در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم تا تورم پولهایمان را نابود نکند | پنج بازار مهم را بشناسید

فعالان بازارهای مالی این هفته گوش به زنگ اخبار سیاسی ناشی از تنش بین ایران و اسرائیل بودند. بر این اساس قیمت‌ها نیز تحت تاثیر این خبر، نوساناتی را تجربه کردند. اما حالا در پایان هفته، ورود به کدام بازار برای سرمایه‌گذاران سودآورتر است؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازارهای مالی و سرمایه‌ای محسوب می‌شود؟

در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم تا تورم پولهایمان را نابود نکند | پنج بازار مهم را بشناسید

فعالان بازارهای مالی این هفته گوش به زنگ اخبار سیاسی ناشی از تنش بین ایران و اسرائیل  بودند. بر این اساس قیمت‌ها نیز تحت تاثیر این خبر، نوساناتی را تجربه کردند. اما حالا  در پایان هفته، ورود به کدام بازار برای سرمایه‌گذاران سودآورتر است؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازارهای مالی و سرمایه‌ای محسوب می‌شود؟

به گزارش عرشه آنلاین  وضعیت پرتنش در منطقه و شرایط نابسامان اقتصادی، باعث ناپایداری بازارهای مالی و سردرگمی مردم در شناسایی زمان مناسب ورود به بازارها شده است.

در هفته‌ای که گذشت بازارهای مالی تحت تاثیر اخبار سیاسی روند قیمتی پر افت و خیزی را پشت سر گذاشتند؛ تمامی بازارها در این هفته در لاک دفاعی فرو رفتند که نشان از سرگردانی سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارها بود. اکنون سوال اصلی صاحبان سرمایه این است که ورود به کدام بازار به عنوان سپری در برابر تورم از ارزش دارایی آنها محافظت می‌کند و در حالت بهینه، سودآورتر خواهد بود؟

افت حتمی ارزش ریال در سایه تورم

یک  اقتصاددان در خصوص وضعیت بازارهای مالی در بازه یک ساله  گفت: «اگر بخواهیم به صورت کلان و در یک دوره یک ساله روند بازارها را بررسی کنیم، واقعیت امر این است که با توجه به شرایط اقتصاد کشور، چشم‌اندازهای موجود خوش‌بینانه نیست.»

وی افزود: «همچنین از لحاظ نقدینگی و رشد اقتصادی و موارد مشابه، کاهش ارزش ریال یک امر حتمی است.» این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «اگر بتوان تورم را کنترل کرد یا برجام به نتایج خوبی برسد، کاهش ارزش ریال کندتر خواهد بود.»

او  تصریح کرد: «اما برای بررسی اینکه چه بازارهایی می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند، باید این‌گونه سنجید که در صورت وجود تورم ۶۰ درصدی، تمامی بازارها به دلیل کمیاب بودن کالای مورد تقاضا و ضعف عرضه، مثل در دسترس نبودن خودرو و ملک به اندازه کافی، با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند.»

کدام بازار بازدهی دلاری بیشتری دارد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند به نظر می رسد  در سال 1403 بیشترین بازدهی دلاری بازارها از نظر ریسک، متعلق به بازار املاک و مستغلات خواهد بود.پس از بازار املاک، به ترتیب بازارهای دلار، طلا و سپس سهام قرار دارند. البته در نهایت به لحاظ بازدهی دلاری، به هم نزدیک می‌شوند و شاهد تفاوت زیادی نخواهیم بود.»

قیمت دلار

باتوجه به التهابات ارزی که پس از پایان تعطیلات نوروزی و همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش نرخ دلار به‌ دلیل وقایع سیاسی و موقتی است و قطعا شرایط پایدار نمی‌ماند.

سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و زمانی‌که هنوز تعطیلات نوروز برای مردم ایران تمام نشده بود، خبر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق منتشر شد. این حمله ساعت ۱۷ اتفاق افتاد و به‌دنبال آن فرمانده ارشد سپاه پاسداران و پنج افسر همراه آنها شهید شدند.

در این میان بازار غیر رسمی ارز در اولین روز کاری ۱۴۰۳ نوساناتی را تجربه کرد که متاثر از این موضوع بود و زعم بسیاری از کارشناسان،  این امر موج روانی و هیجانی در بازار ایجاد کرده و بر التهابات ارزی دامن زده که موقتی است و پایدار نخواهد ماند و بازار به روال قبل برمی‌گردد.

به گفته این کارشناسان، عده‌ای دلال و تروریست اقتصادی در این شرایط، همسو با دشمن بدنبال جوسازی و اختلال در بازار ارز هستند. در عین حال که افزایش موقتی انتظارات تورمی ناشی از عوامل غیراقتصادی است و رسانه‌های معاند در حال افزایش انتظارات تورمی در جامعه هستند و از هیچ تلاشی برای ترغیب مردم جهت هجوم به بازار ارز دریغ نمی‌کنند.

البته در کنار اینکه کارشناسان معتقدند افزایش نرخ دلار این روزها ناشی از حملات رژیم صهیونیستی است و به‌زودی فروکش خواهد کرد، بر این موضوع نیز تاکید دارند که سیاست‌های فعلی برای کنترل نرخ ارز چندان مناسب نیست و باید بسته‌های جدید سیاستی تدوین شود و انتظارات تورمی را کاهش دهد؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

درواقع به گفته کارشناسان، تراز تجاری مثبت با نفت، شرط لازم برای ثبات ارز است و اگر تراز ارزی ما مثبت نباشد، با توجه به ۲۰ میلیارد قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه‌ای که برآورد می‌شود، بی‌ثباتی در حوزه ارز خواهیم داشت.

به عقیده یحیی آل اسحاق مسائل سیاسی علت افزایش نرخ دلار است.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به این موضوع که دلایل مختلفی برای افزایش نرخ ارز وجود دارد تاکید کرد: حمله به کنسولگری ایران در دمشق باعث ایجاد برداشت‌های متفاوت در ذهن مردم شده به همین علت تعدادی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید ارز ‌کردند.

وی افزود: البته تروریست‌های اقتصادی و سوداگران ارزی نیز با ایجاد فضاسازی‌هایی به دنبال افزایش تقاضا هستند تا از این بازار سود ببرند، دلالان همیشه در بازار ارز به دنبال فرصت‌هایی برای جوسازی و کسب منفعت هستند، در نتیجه نباید نقش‌ آن‌ها را در نوسانات نرخ ارز نادیده بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان کرد: افزایش نرخ ارزی که در چند روز اخیر اتفاق افتاده به علت تغییر در عرضه ارز نیست، چون شاهد کاهشی در عرضه نبوده‌ایم بلکه اتفاقا این عامل نسبت به گذشته با افزایش نیز همراه بوده است.

وی افزود: تقاضای واقعی برای تجارت و امثال این موارد به درستی پاسخ داده می‌شود در نتیجه علت اصلی افزایش نرخ ارز به مسائل و جریانات سیاسی مربوط است. 

آل اسحاق درباره افزایش قیمت طلا نیز اظهار کرد: قیمت طلا علاوه بر نرخ ارز، از نرخ جهانی آن تاثیر می‌گیرد و تغییرات نرخ جهانی که خارج از اقتصاد کشورمان است بر قیمت داخل اثر می‌گذارد؛ قسمتی از عرضه طلای کشور وارداتی است؛ بنابراین تا حدودی عرضه و تقاضای طلا از شرایط بین المللی تاثیر می‌گیرد و از طرفی هم شاهد افزایش بی‌سابقه اونس جهانی در ماه‌ها و روزهای اخیر بوده‌ایم.

وی در پایان افزود: می‌توانیم تمامی جوسازی و فضاسازی‌هایی که در بازار ارز شاهد آن هستیم را در شرایط فعلی به بازار طلا نیز تعمیم دهیم یعنی علاوه بر افزایش نرخ جهانی طلا عده‌ای با ایجاد فضای روانی بازار طلا را ملتهب می‌کنند.

ایران در سیاست خارجی هیجان زده عمل نمی‌کند

یک کارشناس پولی و بانکی، گفت: با توجه به اینکه سران ایران در بسیاری از تصمیمات بخصوص مسائل سیاسی، هیجان زده عمل نمی‌کنند به نظر می‌رسد شاهد فروکش کردن هیجاناتی باشیم که زمینه ساز افزایش نرخ ارز و طلا شده‌اند.

کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز در حال حاضر بیشتر هیجانی بوده و متاثر از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان مجاور کنسولگری ایران است، افزایش نرخ ارز به صورت پایدار باقی نمی‌ماند مگر مباحث و ریسک‌های دیگری به صورت اقتصادی حادث شود که بحث دیگری است.

حجت‌اله فرزانی درخصوص افزایش بی دلیل نرخ ارز که تاثیراتی از مسائل سیاست خارجی اخیر گرفته است، به مدیریت بانک مرکزی اشاره و اظهار کرد: مساله مهمی که باید مورد توجه فعالان اقتصادی و مردم برای دامن نزدن به انتظارات تورمی که برخی در اقتصاد ایران می‌آفرینند تا سود‌های ویژه‌ای از این طریق کسب کنند، قرار گیرد؛ این است که خوشبختانه مدیریت‌ها درست و دور از تصمیم گیری‌هایی است که به صورت هیجانی دامنه نوسانات را منفی‌تر می‌کند.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: در ماه‌های اخیر شاهد موضع گیری‌های درست و مدیریت‌هایی هستیم که در مسائل ارزی و اقتصادی صورت گرفته است، ضمن اینکه ایران در مسائل سیاست خارجی، هیجان زده عمل نمی‌کند و موضع گیری‌های دقیق و منطقی دارد؛ بنابراین شاهد مدیریت بهینه بازار ارز خواهیم بود.فرزانی در این باره توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه سران جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از تصمیمات بخصوص مسائل سیاسی هیجان زده عمل نمی‌کنند به نظر می‌رسد شاهد فروکش کردن هیجاناتی باشیم که زمینه ساز افزایش نرخ ارز و طلا شده‌اند.

افزایش نرخ ارز در حال حاضر هیجانی است

این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز در حال حاضر بیشتر هیجانی است و متاثر از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان مجاور کنسولگری ایران، لذا افزایش نرخ ارز به صورت پایدار باقی نمی‌ماند مگر مباحث و ریسک‌های دیگری به صورت اقتصادی حادث شود که بحث دیگری است.

در مدیریت بازار باید صبر کرد

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید متوجه این موضوع باشند که کنترل قیمت ارز آن هم به صورت فوری و یکی دو روزه توسط بانک مرکزی مقدور نیست یعنی نباید انتظار داشته باشیم بانک مرکزی به سرعت وارد این بحث شود چرا که این ورود منجر به نگرانی‌های بیشتر اقتصادی و منابع ارزی می‌شود.

فرزانی اظهار کرد: بانک مرکزی با توجه به این موضوع که افزایش نرخ ارز به صورت روانی و هیجانی است و ناشی از تغییرات بنیادین اقتصادی نیست به سرعت نباید به این موضوع ورود کند، بلکه باید صبر بیشتری داشته باشد و بعد از آن بازار ارز را برای بازگشت به نرخ‌های قبلی و جلوگیری از نوساناتی که می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند وارد عمل شود.

مسکن پردیس

بازار مسکن داغ می‌شود؟

بازار مسکن اما بازاری نیست که همانند سکه تاثیر مستقیمی از اخبار قیمت دلار و روندهای سیاسی بپذیرد؛ بازار مسکن یکی از بازارهای سرمایه‌ای است که ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارد. هرچند تاثیرپذیری مسکن از دلار با تاخیر بیشتری نسبت به باقی بازارها اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توان وجود این ارتباط را انکار کرد. رشد قیمت دلار از ابتدای امسال، این سوال را مطرح کرده است که سرنوشت بازار مسکن در ماه‌های پیش رو چه خواهد بود؟ بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر بازار در پیش بینی قیمت مسکن معتقد است تحرک قیمتی این بازار از اواخر بهار آغاز می‌شود.میانگین قیمت دلار در سال 1402 بالغ بر 50 هزار تومان بود. فنر قیمت دلار در بهمن‌ماه از دستان دولت آزاد شد و از آن مقطع تاکنون این ارز نوسانات بالایی پیدا کرده است. در این شرایط پیش بینی قیمت مسکن چه تصویری از بازار را ارائه می‌کند؟قیمت دلار اکنون روی یکی از بالاترین سطوح تاریخی خود ایستاده است. با توجه به این امر باید منتظر بود اثر جهش قیمت دلار، روی دیگر بازارهای مالی و سرمایه‌ای نیز به نمایش درآید.برخی بازارها مانند طلا و سکه پابه‌پای نوسانات دلار حرکت می‌کنند، اما در این بین بازارهای دیگری نیز وجود دارند که با سرعت کمتری مسیر همراهی با دلار را می‌پیمایند؛ مسکن یکی از همین بازارهاست.

بیت‌الله ستاریان، کارشناس ارشد حوزه مسکن، در مورد تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن به تجارت‌نیوز گفت: «ارتباط مستقیم قیمت دلار با بهای مسکن زیر 20 درصد است، اما ارتباطی غیرمستقیم نیز دارند که از مسیر کالاهایی است که تولید و عرضه می‌شود. همه اجزای اقتصاد به دلار بستگی دارد و با تاثیر از آن همه هزینه‌ها بالا می‌رود.»ستاریان در مورد روند قیمت اجاره‌بها توضیح داد: «هنگامی که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند تمام پارامترهای وابسته به آن از جمله اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد. تاثیر افزایش قیمت مسکن در درجه اول خود را در بازار اجاره نشان می‌دهد.»افزایش قیمت مسکن از خرداد و تیر آغاز می‌شود

او همچنین درباره افق دید خود از پیش بینی قیمت مسکن توضیح داد: «تا خرداد به‌ نظر نمی‌آید تغییر خاصی در تعداد معاملات اتفاق بیفتد، اما از آن مقطع به بعد احتمالاً شاهد تغییراتی باشیم.»

این کارشناس ارشد بازار مسکن در مورد چشم‌انداز خود از قیمت مسکن نیز گفت: «به‌ نظر می‌آید افزایش قیمت مسکن نیز از خرداد و تیر آغاز شود و تا میانه سال ادامه داشته باشد.»او دراین‌باره توضیح داد: «این تغییر و تحولات در خرداد و تیرماه به این دلیل است که فصل اجاره و جابه‌جایی‌ها در این بازه شروع می‌شود، ابلاغ بودجه و آغاز فعالیت اقتصادی موسسات نیز در این زمان است و عمدتاً اگر قرار باشد رونقی اتفاق بیفتد باید در همین ماه‌ها باشد.»ستاریان گفت: «این وقایع باعث می‌شود بخش‌هایی که جاذب سرمایه هستند به‌ صورت خودکار بتوانند سرمایه افراد را به‌ سمت خود هدایت کنند.» با توجه به چشم‌انداز افزایشی قیمت مسکن در سال 1403، کارشناسان می‌گویند فرصت مناسبی برای خریداران مصرفی مسکن است تا واحد مورد نظر خود را خریداری کنند

فرشید پورحاجت، عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن فت: به نظر می‌رسد تورم در سال ۱۴۰۳مجددا در بازار مسکن نقش‌آفرین خواهد بود و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن متصور نیست، اما در حوزه رکود هم به نظر می‌رسد شکاف عمیقی که امروز در حوزه حقوق و دستمزد و منابع درآمدی مردم وجود دارد، باز هم نقش خود را در حوزه مسکن و ساختمان خواهد داشت.پورحاجت افزود: دولت باید یک برنامه‌ریزی عاجل و سیاست‌ورزی مناسبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه مسکن و ساختمان داشته باشد. دولت به طور شفاف باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا این رکود به نفع اقتصاد مسکن است یا این‌که مصیبت‌های زیادی را برای حوزه مسکن و ساختمان کشور و نیز اقتصاد کشور به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم گردش نقدینگی‌ای که در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد می‌شود، چرخ تولید چند صد نوع فعالیت اقتصادی، صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی را با خود به گردش در می‌آورد و رکود در این صنعت باعث می‌شود صنایع پسین و پیشین با چالش روبه‌رو شوند.عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد: من اعتقاد دارم که دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید برنامه مشخصی را داشته باشد که ما بدانیم در سال ۱۴۰۳ با چه فرآیندی روبه‌رو هستیم.

همچنین سعید مسگری، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی درباره قیمت مسکن در سال جدید نوشت: سال گذشته که سال نسبتا باثباتی برای مسکن بود، قیمت مسکن ۲۴ درصد افزایش یافته است.وی افزود: در سناریو خوشبینانه امسال هم همین حدود رشد خواهیم داشت. یعنی برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در مناطق جنوبی تهران در پایان سال باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر هزینه کرد.این اقتصاددان با بیان این‌که سناریو بدبینانه (آغاز جهش) که بماند، تصریح کرد: مسکن همچنان دور و دست‌نیافتنی می‌شود.مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.وی عنوان کرد: اکنون تعلل در خرید مسکن می‌تواند بسیار گران تمام شود و منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه شود.

قیمت خودرو

بازار خودرو جان می‌گیرد؟

بازار خودرو نیز همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است. به ویژه طی ماه‌های گذشته، اجرای طرح یکپارچه خرید خودرو و عرضه خودرو ، نشان داد که سرمایه‌های سرگردان تا چه میزان تشنه ورود به این بازار هستند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران از ابطال بیش از ۸۰ پروانه کسب نمایشگاه‌داران خودرو در تهران به دلیل رکود حاکم بر بازار خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ اسد کرمی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران، شرحی از وضعیت بازار خودرو در نخستین روزهای سال ۱۴۰۳ ارائه کرد و گفت: هر چند هنوز قریب به اتفاق نمایشگاه‌داران خودرو در تهران فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند اما به طور کلی بازار خودرو همواره از نوسانات ارزی تاثیرپذیر بوده و نوسانات روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست، چنانکه در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ هم شاهد تاثیر نوسانات قیمت ارز بر بازار خودرو بودیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال پیش رو تورمی ۱۵ تا ۳۰ درصدی بازار خودرو را از خود متاثر کند، هر چند بازار خودرو همچنان در رکود برآمده از ضعف عرضه است. اما نوسانات ارزی و تورم سالانه تاثیر خود را بر قیمت خودرو خواهد گذاشت با این حال عملکرد واقعی بازار وقتی ظاهر می‌شود که معاملات در هفته آینده از سر گرفته شود.

کرمی ادامه داد: به طور کلی پس از شیوع کرونا بازار خودرو دیگر هیچ‌گاه به رونق سال‌های پیش از همه‌گیری ویروس بازنگشت؛ همچنین در سال‌های اخیر ابهاماتی که در عملکرد شرکت‌های خودروساز ایرانی به وجود آمده سرمایه‌ها را از این صنعت فاصله داده است، در چنین شرایطی وعده‌هایی که در بیش از یک سال گذشته مبنی بر تقویت واردات خودرو داده شده نیز عملی نشد.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران به ایلنا تصریح کرد: در سال گذشته اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران بیش از ۸۰ پروانه نمایشگاه‌ها را باطل کرد زیرا دارندگان این پروانه‌ها به دلیل شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور، عطای این حرفه را به لقای آن بخشیدند و شغل خود را به کلی تغییر دادند.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی شماری نیز از این فضای آلوده سوءاستفاده کرده و بدون دریافت پروانه اقدام به برپایی نمایشگاه و فروشگاه خودرو کرده‌اند و امکان بروز تخلف در معاملات خودرو را به ویژه در گوشه و کنار تهران افزایش داده‌اند. عبدل‌آباد، افسریه، آزادی و شادمان مناطقی هستند که شمار بیشتری از نمایشگاه‌های خودروی بدون مجوز را در خود جای داده‌اند.

کرمی گفت: بنابراین به کسانی که قصد معامله خودرو دارند توصیه می‌شود به هنگام معامله در محل نمایشگاه حتما بررسی کنند که نمایشگاه دارای پروانه کسبی باشد که به نام مالک نمایشگاه است و همچنین از طریق اتحادیه عضویت مالک نمایشگاه را در اتحادیه چک کنند تا ریسک تقلب در معامله از بین برود.

بورس

سودسازی بازار سهام برای سرمایه‌گذاران هوشمند

بازار سهام تنها بازاری بود که در سال گذشته از تورم جا ماند و نشان داد که هنوز ظرفیت زیادی برای ورود سرمایه دارد. این بازار اما از ابتدای سال جاری تا کنون روزهای پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است. در حالی که بازار سهام نخستین ماه سال جاری را با رکوردشکنی‌های پی در پی سپری کرد و شاهد ارزش معاملات خرد بالا و حجم زیاد خرید و فروش برگه سهام بود اما از نیمه اردیبهشت‌ماه ورق برگشت و بازار نزولی شد.

به این ترتیب اعتمادی که داشت اندک‌اندک به معامله‌گران باز می‌گشت ناگهان از میان رفت تا بازار سهام با روندی نوسانی و پر افت و خیز به سومین ماه سال وارد شود. طی روزهای اخیر نیز بازار سهام روند امیدوارکننده‌ای را طی نکرده و با ارزش و حجم معاملات بسیار پایین روبرو بوده است.

با این حال اما یک خصوصیت مهم، به‌عنوان مزیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام به شمار می‌رود و این بازار را در مقایسه با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها جذاب می‌کند؛ این خصوصیت در واقع تنوع اهداف سرمایه‌گذاری است.

بازار سرمایه این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا بتوانند سبدی از سهام متنوع بچینند و از سیگنال‌های مختلف اقتصادی و سیاسی سود کسب کنند. در همین حال انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از سهامی و کالایی نیز از جذابیت‌های بالایی برای خرید برخوردار هستند. اما آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در بازار سهام در نطر گرفته شود، توجه به رکن تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری است تا تجربه تلخ سال 99 دوباره تکرار نشود.

به نظر می‌رسد تا زمانی که خبرهای مستدل و محکمی از تحولات سیاسی میان ایران و آمریکا منتشر نشود، بازارها افتان و خیزان به مسیر خود ادامه می‌دهند؛ گاه صعودی خواهند بود و گاه نزولی اما در این میان، با کاهش حجم معاملات روبه‌رو خواهند بود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران فعلا در فاز احتیاط هستند.

بر همین اساس شاید صبر و تحلیل بتواند مسیر درست سرمایه‌گذاری را طی روزهای آینده روشن کند.

 

منبع: نجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133863

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر