ادعای وزیر اقتصاد درباره نرخ تورم

​وزیر اقتصاد گفت: انتظار کارشناسان این است که نرخ رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ بیش از سال ۱۴۰۱ باشد و این رشد هم با کیفیت خواهد بود.

ادعای وزیر اقتصاد درباره نرخ تورم

 وزیر اقتصاد گفت: انتظار کارشناسان این است که نرخ رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ بیش از سال ۱۴۰۱ باشد و این رشد هم با کیفیت خواهد بود.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در اولین نشست خبری‌اش در سال ۱۴۰۳ با خبرنگاران طی سخنانی ضمن محکومیت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در دمشق و شهادت نیروهای سپاه، عنوان کرد: تورم در دهه ۱۳۹۰ از حدود ۲۵ درصد به بالای ۴۵ درصد رسیده بوده و پایدار شده بود و در بسیاری از فصول سال در نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ شاهد رشدهای پایین اقتصادی بودیم.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت سیزدهم تلاش کرد بخشی از عوارض عملکرد دولت سابق در اقتصاد را بهبود بخشد. بهبود کسب و کار، افزایش سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و ارائه مشوق‌های مالیاتی موجب شد زمینه مشارکت در اقتصاد فراهم شود. سال گذشته بسته مشخصی برای رونق تولید و مهار تورم را داشتیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در تشریح عملکرد دولت در زمینه مهار تورم و رشد تولید، گفت: رشد اقتصادی کشور نه‌تنها متوقف نشد و به رشد مثبت ادامه داد؛ بهبود فضای کسب و کار، هدایت اعتبارات به بخش‌های مولد اقتصادی و غیره منجر به این شد که در ۹ ماهه سال گذشته، رشد اقتصادی با احتساب نفت ۶.۷ درصد و بدون نفت ۴ درصد مثبت باشد. مجموعا در دو سال دولت سیزدهم رشد ۱۲.۶ درصدی بوده است.

خاندوزی عنوان کرد: روزهای ابتدایی امسال شاهد بودیم برخی اظهارنظرها سعی می‌کرد روند رشد مثبت ۹ فصل اخیر را زیر سوال ببرد و البته بخش زیادی از کارشناسان در کنار ذکر نقاط ضعف، رشد اقتصادی از نقاط قوت محسوب می‌شود. ادعا شد افزایش رشد اقتصادی بر اثر افزایش رشد قیمت نفت است در حالی که ما درباره میزان حجم تولید سخن می‌گوییم. این ادعا بی‌پایه است و میانگین نفت در سال گذشته کمتر از سال قبل هم بوده است.

وی اظهار داشت: انتظار کارشناسان این است که نرخ رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ بیش از سال ۱۴۰۱ باشد و این رشد هم با کیفیت خواهد بود. هم‌چنین نرخ بیکاری کاهش یافته و این نرخ در سال گذشته ۸.۱ درصد بوده و مشارکت در کار هم افزایش داشته است. هم‌چنین شاخص‌های سرمایه‌گذاری سال گذشته هم موید کیفیت رشد اقتصادی است. این نشان می‌دهد که اقتصاد ایران رشد واقعی را تجربه می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: آمارهای سرمایه‌گذاری خارجی نیز مؤید رشد است و سال گذشته رکورد جذب سرمایه‌گذاری واقعی شکسته شد و ۳۱۸ طرح و پروژه با ارزش ۵.۵ میلیارد دلار ثبت رسمی شد.

خاندوزی در ادامه تشریح اقدامات دولت در مهارت تورم گفت: در این زمینه اقداماتی در سطح کلان و خرد داشتیم که ثمره این منجر شد که طبق گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده که در فروردین ۱۴۰۲ به بیش از ۵۵ درصد رسیده بود در اسفند به ۳۲ درصد رسید . تورم سالانه هم از عدد ۴۵ درصد به ۴۰ درصد هم رسید و البته این کاهش مطلوب دولت نیست و ما در زمینه استمرار کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم تلاش می‌کنیم. در دوساله‌ی دولت، تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از ۴۳.۹ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ به ۳۲.۲ در اسفند سال گذشته رسیده است. هم‌چنین تورم خوراکی‌ها کاهش ۱۹ درصدی داشته و در اسفند سال گذشته به ۴۱ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰ به ۴۷ درصد رسیده بود و این نرخ در پایان سال گذشته به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت. نرخ ارز و رشد نقدینگی برای کنترل تورم موثر است و امسال هم کنترل رشد نقدینگی ادامه خواهد یافت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 131965

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر