ترمز دلار را کشیدند /موج جدید خریداران دلار 14 فروردین می آیند؟

نظر می‌رسد که در هفته آخر سال بازار از تب‌وتاب افتاده و از شدت نوسانات نرخ ارز کاسته شده است.

ترمز دلار را کشیدند /موج جدید خریداران دلار 14 فروردین می آیند؟

قیمت دلار در هفته نخست فعالیت بازارهای مالی در سال ۱۴۰۳ با افزایش ارزش بازگشایی شد و در سقف مقاومت قرار گرفت. در هفته اخیر رخدادهای سیاسی بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد.

قیمت دلار در هفته اخیر با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. این اسکناس در نخستین روز بازگشایی بازارها در سال ۱۴۰۳ و در روز یکشنبه، متاثر از حادثه تروریستی روسیه افزایش هزار تومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی سال گذشته داشت. در ادامه هفته اسکناس آمریکایی کاهش مختصری را تجربه کرد و نوسان محدودی داشت.

معامله‌گران می‌گویند رویدادهای سیاسی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به جهت تعطیلات نوروز تقاضا بازیگر فعالی در تعیین قیمت نیست.

فعالان بازارهای مالی معتقدند با توجه به روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروز اگر اخبار سیاسی خاصی روانه بازار نشود،  قیمت دلار در محدود‌های فعلی و در پله هفت و هشت کانال اول کریدور ششم نوسان خواهد داشت.

بازدهی اسکناس آمریکایی در پنج روز کاری هفته اخیر تغییرات قابل توجهی نداشت و نسبت به اولین روز بازگشایی بازارها در سال جدید (روز یکشنبه ۵ فروردین) افت ۰.۱۶ درصدی و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

ارزهای مهم افزایشی شدند

قیمت اسکناس دلار پنجشنبه ۹ فروردین ‍۱۴۰۳ در مرکز مبادله ایران بدون تغییر نسبت به روز یکشنبه روی رقم ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان ثابت ماند. قیمت حواله دلار نیز در این مرکز بدون تغییر بود و رقم ۴۰ هزار و ۵۵۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت یورو در بازار آزاد در این روز با افزایش ۲۵۰ تومانی مواجه بود و به رقم ۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت اسکناس یورو و حواله یورو در مرکز مبادله اما کاهشی بود و به ترتیب ارقام ۴۷ هزار و ۳۶ تومان و ۴۳ هزار و ۸۷۷ تومان را ثبت کرد.

قیمت درهم امارات اما در بازار آزاد روز پنجشنبه رشد کرد و به ۱۶ هزار و ۸۷۷ تومان رسید. قیمت اسکناس و حواله درهم اما در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته ثابت ماند و به ترتیب ارقام ۱۱ هزار و ۸۳۷ تومان و ۱۱ هزار و ۴۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت پوند انگلیس روز پنجشنبه افزایش ۵۰۰ تومانی داشت و به ۷۷ هزار و ۷۸۰ تومان در بازار آزاد رسید. قیمت لیر ترکیه نیز در این روز در بازار آزاد ۱۹۲۵ تومان بود.

با وجود آغاز به کار رسمی بازارها از پنجم فروردین‌ماه، معاملات نقدی ارز در بازار آزاد هنوز آغاز نشده و فعلا قیمت تنها در معاملات پشت خطی تعیین و اعلام می‌شود. بازاری که عموما بر مدار خواست افزایشی‌های بازار ارز می‌چرخد و تلاش می‌کند قیمت دلار را در زمان بازگشایی نقدی، با جهش مواجه کند.

طی روزهای اخیر هم قیمت دلار اعلامی از همین کانال اعلام شده است. قیمتی که دلار در معاملات پشت خطی بر اساس آن معامله می‌شد از ابتدای هفته در آستانه ورود به کانال دوم کریدور ششم حرکت کرده بود. با این حال اما روز سه‌شنبه قیمت دلار در مسیر نزولی حرکت کرد و این رقم به سقوط تا کف کریدور ششم نزدیک شد.

پیش بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد بازگشایی رسمی معاملات نقدی در بازارها، بازارساز نیز با جدیت بیشتری وارد میدان مدیریت قیمت ارز شده و توانسته است اعداد و ارقام بازار ارز را در کنترل خود درآورد. به نظر می‌رسد در صورتی که رخداد ویژه‌ای در راه نباشد، بازارساز بتواند تا روز بازگشایی بازارها در چهاردهم فروردین، قیمت دلار را از کریدور ششم برهاند و در سقف کریدور 50 هزار تومانی قرار دهد.

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز، درخصوص سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ گفته است: واقعیت این است که ارزش دلار روی کاغذ ۵۳ هزار تومان است نه بیشتر! البته بازار می‌تواند با هیجان به ۶۰ هزار تومان هم برسد، اما ارزش ذاتی همان ۵۳ هزار تومان است. او در گفت‌وگو با اقتصاد 24 اظهار کرده است: اگر بازار هیجان ‌زده نمی‌شد قیمت در همان حدود باید ثابت می‌ماند، چون نقدینگی که سوخت حرکت دلار است تکان نخورده، پس قرار نیست که نرخ دلار افزایش یابد.

 

منبع : تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 131421

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر