دستور مهم ثبت احوال برای تعویض تمام شناسنامه ها؛ جلد قرمزها به گوش باشند

یکی از برنامه‌هایی که امسال طراحی کرده ایم این است که تا پایان سال آینده وجود این شناسنامه‌های جلد قرمز رابه حداقل برسانیم

دستور مهم ثبت احوال برای تعویض تمام شناسنامه ها؛ جلد قرمزها به گوش باشند

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تعویض شناسنامه دست‌نویس با مکانیزه تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین، هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۳۴ میلیون شناسنامه دست‌نویس تعویض و مکانیزه خواهد شد و جلوگیری از سوءاستفاده شناسنامه‌های دست‌نویس و پیشگیری از هرگونه جعل از مزیت‌های صدور شناسنامه‌های مکانیزه است.

وی ادامه داد: اکنون صدور شناسنامه مکانیزه در استان‌های تهران، سمنان، قزوین، فارس و خوزستان آغاز شده است.

کارگر گفت: با این روش ۸۰ درصد در هزینه های چاپ صرفه جویی خواهد شد همچنین در استفاده از نیروی انسانی نیز صرفه جویی می شود.

رئیس سازمان ثبت احوال گفت: چشم انداز سامانه ثبت احوال تحقق یک سامانه هوشمند است؛ در این راستا اقدامات گوناگونی انجام شده است که یکی از مهمترین کارهایی که باید در طول این سال ها انجام می شد ایجاد بستر مناسبی برای احراز هویت در کشور بود که با عنوان سامانه «هدا» یا همان هویت دیجیتال ایرانیان مطرح است.

وی افزود: یکی از خدمات ویژه که باید به متقاضیان، مردم و سایر بخش های خصوصی ارائه شود یک بستری بود که بر اساس آن به ویژه بخش های خصوصی بتوانند با حفظ محرمانگی هویت افراد احراز هویت معتبری داشته باشند. این سامانه هویت دیجیتال در بستر فضای مجازی به همه بخش های خصوصی این امکان را می‌دهد که به راحتی بتوانند احراز هویت انجام دهند از طرفی کسانی که دارند این خدمات را دریافت می‌کنند این اطمینان را دارند که هویت آنها محفوظ می ماند و مورد خدشه یا سوء استفاده قرار نمی گیرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه، اطلاعات از دفاتر پیشخوان به صورت الکترونیک به واحد چاپ شناسنامه متمرکز در مرکز استان ها ارسال می‌شود و پس از کنترل و تأیید اطلاعات فرد با اسناد هویتی موجود در بانک های اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور، نسبت به چاپ و صدور شناسنامه اقدام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به منظور تکریم ارباب رجوع، تسهیل و تسریع در صدور شناسنامه و در نهایت ارتقای بهره وری سازمان ثبت احوال از طریق بهبود فرایندها اجرا شده است.

کارگر یادآور شد: اصلاح و بهبود فرایند صدور شناسنامه و حذف مراحل زائد، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت سطح نظارت بر عملکرد فرایند اجرایی، کاهش زمان ارائه خدمات و ایجاد امکان مدیریت ارتباط با مشتری در طول فرایند از مزایای این طرح است.

صدور هوشمند شناسنامه نوزاد

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: شناسنامه نوزادان به صورت هوشمند و الکترونیک صادر خواهد شد و این امر در راستای ارائه خدمات الکترونیک به مردم و تکریم والدین و خانواده‌ها است.

کارگر افزود: در بحث صدور شناسنامه نوزاد به صورت هوشمند، تصمیم بر آن است که بتوانیم شناسنامه را بدون حضور والدین و متقاضی قانونی صادر و به درب منزل ارسال کنیم.

وی یادآور شد: پیش از این متقاضیان با در دست داشتن گواهی ولادت فیزیکی، برای ثبت واقعه ولادت و تنظیم سند هویتی به ادارات ثبت احوال مراجعه می کردند و پس از اعلام نام مدنظر و تکمیل فرم های مربوطه، فرایند تنظیم سند ولادت و صدور شناسنامه برای آنها انجام می شد.

آغاز فصل جدیدی از احراز هویت

کارگر تاکید کرد: با بهره برداری از سامانه هویت دیجیتال ایرانیان(سامانه هدا) فصل جدیدی از احراز هویت در کشور ایجاد شده است.

وی اعلام کرد: چشم انداز سازمان ثبت احوال تحقق سازمانی هوشمند و تمام الکترونیک است و در دو سال گذشته با پشتیبانی های وزیر کشور توانسته ایم قدم های موثری در این زمینه برداریم و رونمایی و افتتاح طرح‌های گوناگون فناوری اطلاعات در این سازمان در کشور اثربخش بوده که لازم است در این راستا با جدیت بیشتری گام برداریم.

معاون وزیر کشور گفت: در همین راستا سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی این امر و به منظور ایجاد سازوکاری کار آمد و امن برای مدیریت هویت دیجیتال ایرانیان براساس سند «نظام هویتی معتبر در فضای مجازی» و نِگاشتِ نهادی آن، ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی اقدام به طراحی و توسعه سامانه هدا پرداخته است.

احراز هویت براساس ۴ سطح

وی احراز هویت این سامانه را در سطوح مختلف بیان کرد و افزود: این امر بر اساس میزان اهمیت و ریسک خدمات الکترونیکی در فضای مجازی و بر اساس 4 سطح شامل بررسی اطلاعات هویتی، تطبیق با شماره تلفن همراه متصل با کدملی شخص، زنده سنجی و تطبیق چهره و در نهایت امضای دیجیتال راه اندازی شده است.

کارگر با بیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک این سازمان برای تحقق دولت الکترونیک است، افزود: با بهره برداری از این سامانه، نیازی به دریافت اطلاعات هویتی از شهروندان در فضای مجازی نیست و هویت اشخاص به‌واسطه سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی امین به‌صورت برخط احراز خواهد شد.

وی تاکید کرد: احراز هویت ملی به‌صورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف اطمینان، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی، کاهش مخاطرات ناشی از هویت جعلی، حذف کپی مدارک، دسترسی شهروندان به خدمات متعدد دولتی و خصوصی از طریق فضای مجازی، تمرکز بر روی فرآیندهای اصلی کسب و کار، کاهش ریسک، تخلفات و هزینه‌های ناشی از جعل هویت، کاهش جرایم فضای مجازی و کمک به حفظ امنیت آن از جمله اثرات این سامانه است.

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور پیش از این در پاسخ به این پرسش که بساط شناسنامه جلد قرمزها کی برچیده می‌شود، اظهار کرد: طی ۱۴ سالی که از تعویض شناسنامه‌ها می‌گذرد انتظار می‌رفت که این شناسنامه‌ها باید تعویض می‌شد، اما ما در همین ۲ سال برنامه ریزی کردیم تا سریعتر بتوانیم این شناسنامه‌های معروف به جلد قرمز را تبدیل به شناسنامه‌های جدید کنیم چرا که این شناسنامه‌ها که کاملاً مکانیزه هستند.

کارگر همچنین به امکان جعل شناسنامه‌های جلدقرمز اشاره و عنوان کرد: این شناسنامه‌ها محل اشکال هستند و می‌توانند از آن سوء استفاد کنند و امکان جعل آن وجود دارد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره همکاری ثبت احوال با سازمان‌ها برای جمع آوری شناسنامه‌های جلد قرمز گفت: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان تعویض این شناسنامه‌ها است، در همین راستا بانک مرکزی باید به عنوان متولی چاپ شناسنامه خام به ما کمک کند و برخی نهادهای نظارتی نیز که در تجدید چاپ همکاری دارند به ما کمک کنند تا تعویض این شناسنامه‌ها هرچه سریعتر انجام دهند.

کارگر درباره میزان شناسنامه‌های جلد قرمز در کشور گفت: در کشور حدود ۳۴ میلیون شناسنامه جلد قرمز وجود دارد که انشالله ما بتوانیم هر چه سریعتر این شناسنامه‌ها را تعویض کنیم.

با توجه به تاکید رئیس سازمان ثبت احوال کشور برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) و مشکل در اخذ خدمات در صورت نداشتن شناسنامه جدید، روند تعویض شناسنامه‌ها، مدارک مورد نیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغه‌هایی است که اکثر شهروندان مطرح کرده و می‌خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنند

کدام شناسنامه باید تعویض شوند؟

پیش از هر چیز نیاز است بدانیم در چه مواردی می‌توانیم نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم؛ درحال حاضر شهروندان می‌توانند برای تعویض شناسنامه‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده‌اند، شناسنامه‌هایی که به علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه‌های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵ سال تمام رسیده باشند، شناسنامه‌هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد. (شناسنامه‌هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده‌اند) و همه شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه‌ها تبدیل نشدند، اقدام کنند.

جزئیات تعویض شناسنامه در یک روزبخوانید

برای تعویض شناسنامه باید صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه کرده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک مورد نیاز ارائه کند.

اولین کار این است که برای درخواست صدور شناسنامه جدید به صورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه نمایید و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را ارائه کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 136428

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر