خبر مهم | ال نینو، پسر کوچک رفت؛ شاید تابستان جهنمی بیاید

حال دانشمندان می‌گویند پدیده قدرتمند آب‌وهوایی ال نینو که در یک سال گذشته، در کنار تغییر اقلیم، به افزایش بی‌سابقه دما دامن زد پایان یافته است.

خبر مهم   | ال نینو، پسر کوچک رفت؛ شاید تابستان جهنمی بیاید

ال نینو تمام شد ؟ ال نینو در زبان اسپانیایی به معنای پسر کوچک است. ال نینو، یک رویداد اقلیمی بزرگ است که بر اثر تغییراتی در جریان‌های اقیانوسی در اقیانوس آرام ایجادمی‌شود. حال دانشمندان می‌گویند پدیده قدرتمند آب‌وهوایی ال نینو  که در یک سال گذشته، در کنار تغییر اقلیم، به افزایش بی‌سابقه دما دامن زد پایان یافته است.

سازمان هواشناسی استرالیا می‌گوید که اقیانوس آرام در یک هفته اخیر «به طور ملموسی خنکتر شده است.»

این پدیده طبیعی که ژوئن گذشته شروع شد آبهای گرمتر را به سطح اقیانوس آرام آورد، که باعث بالا رفتن دمای اتمسفر شد.

اما محققان می‌گویند نمی‌توانند با قطعیت بگویند که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

رشته رکوردهای ماهانه دما در نزدیک به یک سال اخیر برخی دانشمندان را نگران کرده که زمین ممکن است در آستانه ورود به فاز تازه تغییر اقلیم که حتی سریعتر است قرار داشته باشد.

محققان می‌گویند که ماه‌های بعد از پایان ال نینیو نشانه‌ای قوی به دست خواهد داد که آیا گرمای شدید اخیر به دلیل سرعت گرفتن تغییر اقلیم بوده است یا نه.

هر چند سال یک بار، شروع ال نینیو (یا ال نینو) باعث تغییری چشمگیر در آب و هوا در بسیاری از نقاط جهان می‌شود.

با وقوع ال نینو و به سطح آمدن آب‌های گرمتر در سواحل پرو در آمریکای جنوبی، خشکسالی و سیل در بخش‌های مختلف جهان بیشتر می‌شود. نام کامل این پدیده «ال نینیو- نوسان جنوبی» یا «انسو» است.

این پدیده دارای سه مرحله است: ال نینیوی داغ، شرایط خنثی، یا یک دوره خنک‌تر به نام لا نینیا.

ال نینیوی کنونی در ماه ژوئن گذشته شروع شد و در ماه دسامبر به اوج رسید.

به سطح آمدن آب‌های گرمتر در اقیانوس آرام به بالا رفتن دما و ثبت رکوردهای تازه در این مدت دامن زد، به طوری که ماه مارس دهمین ماه پی در پی بود که رکورد تاریخی آن - نسبت به مارس‌های گذشته - شکسته می‌شد.

اما ال نینیو اکنون، شاید سریعتر از آنچه انتظار می‌رود، رخت بر بسته است.

سوال اساسی این است که بعد چه اتفاقی می‌افتد، موضوعی که دانشمندان در مورد آن اتفاق نظر ندارند.

محققان آمریکایی اخیرا گفتند که ۶۰ درصد احتمال دارد لا نینیا در فاصله ژوئن تا اوت ظاهر شود و ۸۵ درصد شانس آن هست که تا پاییز اتفاق بیافتد.

اما اداره هواشناسی استرالیا می‌گوید که باید در این مورد احتیاط کرد. آنها انتظار دارند دوره خنثیِ ال نینیو حداقل تا ماه ژوئیه ادامه یابد.

آنها به گرمای شدید حال حاضر اقیانوس‌های جهان اشاره می‌کنند که به باور آنها بر «انسو» تاثیر می‌گذارد.

آنها در بیانیه‌ای نوشتند: «با توجه به این که اقیانوس‌های جهان (از نظر گرما) در شرایطی قرار دارد که قبلا ندیده‌ایم، نتیجه‌گیری در مورد چگونگی ظاهر شدن انسو در سال ۲۰۲۴ با تکیه بر رویدادهای گذشته ممکن است قابل اعتماد نباشد.»

 

محققان می‌گویند اینکه آیا لا نینیا شکل می‌گیرد یا نه یک سوال اساسی است.

 

این پدیده می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر طوفان‌ها و توفندها داشته باشد و برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر لا نینیا از راه برسد، به معنی یک فصل بسیار فعال از توفندها در اقیانوس اطلس خواهد بود.

 

تاثیر خنک‌کننده لا نینیا ممکن است به مقدار کمی از سرعت روند گرمایش بکاهد.

اگر چنین شود دمای بی‌سابقه‌ای که زمین در یک سال گذشته تجربه کرده همچنان سوال برانگیز خواهد بود و نشانه آن نیست که جهان وارد یک دوره سریعتر گرمایش شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133860

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر