دلیل رکود در بازار سرمایه مشخص شد

به نظر می رسد افت ارزش معاملات از بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان در یک ماهه گذشته، دلیل اصلی کم رونقی و افت بازار سرمایه محسوب می شود.

 دلیل رکود در بازار سرمایه مشخص شد

به نظر می رسد افت ارزش معاملات از بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان در یک ماهه گذشته، دلیل اصلی کم رونقی و افت بازار سرمایه محسوب می شود.

بازار سرمایه در روزهای اخیر در شرایط رکودی به سر می برد و بر خلاف ماه های گذشته که شرایطی صعودی را تجربه کرد، بررسی روند معاملات در طی روز های جاری چندان چنگی به دل نمی زند و به نظر می رسد فعلا بازار عزمی برای رشد ندارد.

گفتنی است از ابتدای اسفند ماه سال گذشته بود که شاخص کل بازار سهام در طی یک رالی صعودی توانست با تثبت رشدی حدود ۶۵ درصدی، سقف قبلی خود را که در مرداد ماه سال گذشته تثبت کرده بود، پس بگیرد و در برای اولین بار ارتفاعی فراتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را ثبت کند. لازم به ذکر است که از اواسط اردیبهشت ماه بازار سهام وارد فاز اصلاحی شده است و تا کنون با ریزشی ۱۵ درصدی مجددا به حوالی سقف سال ۹۹ برگشته است.

روند کاهشی ارزش معاملات در یک ماه گذشته

یکی از نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید به آن توجه کرد، ارزش معاملات است که از این طریق به میزان سهام داد و ستد شده در یک روز کاری پی خواهیم برد و تا حدی می‌توان حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد. به‌ همین دلیل است که میزان ارزش معاملات در بورس روزانه برای کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار سهام اهمیت دارد. در واقع ارزش معاملات خرد به نوعی میزان تمایلات و علاقه ی سرمایه گذاران را برای حضور در این بازار را نشان می دهد. از طرفی زمان که شاهد رشد های و صعود بازار سرمایه هستیم، ارزش معاملات در روندی صعودی قرار گرفته و در زمانی که بازار نزولی می شود همواره شاهد افت ارزش معاملات خواهیم بود.

همانطور که در نمودار زیر به وضوح مشخص است، در یک ماه گذشته ارزش معاملات از بالای 20 هزار میلیارد تومان به کمتر از 8 هزار میلیارد تومان افت کرده است که حاکی از ریزشی 60 درصدی است. 

در واقع این طور می توان گفت دلیل نوسانات محدود بازار سرمایه در روزهای اخیر، علاوه بر ابهاماتی که در بازار ارز وجود دارد، به دلیل افت محسوس ارزش معاملات است که نشان از خروج سرمایه خرد از بازار سرمایه دارد. همچنین به نظر می رسد دیگر دلیل کم رونقی معاملات بازار سرمایه، متاثر از کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است. البته ذک راین نکته الزامی است که طبیعتا نرخ ارز شرکت های بورسی بر اساس نرخ سامانه مبادله ارز و طلا است اما کاهش نرخ ارز در بازار آزاد به واسطه ی تاثیر مستقیمی که بر انتظارات تورمی می گذارد سبب رکودی کردن فضای بازار سرمایه خواهد شد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92656

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر