سیگنال اشتباه ایران به علی‌اف / چرا اعضای گروه حسینیون بازداشت شدند

بر اساس این اخبار، «اورخان محمدف» و «توحید ابراهیم بیگی» دو روحانی شیعه و از رهبران گروه «حسینیون نهضت مقاومت اسلامی آذربایجان» نزدیک به یک هفته پیش در قم بازداشت شده‌اند.

 سیگنال اشتباه ایران به علی‌اف  / چرا اعضای گروه حسینیون  بازداشت شدند

 برخی کانال‌های تلگرامی از بازداشت دو تن از رهبران گروهی به نام «حسینیون» که یک گروه شیعه مخالف الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان است، خبر دادند. بر اساس این اخبار، «اورخان محمدف» و «توحید ابراهیم بیگی» دو روحانی شیعه و از رهبران گروه «حسینیون نهضت مقاومت اسلامی آذربایجان» نزدیک به یک هفته پیش در قم بازداشت شده‌اند.

 انتخاب / نوشت :اخیراً در محافل رسانه‌ای ایران خبری منتشر شد که باعث شوک تعجب بسیاری شد. این خبر از منظر ملی، مذهبی و ایدئولوژیک غیرعادی و ناراحت‌کننده بود. خبر این بود: رهبران شیعیان آذربایجان توسط حکومت ایران بازداشت شدند! این خبر اشاره به بازداشت دو تن از رهبران جنبش شیعی حسینیون به نام‌های «اورخان محمداف» و حجت‌الاسلام «توحید ابراهیم بیگلو»، در روز دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ در قم داشت. انتشار این خبر جنجال زیادی به پا کرد، واکنش‌ها به این بازداشت غیرعادی در بین ایرانیان آن‌چنان منفی بود که کمتر سابقه داشته است. طیف انتقادات از این خبر گسترده و از همه تفکرات داخل و خارج کشور بوده است. همچنین این مسئله موضوع داغ فضای مجازی بود که واکنش‌های عمدتاً منفی به این واقعه بود. در ادامه نگاهی به این ماجرای جنجالی می‌اندازیم.

بیشتر بخوانی بازداشت اعضای گروه حسینیون آذربایجان در قم بخاطر الهام علی اف | گروه حسینیون چه کسانی هستند

تحت حکومت استبدادی و خودکامه الهام علی‌اف بسیاری از مردم جمهوری باکو از حقوق شهروندی خود محروم هستند، یکی از مهم‌ترین این حقوق، حقوق مذهبی است که توسط حکومت باکو به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می‌شود. مذهب‌ستیزی میراث سال‌ها حکومت شوروی بر این مناطق است که خاندان علی‌اف همچنان در شکلی استالینیستی آن را اجرا می‌کنند. این در حالی است که مردم این مناطق یکی از پرشورترین گروه‌های شیعیان هستند که سال‌ها تحت ستم حکومت کمونیستی شوروی و سپس خاندان علی‌اف از لحاظ مذهبی سرکوب شده‌اند و هم اکنون به دنبال دستیابی به حقوق اولیه برای برگزاری بدون دغدغه مناسک دینی و مذهبی خود هستند. اما حکومت علی‌اف در پی شیعه زدایی در این مناطق و جایگزین‌کردن آن با مذهب دیگری است. به همین دلیل هم‌زمان با سرکوب شیعیان به تبلیغ وهابیت می‌پردازد. به‌طوری‌که گفته می‌شود، از جمعیت تقریباً یکدست شیعه جمهوری باکو، جمعیت شیعیان به بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مردم این مناطق همچنین از لحاظ تاریخی ایرانی‌تبار هستند و متأسفانه حکومت علی‌اف به شکل نابخردانه‌ای در حال جعل هویت تاریخی و فرهنگی مردم این مناطق است. علی‌اف با تقویت پان‌ترکیسم و تلاش برای حذف هویت حقیقی مردم این منطقه، تلاش کرده تا سیاست ایران زدایی و ایران ستیزی را در این منطقه نهادینه کند و راه را بر هرگونه هویت‌یابی احتمالی مردم این مناطق ببندد. این سیاست متأسفانه تحت‌تأثیر القائات دولت اسرائیل است که نظریه‌پرداز اصلی آن خانم برندا شیفر یک عنصر افراطی ضدایرانی است که خود را به حلقه مشاوران آقای علی‌اف وارد کرده است.

این  مقام اطلاعات امنیتی افزود: برخی تحقیقات در خصوص این افراد مطرح شده است که به بررسی این افراد نیازمند، بیشتر است و به همین خاطر افراد برای بررسی این موضوعات می‌پردازند. تحت نظر میباشند.

«نهضت مقاومت اسلامی آذربایجان» یا «تیپ حسینیون» یا «حسینچی لر» یکی از چندین گروه متشکل از شیعیان حامی و مورد حمایت جمهوری اسلامی است. هویت بصری و لوگو این گروه مشابه دیگر گروه‌های شیعه مورد حمایت تهران، مستقیما از سپاه الهام گرفته شده و همین مساله در ابتدای شکل‌گیری، پیام نزدیکی آن‌ها به حکومت تهران را مخابره می‌کرد. بنر گروه حسینیون هم مانند حزب‌الله لبنان، فاطمیون و زینبیون، در پس‌زمینه زرد سپاه با همان آیکون‌های ثابت «مشت و اسلحه» طراحی شده است. رهبر این جنبش می گوید نامگذاری مقاومت اسلامی آذربایجان به نام «حسینیون» توسط سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس انجام گرفته بود.

حسینیون آذربایجان

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86372

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر