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

10 اردیبهشت 1402 نمایندگان مجلس شورای اسلامی  استیضاح وزیر صمت را در جلسه علنی بررسی کردند و با 162 رای موافق استیضاح فاطمی امین از کسب رای اعتماد مجدد خانه ملت باز ماند و بدین ترتیب وزیر دیگری از کابینه خداحافظی کرد

جانشین فاطمی امین ، عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ که با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله موفق به دریافت رأی اعتماد از مجلس یازدهم شد

محسن رضایی

تغییرات در کابینه رئیسی اما همچنان ادامه یافت.

محسن رضایی خرداد 1402 از معاونت اقتصادی دولت استعفا داد رئیس‌جمهور، محسن رضایی را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب کرد.

اما در اخرین تغییر تا امروز رفتن حمید سجادی وزیر ورزش است .حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان امروز برای سومین‌بار استعفا داد تا   این وزیر پرحاشیه دولت سیزدهم از دولت خداحافظی کند . کیومرث هاشمی فعلا وزیر ورزش است

حمید سجادی

دولت سیزدهم هنوز به نیمه راه نرسیده که12 عضو کابینه تغییر کرده اند ، وضعیت معاون امور استخدامی رئیس جمهوری همچنان بلاتکلیف است و استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور بطور جدی در مجلس مطرح است

دیگر رسانه ها

کدخبر: 99998

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        خدابه زمین گرم بزننشون که معیشت موقطع کردن یارانه منو150تومان کم کردن فقط ماهی 265تومان میریزن

      ارسال نظر