خبرخوش برجامی سی ان ان قیمت دلار را کاهش داد

تعطیلی بازار ارز دبی و هرات، بازار ارز فردوسی را هم کم رمق کرد به نحوی که هم تعداد معاملات کاهش چشم‌گیر داشت و هم قیمت دلار در روز گذشته ثابت ماند و تغییری نکرد.

خبرخوش برجامی سی ان ان قیمت دلار  را کاهش داد

قیمت دلار روز چهاراشنبه را با قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد و با همین قیمت هم به پایان رساند. بازار امروز هفتم تیر ماه اما کمی کاهش داشت و اولین معاملات دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز شد. ادامه این روند نزولی می‌تواند قیمت دلار را دوباره وارد کانال ۴۸ هزار تومان کند.

 علت کاهش قیمت دلار چیست و آیا این کاهش قیمت معنادار است؟

کاهش اندک قیمت دلار از منظر اخبار سیاسی  قابل بررسی است و آن هم خبر مثبت جدیدی است که دوباره به بازار مخابره شده است. سی ان ان در خبری اعلام کرد که به نظر می‌‌رسد حرکت رو به جلو برای احیای مذاکرات برجام پیرامون برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران، ایجاد شده است.

این رسانه گزارش داده که به نظر می‌رسد گفتگوی دو روزه در دوحه بین انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به تحولات مثبت در بسیاری از موضوعات منجر شده است.

این شبکه تلویزیونی آمریکا به نقل از یک منبع دیپلماتیک که نام آن را فاش نکرده است، نوشت: ایرانی‌ها با اروپایی‌ها و به صورت غیرمستقیم با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کرده‌اند. این مذاکرات با حمایت قطری‌ها منجر به تحولات مثبت در بسیاری از مسائل مربوط به دو طرف شده و در ارتباط با برجام و مساله زندانیان حرکت رو به جلو ایجاد کرده است.

البته مقامات داخلی مانند وزیر اقتصاد ایران هم از پیشرفت در مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده خبر داده است و حالا انتظار می‌رود که بازار سیگنال جدیدی درباره قیمت‌ها و احیای برجام گرفته باشد.

نوسان ۵ تا ۷ درصدی قیمت دلار در روز یک امر عادی است و این تغییرات، به معنای تغییر روند بازار نیست و با چنین تغییری نمی‌توان گفت بازار روند کاهشی یا افزایشی را در پیش گرفته است بلکه چنین نوسانی نشان می‌دهد که بازاردر حال حرکت در مسیر طبیعی است. اما اگر بازار بیش از ۵ تا ۷ درصد رشد یا ریزش داشته باشد، آن زمان باید بازار را تحلیل کرد و دلایل رشد و کاهش قیمت را بررسی نمود.

البته به نظر می‌رسد که بازار در یک هفته گذشته توجه چندانی به مذاکرات هسته‌ای و خبرهای آن نشان نداده و دلار هم توانسته خود را در محدوده ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان نگه دارد و فعلا در همین محدوده بماند.

به نظر می‌رسد که در چند روز آینده با توجه به تعطیلی بازارهای همسایه ایران به دلیل عید قربان، بازار نوسان خاصی نداشته باشد و قیمت دلار در محدوده کنونی بماند. اما احتمالا هفته آینده بازار حرکت خود را از سر بگیرد.

اما آیا قرار است دلار همچنان همین روند را طی کند؟ آیا دلار اصطلاحا توان روندسازی را از دست داده یا در انتظار خبری است تا به‌عنوان محرکی قوی روند نزولی یا صعودی خود را آغاز کند؟

شوک‌‌های موقتی برای کاهش قیمت

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اثر اخبار در بازار مقطعی است به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در مسیر طبیعی خود در حرکت است و بار دیگر با اخبار خوب و متفاوت می‌تواند به کانال‌های قیمتی پایین‌تر ورود کند. اگر چنین خبری اتفاق نیفتد قیمت این اسکناس دوباره در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.»

وی پیش از این زمانی که دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داشت و با قیمت ۵۴ هزار تومان مبادله می‌شد به احتمال اعمال یک شوک قیمتی بازدارنده به بازار ارز، توسط بانک مرکزی اشاره کرده بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: «شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد؛ اما تمام این موضوعات مقطعی است و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را باید داشته باشیم.»

کف قیمت دلار کجاست؟

وی خاطرنشان کرد: «کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه سقف این اسکناس کانال‌های بالاتر قیمت است.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاستگذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار داشت: «با تمام تلاش‌های بازارساز دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. یکی از دلایل آن نیز این است که  صنایع بالادستی کشور، خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند. بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد. در غیر این صورت در کانال فعلی نوسان خواهد داشت.»

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94570

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر