پول جدید ایران رسید؛ ریال‌دیجیتال در کیش

پروژه ریال‌دیجیتال در کیش آغاز می‌شود

پول جدید ایران رسید؛ ریال‌دیجیتال در کیش

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در اظهاراتی از ارتقای زیرساخت‌های نظارتی بانک مرکزی در راستای نظارت دقیق بر خلق نقدینگی شبکه بانکی خبر داد.

پروژه ریال‌دیجیتال در کیش آغاز می‌شود

محرمیان با اشاره به اینکه بانک مرکزی ایران جزو بانک‌های پیشرو در ایجاد پول دیجیتال است، گفت: فاز پیش‌آزمایش ریال دیجیتال به اتمام رسیده، در سال جاری وارد فاز آزمایشی شده و در سال آینده نیز در جزیره کیش و پایلوت‌های دیگر وارد فاز عملیاتی خواهد شد. با اجرای این پروژه ظرفیت خیلی خوبی برای ارتباطات بین‌المللی ایجاد کرد و در موضوع تحریم نیز کمک‌کننده خواهد بود

او ادامه داد: همزمان با اجرای این پروژه اتصالات بین‌المللی بانک مرکزی تکمیل خواهد شد. زیرساخت‌های پرداخت کارتی ایران به زیرساخت‌های پرداخت کارتی روسیه متصل می‌شود. همچنین شبکه شتاب ایران به شبکه میر روسیه متصل می‌شود. به علاوه ارتباطات سامانه سپام SPFS، ارتباطات مالی بین بانک‌ها را به اندازه قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

 

معاون فرزین با اشاره به اینکه ماهیت ریال دیجیتال دقیقا مشابه اسکناس است، گفت: هیچ تفاوتی بین ریال دیجیتال از نظر ماهوی با اسکناس وجود ندارد و هر آنچه از منظر اقتصادی بر اسکناس مترتب است بر ریال دیجیتال هم مترتب است؛ با این تفاوت که در ریال دیجیتال نیاز به جابه‌جایی فیزیکی پول وجود ندارد..

ریال دیجیتال یا رمز ریال، پروژه‌ ارز دیجیتال ملی (CBDC) جمهوری اسلامی ایران است که رسما اواسط سال ۱۴۰۰ بر سر زبان‌ها افتاد. در آن زمان از لوگوی این رمزارز ملی رونمایی شد و گفته شد که قرار است در زمان عرضه جایگزین اسکناس‌های معمولی ریال شود. به گفته بانک مرکزی ایران که وظیفه عرضه رمزارز ملی را برعهده دارد، این رمزارز قرار است بر پایه‌ی ریال باشد.

بانک مرکزی در فروردین سال ۱۴۰۱ مقررات رمزریال را منتشر کرد. مرداد همان سال هم گفته شد که این پروژه در حال توسعه است و قرار است در شهریور ماه ۱۴۰۱ مرحله آزمایشی‌اش آغاز به کار کند. اما این وعده هم هیچ‌وقت جامه عمل نپوشید. بالاخره در آبان سال قبل اعلام شد که دو بانک ملی و ملت و تعداد محدودی از فروشگاه‌ها برای فاز اولِ عملیاتی رمزارز ریال انتخاب شده‌اند.

 

در همان زمان بانک مرکزی پیش‌نویس سند ریال دیجیتال را منتشر کرد. گفته می‌شد که اجرای پیش‌آزمایشی رمزریال قرار است با رقم ۱ میلیارد تومان در دو بانک ملی و ملت شروع شود. فاز آزمایشی هم در ماه اسفند ۱۴۰۱ آغاز شود

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 129542

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر