سفر نوروزی بریم کیش یا قشم؟ | مقایسه کامل قشم و کیش برای سفر نوروزی

انتخاب میان کیش و قشم، می‌تواند دغدغه ذهنی مسافران جنوب باشد. جزایر کیش و قشم، هر کدام چشم‌ اندازی متفاوت از زیبایی‌های خلیج فارس را ارائه می‌دهند.

سفر نوروزی بریم کیش یا قشم؟ | مقایسه کامل قشم و کیش برای سفر نوروزی

در این مطلب از سایتبه گزارش عرشه آنلاین، کیش و قشم را از ابعاد مختلف با هم مقایسه می‌کنیم تا بدانید برای شما کیش بهتر است یا قشم و بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

انتخاب میان کیش و قشم، می‌تواند دغدغه ذهنی مسافران جنوب باشد. جزایر کیش و قشم، هر کدام چشم‌ اندازی متفاوت از زیبایی‌های خلیج فارس را ارائه می‌دهند. کیش را به‌عنوان مرواریدی کوچک و فریبنده در خلیج فارس می‌شناسیم و قشم را با وسعت چشمگیر و تنوع گسترده زیستی‌ اش به خاطر می‌آوریم. دراین‌ بین، انتخاب کیش و قشم به‌عنوان مقصد، گاهی دشوار می‌شود.

کیش بهتر است یا قشم؟

کیش و قشم، دو جزیره گردشگری ایران هستند که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. کیش با بازارهای مدرن، امکانات تفریحی و توریستی متنوع و هتل‌های لوکس، مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به تجربه‌های متفاوت گردشگری است. این جزیره با امکان خرید و وجود مناظر زیبای ساحلی، برای آن دسته از مسافرانی که به‌دنبال خرید و گشت‌وگذار هستند، مناسب است. از طرف دیگر، قشم، جزیره‌ای با طبیعتی بکر، برای گردشگران ماجراجو و کسانی که به کشف مناطق طبیعی و تجربه فعالیت‌های فرهنگی علاقه‌مندند، جذابیت دارد. قشم به‌دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی مثل جنگل‌های حرا و مناظر صخره‌ای، گزینه‌ای عالی برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

سفر نوروزی به کیش و قشم

پاسخ به این پرسش که قشم بهتر است یا کیش، به انتظارات فرد از سفر و علایق افراد بستگی دارد. اگر به‌دنبال سفری لوکس، خرید فراوان و امکانات رفاهی هستید، کیش گزینه‌ بهتری است. در مقابل، اگر می‌خواهید عمیق‌تر با فرهنگ بومی آشنا شوید و از طبیعت ناب لذت ببرید، قشم مقصد مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

مقایسه مساحت کیش و قشم

مساحت قشم و کیش، بیانگر تنوع چشمگیر ابعاد و امکانات آن‌هاست. جزیره قشم نه‌تنها بزرگ‌ترین جزیره ایران، بلکه بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس به شمار می‌آید و وسعت آن نزدیک به 1491 کیلومتر مربع است. این اختلاف مساحت قشم با کیش، تأثیر زیادی بر ویژگی‌های هرکدام دارد و بر تجربه گردشگران از هر مقصد، اثرگذار است. شما برای تماشای هریک از دیدنی‌های قشم، باید مسافت زیادی طی کنید؛ اما چون مساحت کیش کم است، مسیرها در این جزیره، کوتاه و نزدیک به هم است. گرچه مساحت کیش، کمتر از مساحت قشم است؛ اما با توسعه بیشتر در حوزه گردشگری شناخته می‌شود؛ در نتیجه با وجود اندازه کوچک‌تر، کیش به پروژه‌های گردشگری و تفریحی متنوع، معروف است. این موضوع، سفر به کیش را به یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های مسافرتی تبدیل کرده است.

سفر نوروزی به کیش و قشم

قشم بزرگتر است یا کیش؟

جزیره کیش با مساحتی حدود ۹۱ کیلومتر مربع، به‌مراتب کوچک‌تر از قشم است. این تفاوت چشمگیر مساحت کیش و قشم، نشان‌دهنده وسعت و گوناگونی بیشتر جاذبه‌های طبیعی قشم در مقایسه با جزیره‌ای تفریحی و تجاری مانند کیش است. وسعت و مساحت قشم، امکان رشد اکوسیستم‌های متنوع گیاهی و جانوری را فراهم کرده است؛ درحالی‌که محدودیت‌های زیست‌محیطی، کیش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

سفر نوروزی به کیش و قشم

فاصله قشم و کیش

فاصله بین این دو جزیره، درخور توجه است؛ هرچند در یک دریا قرار گرفته‌اند. قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران، در بخش شرقی خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده است. پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مطلب فاصله قشم تا پرترددترین مسیرها، دسترسی‌های گوناگون به این جزیره را بشناسید. کیش، جزیره کوچک‌تر ولی بسیار توسعه‌یافته‌تر از قشم، در بخش مرکزی خلیج فارس قرار دارد. فاصله تقریبی بین قشم و کیش حدود 280 کیلومتر است که این فاصله را معمولاً با پروازهای داخلی یا سفرهای دریایی می‌توان طی کرد. البته سفر به کیش با ماشین، یکی دیگر از روش‌های سفر به این جزیره است. در این صورت می‌توانید از جاذبه‌های مسیر هم لذت ببرید.

سفر نوروزی به کیش و قشم

مقایسه آب‌و‌هوای کیش و قشم

مورد دیگری که در قیاس ابتدایی این دو مقصد گردشگری وجود دارد، میانگین دمای آن‌هاست. در حالت کلی، میانگین دمای کیش 26.6 درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای قشم هم 26 درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای کیش و قشم، با وجود نزدیکی جغرافیایی، تفاوت‌های جزئی دارد. کیش، به‌لطف وضعیت جزیره‌ای و کوچک‌تر بودنش، آب‌وهوایی نسبتاً معتدل‌تر و رطوبت کمتری دارد. این آب‌وهوا برای گردشگرانی که به‌دنبال فرار از گرمای شدید هستند، مطلوب است. از سوی دیگر، قشم با مساحت گسترده‌تر، تنوع آب‌وهوایی بیشتری دارد. البته وسعت بیشتر قشم، ممکن است باعث شود که در برخی مناطق، گرما و رطوبت بیشتری را در مقایسه با کیش تجربه کنید.

در هر دو جزیره، تابستان‌ها گرم و مرطوب و زمستان‌ها نسبتاً معتدل است. بااینکه در اغلب اوقات سال، آب‌وهوای کیش برای اکثر گردشگران دل‌پذیر به نظر می‌رسد، یکی از پرطرف‌دارترین زمان‌ها برای سفر به این جزیره، زمستان و با تور کیش بهمن است که دما ملایم‌تر است و رطوبت هوا به حداقل رسیده است. در این زمان می‌توان با احساس راحتی بیشتری از تفریحات ساحلی و جاذبه‌های گردشگری لذت برد.

بافت شهری کیش بهتر است یا قشم؟

اگر بخواهیم دیدی جزئی‌ به بافت شهری کیش و قشم داشته باشیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که جزیره کیش، از ابتدا نگاه ویژه‌تری را در زمینه گردشگری به خود معطوف کرده است؛ در نتیجه ازلحاظ زیرساخت و برخی امکانات، خدمات بهتری را می‌تواند به گردشگران ارائه دهد. ضمن اینکه بخشی از زیرساخت‌هایش تازه‌ و نوساز است؛ درحالی که زیرساخت‌ها در قشم اغلب کهنه و قدیمی‌اند.

از زاویه‌ای دیگر، می‌توان گفت که جزیره کیش، بافت مدرن‌تری در مقایسه با قشم دارد. در عوض، قشم بافت سنتی‌تری دارد و این بافت سنتی، توجه بسیاری از طبیعت‌گردان، گردشگران، ماجراجویان و دوستداران محیط‌زیست را به خود جلب می‌کند. بنابراین انتخاب قشم یا کیش، به سلیقه شما بستگی دارد. اگر به محیط‌های لوکس و مدرن علاقه‌مندید، می‌توانید کیش را انتخاب کنید. اگر هم به محیط‌های سنتی و بومی علاقه‌مندید، می‌توانید عازم جزیره قشم شوید. البته در کیش هم جاهای بومی و سنتی پیدا می‌شود؛ ولی بسیار کم و محدود است.

سواحل کیش بهتر است یا قشم؟

احتمالاً یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران برای سفر به قشم یا کیش، تماشای سواحل‌ آن‌هاست. هم جزیره کیش و هم جزیره قشم، سواحل زیبایی دارند که قدم زدن کنار آب را بسیار جذاب‌ و خواستنی‌ می‌کنند؛ ولی سواحل هر جزیره با دیگری تفاوت دارد. به این نکته هم توجه کنید که در این سواحل می‌توانید رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌هایی هم ببینید و زمان خود را در آنجا نیز سپری کنید. همین تعدد هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های کیش، یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که موجب می‌شود برخی افراد بین قشم یا کیش، دومی را انتخاب کنند.

بااین‌حال، سواحل جزیره قشم کمی خلوت‌تر از سواحل کیش هستند و می‌توان این خلوتی را به‌عنوان یک مزیت برای سواحل قشم برشمرد. جزیره قشم به‌دلیل مساحت بیشتر، جاهای دنج بیشتری دارد؛ در نتیجه جمعیتی که می‌خواهند از سواحل بازدید کنند، محیط بیشتری در اختیار خواهند داشت. کیش، وسعت کمتری دارد و اسکله‌ها و سواحل معروفش محدودترند. نکته مهم در انتخاب بین قشم یا کیش، این است که امکان استفاده از پلاژ آقایان و پلاژ بانوان به‌صورت جداگانه در کیش برای شما وجود دارد

رستوران‌های قشم بهتر است یا کیش؟

رستوران و شکم‌گردی، معیار دیگری برای انتخاب کیش یا قشم است. انتخاب بین امتحان کردن طعم غذاهای محلی کیش یا چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای قشم، می‌تواند یک دوراهی خوش‌مزه باشد. شاید این مسئله به‌خودی‌خود باعث نشود یک مقصد را انتخاب کنید؛ اما بدون شک در انتخاب مقصد اثرگذار است؛ زیرا شکم‌گردی و خوراک، لذت سفر را کامل می‌کند. درباره رستوران‌ها باید به چند نکته اشاره کرد. تنوع رستوران‌ها در هر دو جزیره زیاد است و این امکان وجود دارد که هم رستوران‌های لوکس پیدا کنید، هم رستوران‌های اقتصادی؛ اما مهم‌ترین تفاوت در تعداد آن‌هاست. جزیره کیش با وجود زمینه خوب گردشگری، رستوران‌های نسبتاً بیشتر و متنوع‌تری دارد.

خرید از کیش بهتر است یا قشم؟

به‌دلیل توریستی و لوکس بودن کیش، هزینه‌های خرید در این جزیره نیز بسیار بیشتر از قشم است؛ خرید ملک، کالا، مواد غذایی و... از این موارد هستند. به‌علت موقعیت مکانی کیش، انتقال مواد غذایی و کشاورزی هزینه بیشتری دارد و تأثیر آن بر روی قیمت میوه و‌ سبزی‌جات، مواد سوپرمارکتی، گوشت‌ و‌ مرغ باعث می‌شود که هزینه خرید در کیش و همچنین قیمت غذا در رستوران‌ها، بیشتر شود. مثل شهرهای بزرگ ایران، همه‌چیز در کیش نیز پیدا می‌شود؛ اما در قشم، خرید و هزینه‌ها محدودتر است؛ در نتیجه هزینه خرید اقلام روزانه و خرید غذا برای گردشگران، کمتر از کیش است و بیشتر از مواد اولیه بومی استفاده می‌شود.

این موضوع، درباره خرید ملک هم صدق می‌کند. البته بستگی دارد ملک را با چه کاربردی و در کجای کیش خریداری کنید. قطعاً هزینه خرید یک واحد آپارتمان در برج‌های لوکس کیش با منظره دریا، بیشتر از هزینه خرید یک واحد در شهرک‌های مسکونی است. درمجموع، برای خرید یا اجاره ملک در کیش، به سرمایه خیلی بیشتری در مقایسه با خرید در قشم نیاز دارید.

مخارج سفر به کیش بیشتر است یا قشم؟

اولین فاکتوری که بیشتر مردم در انتخاب بین کیش یا قشم در نظر می‌گیرند، هزینه است. با وجود اینکه هر دو جزیره توریستی هستند و امکانات گوناگونی را پیش روی شما می‌گذارند، ممکن است هزینه‌ها در این دو مقصد یکی نباشد. در نگاه کلی، باید گفت که کیش جزیره گران‌تری است و با وجود تعداد زیادی هتل‌های 5 ستاره، تفریحات لوکس و رستوران‌های متنوع، ممکن است حسابی شما را به خرج بیندازد. البته اگر با روش‌های سفر ارزان به کیش آشنا شوید، می‌توانید سفری کم‌هزینه به این جزیره پرزرق‌وبرق داشته باشید و برخلاف تصور، با انتخاب کیش از بین دو گزینه کیش یا قشم، آن‌قدرها به خرج نیفتید. راه دیگر این است که با مدیریت هزینه‌های سفر و انتخاب تور اقساطی کیش، به‌جای پرداخت همه هزینه تور به‌صورت یک‌جا در ابتدا، آن را در چند قسط بپردازید و این‌گونه به‌خوبی از عهده مخارج در کیش برآیید.

علاوه‌بر این، می‌توانید به‌جای متحمل شدن هزینه‌های بسیار برای تجربه کردن تفریحات گوناگون جزیره، به سراغ تفریحات رایگان کیش بروید. اگر هم نگران هزینه‌های اقامت در جزیره کیش هستید، برای اقامت می‌توانید به‌جای انتخاب هتلی لوکس و گران با انواع امکانات رفاهی، هتلی مقرون‌به‌صرفه را از میان هتل‌های ارزان کیش انتخاب کنید. درمجموع می‌توان گفت که احتمالاً در قشم، هزینه کمتری برای امکانات رفاهی و خرید دارید. البته باید مسافت را هم در نظر بگیرید. اگر بخواهید بیشتر جاذبه‌های طبیعی این جزیره را ببینید و با خودروی شخصی هم به قشم نروید، احتمالاً باید هزینه بیشتری برای حمل‌و‌نقل در مقایسه با کیش بپردازید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127655

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر