دلار زمستانی شد؛ دلار 1403 چند؟

قیمت دلار در هفته‌های گذشته با افزایش پلکانی دو پله صعود را تجربه کرد. در حالی که هدف سیاست‌گذار فریز قیمت این اسکناس، حداقل تا پیش از برگزاری انتخابات است، فشار تقاضای پایان سال ریتم افزایشی به بازار ارز داده است.

دلار زمستانی شد؛ دلار 1403 چند؟

قیمت دلار در هفته‌های گذشته با افزایش پلکانی دو پله صعود را تجربه کرد. در حالی که هدف سیاست‌گذار فریز قیمت این اسکناس، حداقل تا پیش از برگزاری انتخابات است، فشار تقاضای پایان سال ریتم افزایشی به بازار ارز داده است. برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی پله ۶ کریدور ۵۰ هزار تومانی را منطقه مهمی برای دلار عنوان می‌کند و معتقد است که شکست این منطقه نوید هفته پرتلاطمی را برای بازارهای مالی می‌دهد.

قیمت دلار در حالی طی هفته‌های اخیر روند افزایش پلکانی داشت که نهاد پولی کشور از ابتدای سال، تلاش زیادی کرد تا رشد قیمت این اسکناس را مهار کند. با وجود اینکه ریسک‌ سیاسی خاصی مورد توجه معامله‌گران نیست، اما روند رشد تقاضای پایان سال آرایش صعودی به بازارهای مالی داده است.

کارشناسان اقتصادی منطقه ۵۶ هزار تومانی را محدوده‌ای مهم برای دلار می‌دانند و می‌گویند با توجه به اینکه در هفته جاری این منطقه از دست رفت و دلار یک کانال پیشروی کرد، احتمال شکست سقف قیمتی قبلی تا پایان سال برای این اسکناس بالاست. به اعتقاد فعالان اقتصادی این اتفاق نوید روند صعودی برای دلار و شکست سقف قبلی قیمت را می‌دهد. آنها می‌گویند احتمالا هفته آینده برای بازار ارز روزهای پرتلاطمی است و امکان صعود قیمت تا دو کانال بیشتر از محدوده فعلی وجود دارد.

تحلیلگران اقتصادی مشکل اصلی اقتصاد ایران را بالا بودن رشد نقدینگی و رشد پایه پولی می‌دانند و معتقدند چالش‌های پیشروی اقتصاد متاثر از کسری بودجه است. کسری بودجه نیز متاثر از تحریم‌‌هاست. باید توجه داشت این موضوعات در اقتصاد کشور در کوتاه‌مدت قابل حل نیست. بنابراین در کوتاه‌مدت نه مشکل کسری بودجه و نه فشاری که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور به وجود آورده را نمی‌توان برطرف کرد.

قیمت دلار تا پایان سال سقف تاریخی را می‌شکند

در همین راستا، برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی به روند قیمت دلار در هفته‌های گذشته اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «پیش از این اشاره شد که اگر بازارساز نتواند قیمت دلار را در پایین منطقه ۵۶ هزار تومانی تثبیت کند، انتظار این وجود دارد که دلار قبل از سال به سمت سقف قبلی قیمت حرکت کند.»

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی نیز  معتقد است که سیاست‌گذار تا قبل از انتخابات یازدهم اسفند مجلس، قیمت این اسکناس را فریز می‌کند.

قیمت دلار با وجود تلاش سیاست‌گذار برای تثبیت، در روند رشد پلکانی قرار دارد و موج‌های افزایشی این بازار، بزرگتر از امواج کاهشی شده است. قیمت اسکناس آمریکایی که با ارزپاشی سیاست‌گذار در منطقه‌ای مشخص نوسان دارد، در روزهای پایانی سال متاثر از رشد تقاضا به سقف قیمت نزدیک می‌شود و فشرده نگه داشتن فنر قیمت دلار برای سیاست‌گذار سخت‌تر از گذشته شده است.

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی به روند قیمت دلار در هفته‌های گذشته اشاره کرد و  گفت: «پیش از این اشاره شد که اگر بازارساز نتواند قیمت دلار را در پایین منطقه ۵۶ هزار تومانی تثبیت کند، انتظار این وجود دارد که دلار قبل از سال به سمت سقف قبلی قیمت حرکت کند.»

وی افزود: «اکنون که اسکناس آمریکایی در کانال هفتم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شود،‌ بعید است که بازارساز بتواند قیمت را به زیر سطح ۵۶ هزار تومانی برگرداند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که دلار قبل از پایان سال سقف قبلی را بشکند و در سطح جدید معامله شود.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «با مفروضات فعلی و با تکیه بر رشد پلکانی اسکناس دلار، وزن بیشتری به سقف‌شکنی در اسفند داده می‌شود. به نظر می‌رسد قیمت دلار بتواند در روزهای آتی به سمت سقف قبلی و بازه قیمتی بالاتر ورود کند.»

وی افزود: «با توجه به بازگشایی بازار ارز در روند صعودی در روز شنبه، می‌توان روزهای آینده هفته جاری را پرتلاطم پیش‌بینی کرد. این هفته دلار حتی می‌تواند تا پله هشت تا ۹ کریدور ۵۰ هزار تومانی رشد کند.»

شرط سقف زنی دلار، تثبیت در قیمت فعلی است

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تاچ قیمت ۶۰ هزار تومانی برای دلار قابل پیش‌بینی بود، خاطرنشان کرد: «هر گونه پیش‌بینی برای انتهای سال به روند فعلی قیمت دلار در هفته اخیر مربوط می‌شود که آیا دلار سال ۱۴۰۲ را در سقف قیمت به پایان می‌رساند یا خیر.»

حق‌شناس با تاکید بر اینکه هرگونه پیش‌بینی برای دلار کار ریسکی است، خاطرنشان کرد: «کدها و سیگنال‌هایی که از سمت بانک مرکزی به بازار ورود می‌کند، مبنی بر این است که دست بازارساز خالی است و به اقدامات عجیبی مانند تمدید اوراق ۳۰ درصد و یا محدودیت در تراکنش‌های بانکی برای کنترل نرخ دلار روی آورده است.»

فریز قیمت دلار تا انتخابات مجلس

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی نیز ضمن تاکید بر گرفتاری قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص گفت: «در هفته گذشته، دلار در منطقه ۵۶ هزار و ۱۰۰ تومانی گرفتار شده بود، این در حالی است که حفظ این کف قیمتی برای دلار تا نزدیک انتخابات قابل انتظار بود.»

او با اشاره به برخی شایعات در خصوص عدم عرضه ارز سهمیه‌ای از سوی بعضی صرافی‌ها افزود: «در صورت صحیح بودن این موضوع، عملا فضا به سمتی می‌رود که دولت توانی برای تزریق ارز ندارد و می‌خواهد بیشتر از این، دست خود را خالی نکند تا چرخش بازار را در دست داشته باشد.»

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: «بسیاری از تحلیلگران بازارهای مالی، روند افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت دلار را  نسبت به قیمت فعلی، برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌‌اند.»

شرط کاهش قیمت طلا، عبور از حمایت ۲.۷ میلیون تومانی است

دیبا درباره پیش بینی قیمت طلا گفت: «محدوده قیمتی دو میلیون و ۷۷۰ هزار تومانی تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، مناطق مهمی برای طلای ۱۸ عیار است. در صورتی که قیمت بتواند پایین‌تر از محدوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بیاید، قدرت برگشت به منطقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را نیز خواهد داشت.»

منبع : تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127854

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر