اینترنت ماهواره‌ای برای این گوشی های ایرانیان | قیمت استارلینک در بازار چقدر است؟

در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار هستند و اسپیس ایکس به اضافه کردن حداقل هزار ماهواره دیگر تحت مجوز فعلی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ادامه خواهد داد.

اینترنت ماهواره‌ای برای این گوشی های ایرانیان | قیمت استارلینک در بازار چقدر است؟

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

به گزارش عرشه آنلاین؛ اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی بفروشد. مرکز توسعه ماهواره‌های اسپیس‌اکس در ردموند واشینگتن، میزبان تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل گردش ماهواره‌های استارلینک است. هزینه پروژه یک‌دهه‌ای طراحی، ساخت و استقرار این صورت فلکی توسط اسپیس‌اکس در ماه مه ۲۰۱۸ حداقل ۱۰ میلیارد دلار برآورد شد.

با اضافه شدن ایستگاه مک مردو در قطب جنوب، اسپیس ایکس می گوید که سرویس اینترنت پهنای باند استارلینک مبتنی بر مدار آن اکنون به تمام هفت قاره می رسد.

طبق گفته ایلان ماسک قطب جنوب، آسیا و آفریقا به سرویس پهنای باند ماهواره ای اسپیس ایکس متصل می شوند.

هزینه استارلینک ماهیانه ۱۱۰ دلار با هزینه ۵۹۹ دلاری یکبار مصرف برای تجهیزات است.

قابل توجه است که اینترنت ماهواره استارلینگ در بزرگترین کشور روی زمین، روسیه، فعال نشده است. اسپیس ایکس در اوایل سال جاری، اندکی پس از حمله روسیه، استارلینک را در اوکراین فعال کرد. هزاران گیرنده استارلینک نیز به اوکراین فرستاده شده اند تا مناطق جنگ زده را متصل نگه دارند. ماسک همچنین گزارش داده است که استارلینک موفق شده است در برابر تلاش‌های روسیه برای مسدود کردن آن مقاومت کند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار هستند و اسپیس ایکس به اضافه کردن حداقل هزار ماهواره دیگر تحت مجوز فعلی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ادامه خواهد داد. این شرکت ابراز تمایل کرده است که این ابر صورت فلکی را به ۵۰۰۰۰ ماهواره افزایش دهد.

قیمت اینترنت ماهواره ای در بازار + هزینه خرید پکیج کامل

سایت گسترش نیوز نیز در گزارشی ، ضمن آشنایی با اینترنت ماهواره ای و بررسی آخرین وضعیت دسترسی ایرانیان به این تکنولوژی، شما را با قیمت های پکیج کامل آن آشنا می کنیم.

استارلینک پروژه ای متعلق به شرکت SpaceX است که ایلان ماسک آن را تأسیس‌ کرده است. استارلینک به عنوان یک شبکه ارتباطی اقیانوسی از ماهواره‌های کوچک در فضا طراحی شد که هدف آن فراهم کردن اینترنت برای سراسر جهان است.

ایلان ماسک، کارآفرین و مهندس آمریکایی است که بنیان گذار و مدیرعامل شرکت SpaceX و شرکت Tesla و Neuralink محسوب می‌شود. او همچنین به عنوان مؤسس شرکت SolarCity و شرکت Boring Company شناخته می‌شود. استارلینک در نظر دارد با استفاده از شبکه‌ای از ماهواره‌های کوچک در مدار زمین، ارتباط اینترنتی بی‌نقص و با سرعت بالا را در سرتاسر جهان فراهم کند؛ به ویژه در مناطق دور افتاده که به شبکه‌های زیرساختی معمولی دسترسی ندارند.

استارلینک قصد دارد بیش از ۱۰٬۰۰۰ ماهواره کوچک به مدار زمین بفرستد تا قابلیت ارائه خدمات اینترنت را در سراسر جهان افزایش دهد. با این تعداد ماهواره، سیگنال ارتباطی به صورت بی‌وقفه و بهبود یافته به مناطق دورافتاده و کشورها با زیرساخت‌های ضعیف یا ناپایدار رسانده می‌شود. در کل، استارلینک تمرکز خود را بر فراهم کردن اینترنت با سرعت بالا و قابلیت دسترسی گسترده به مناطق دور افتاده قرار داده است تا افرادی که تاکنون به اینترنت دسترسی نداشتند، از فواید فناوری ارتباطی بهره‌مند شوند.

بدقولی آقای نابغه یا مقاومت دولت ایران؟

ایلان ماسک مطابق وعده خود در آغاز بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و در راستای کمک به مردم اوکراین، امکان استفاده از اینترنت ماهواره را برای مردم این کشور فراهم کرد. با شروع نزاع نظامی در شرق اوکراین و تأثیرات آن بر زیرساخت‌های ارتباطی، ارتباطات اینترنتی در برخی مناطق اوکراین قطع شد. ایلان ماسک در پی تسهیل دسترسی مردم به اینترنت و ارتباطات، برخی تجهیزات و آنتن‌های استارلینک را به اوکراین فرستاد.

تجهیزات استارلینک به منظور برقراری ارتباطات اینترنتی در مناطق مورد نیاز در اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند. این خدمات به مردم اوکراین کمک کرد به اینترنت دسترسی پیدا کنند و در ارتباط با دیگران و جهان بیرون باشند، به ویژه در زمانی که زیرساخت‌های ارتباطی سنتی دچار مشکل بودند. این تلاش‌ها نشان از تعهد ماسک و SpaceX به ارتقای دسترسی به اینترنت در مناطقی است که به زیرساخت‌های معمولی دسترسی ندارند یا در شرایط بحرانی قرار دارند.

البته ماسک در گذشته وعده هایی در رابطه با تسهیل دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره ای نیز مطرح کرده بود که این امر تا به امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته است. با توجه به وسعت فیلترینگ فضای مجازی در کشور و قطعی های اینترنت، همواره صحبت هایی در خصوص استفاده کاربران ایرانی از اینترنت ماهواره ای عنوان شده است. حتی در برخی مناطق کشور نیز خبرهای غیررسمی مبنی بر استفاده برخی کارکنان از استارلینک به گوش رسیده است که این اتفاق از سوی مسئولان تکذیب شد.

خرید پکیج استارلینک چقدر آب می خورد؟

مسئولان مربوطه در خصوص اینترنت ماهواره ای واکنش های سلبی دارند و از گذشته تا به امروز موضع گیری منفی در این ارتباط داشته‌اند. عیسی زارع پور در آبان ماه سال گذشته به موضوع استفاده کاربران ایرانی از استارلینک عنوان کرد: «نمایندگان ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای بعد از مذاکرات با سازمان تنظیم مقررات ایران و پذیرفتن قوانین سرزمینی ایران می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.»

او ادامه داد: «همانطور که اواخر سال گذشته اعلام آمادگی کردیم که از ارائه دهنده خدمات بین‌المللی در کشور در حوزه زیر ساخت و در حوزه پلتفرم و سکو منوط بر اینکه قوانین سرزمین ما را بپذیرند، استقبال می‌کنیم، پیگیری حقوقی از طریق اتحادیه بین‌المللی مخابرات انجام و جلسه‌های متعددی تشکیل شد و در نهایت مقرر شد که استارلینک باید این قوانین را رعایت کند. نمایندگان ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای بعد از مذاکرات با سازمان تنظیم مقررات ایران و پذیرفتن قوانین سرزمینی ایران می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.»

با توجه به این گونه اظهارنظرها از سوی مسئولان، بعید به نظر می رسد که تکلیف استفاده قانونی اینترنت ماهواره ای در کشور به این زودی ها برطرف شود. در ماه های گذشته صحبت هایی در پیوند با امکان اتصال گوشی های هوشمند به اینترنت ماهواره ای مطرح شده بود که در صورت وقوع این امر، اتفاقات خوبی برای کاربران در راه خواهد بود.

در برخی از سایت های فروش آنلاین، پکیج های کامل استارلینک، شامل مودم و دیش، با قیمت های گزاف در معرض فروش قرار گرفته است. در یکی از آگهی ها، پکیج کامل استارلینک، تگ قیمتی ۴۷ میلیون تومانی دارد که این موضوع تعجب ما را به همراه داشته است.

قیمت استارلینک در سایر کشورها

در حال حاضر، هزینه خرید اینترنت استارلینک دربرگیرنده هزینه اولیه برای تهیه تجهیزات و همچنین هزینه‌ای برای سرویس ماهانه آن است. با این تفاسیر، بهای دیش با توجه به نرخ روز دلار، ۳۹ میلیون تومان و هزینه سرویس استارلینک نیز ماهانه ۷ میلیون تومان آب می خورد.

با اعلام رسمی استارلینک، هزینه اشتراک خدمات این شرکت در برخی کشورها کاهش پیدا است. به عنوان مثال، در هلند هزینه اشتراک ماهانه کاربران از ۱۲۴ یورو به ۱۰۵ یورو کاهش یافته است.

همین طور در بریتانیا، هزینه اشتراک از ۸۹ پوند به ۷۵ پوند کاهش یافته و کاربران آلمانی می‌توانند به جای پرداخت ۱۰۰ یورو، ۸۰ یورو بپردازند. همچنین کاربران ساکن در شیلی و برزیل نیز از کاهش ۵۰ درصدی هزینه اشتراک خبر داده‌اند.

درباره آمریکا، استارلینک هنوز به طور رسمی این کاهش هزینه را اعلام نکرده است، اما یکی از کاربران ساکن در ایالت نوادا گزارش داده است که به جای پرداخت ۱۱۰ دلار ماهانه، حالا باید ۸۵ دلار بپردازد. با این حال، در سایت استارلینک هنوز اطلاعاتی درباره کاهش قیمت در آمریکا ارائه نشده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134482

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر