توافق تهران و ریاض پروژه آمریکا در منطقه را شکست داد

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگویی به تغییرات در موازنه قدرت در منطقه به ویژه پس از توافق ایران و عربستان و شکست پروژه آمریکایی-صهیونیستی پرداخت.

توافق تهران و ریاض پروژه آمریکا در منطقه را شکست داد

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگویی به تغییرات در موازنه قدرت در منطقه به ویژه پس از توافق ایران و عربستان و شکست پروژه آمریکایی-صهیونیستی پرداخت.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در اظهاراتی گفت: شکی نیست که توافق ایران و عربستان منطقه را از مرحله‌ای به مرحله دیگر منتقل کرد و آن را در مقابل استراتژی جدیدی که مبتنی بر تفاهم، همکاری و ثبات سیاسی است، قرار داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد: منطقه پس از توافق ایران و عربستان، بحران فلسطین را به عنوان یک بحران واقعی در اولویت های خود قرار داد تا مانع از استمرار اشغال این سرزمین شود.

معاون سید حسن نصرالله افزود: آمریکا به صراحت اعلام کرد که از این توافق و تحولات ناشی از آن راضی نیست، این به آن معناست که پروژه آمریکا در منطقه با شکست مواجه شده است آن هم در زمانی که واشنگتن در جنگ بین روسیه و اوکراین و مسئله چین گرفتار است. کشورهای منطقه و جنبش های آزادی بخش باید از این فرصت به طور مثبت به نفع منطقه استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتحاد عربستان با ایران با چراغ سبز آمریکا انجام شد ؟ یا آنکه به خاطر کاهش شدید نفوذ آمریکا در منطقه است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از توافق عربستان و ایران راضی نیستند، آمریکا خواستار این توافق نبود اما مانع آن نیز نشد، البته دلیل اصلی این توافق آن بود که عربستان سعودی متوجه شد آمریکا محافظ واقعی پروژه های عربستان در منطقه نیست و نمی تواند امنیت عربستان را در صورت وقوع تنش در منطقه تامین کند.

شیخ نعیم قاسم گفت: عربستان بر این باور است که ادامه بحران به ویژه در یمن منجر به ایجاد خلل در پروژه اش تحت عنوان چشم‌انداز 2030 می‌شود و تداوم بحران در سوریه منجر به بر هم خوردن اوضاع خواهد شد. علاوه بر این سلطه طلبی رژیم اسرائیل به معضلی در منطقه تبدیل و باعث شده که به حملاتش علیه فلسطینیان ادامه دهد و هیچ قدم مثبتی برای حل این مشکل بر ندارد و همزمان خواستار عادی سازی با عربستان و کشورهای عربی نیز باشد بدون آنکه بخواهد امتیازی به فلسطینیان بدهد. همه این ها نشان می دهد که عربستان سعودی متوجه شده است که ادامه راهکار قبلی برایش مناسب نیست و با چشم انداز 2030 همخوانی ندارد. سعودی ها به رغم مخالفت آمریکا با این اقدام، به غیر از توافق ایران و عربستان، اقدامات دیگری مانند گسترش روابط با چین و روسیه را انجام دادند که برخلاف میل آمریکایی هاست اما آمریکا دیگر نمی تواند کاری برای ممانعت از آن انجام دهد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی ها فقط تماشاچی این تغییرات خواهند بود و کاری برای مقابله با این تحولات در منطقه انجام نخواهند داد، گفت: آمریکا هرگز قبول نمی کند که منطقه بر خلاف راهبردها و تاکتیک هایش به حرکتش ادامه دهد لذا در جست و جوی روش‌ها و راه‌هایی برای ممانعت از این پروژه‌ها خواهد بود، اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا واشنگتن می تواند این کار را انجام دهد و آیا توانایی های کافی برای تغییر در منطقه را دارد؟ آن هم در حالی که اوضاعش بسیار نابسامان است، با رژیم صهیونیستی به شدت اختلاف دارد و گرفتار مسئله اوکراین و موضوعات بین المللی است. به همین دلیل بعید می دانم که آمریکا بتواند رویکرد توافقی فعلی در منطقه را تغییر دهد اما به طور حتم برای مانع تراشی در مسیر آن اگر بتواند تلاش خواهد نمود.

وی در پاسخ به این سوال که توافق ایران و عربستان چه تاثیری بر روابط حزب الله با عربستان سعودی و پرونده لبنان دارد، گفت: هیچ رابطه و در عین حال هیچ تنشی میان حزب الله و عربستان سعودی وجود ندارد، بنابراین اینکه این توافق بعدها بر وضعیت لبنان و روابط با عربستان تاثیر بگذارد، این امکان وجود دارد؛ اما مدتی طول می کشد تا گام هایی در این زمینه اتخاذ شود. مساله لبنان اکنون تنها از نظر روحی تحت تأثیر این توافق قرار گرفته است؛ منطقه اکنون رو به ثبات است و شایسته آن است که این ثبات بر لبنان منعکس شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است. زمانی که منطقه با دو قطب اصلی خود یعنی ایران و عربستان به توافقی جدی برسد و به طور موثر و سریع اجرایی شود، قطعاً برای همه کشورها و مردم منطقه بازتاب خواهد داشت، زیرا این دو کشور تاثیر زیادی بر اوضاع منطقه دارند.


منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92075

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر