علائم قلب درد چیست؟

درد قفسه سینه اصلی‌ترین علامت حمله قلبی به حساب می‌آید. حمله قلبی به دلیل مسدود شدن جریان خون به عضله قلب اتفاق می‌افتد و اغلب لخته شدن خون عامل آن است.

علائم قلب درد چیست؟

درد قفسه سینه اصلی‌ترین علامت حمله قلبی به حساب می‌آید. حمله قلبی به دلیل مسدود شدن جریان خون به عضله قلب اتفاق می‌افتد و اغلب لخته شدن خون عامل آن است.

حدود ۴۴ درصد از مرگ و میرها در ایران به مشکلات قلبی مربوط می‌شود. آیا می‌دانید قلب درد چگونه است و در چه مواردی خطرناک به حساب می‌آید؟ علت درد قلب در جوانان چیست؟

درد قلب چگونه است؟ یک سوزش تیز و دردناک که یک یا چند ثانیه طول می‌کشد، می‌تواند از علائم قلب درد باشد. اما شناسایی علت دردی که از سمت چپ بدن آغاز شده و به دیگر نقاط بدن مثل دست یا کمر می‌زند، چندان هم آسان نیست. لازم است تشخیص صحیح را حتما به یک پزشک متخصص بسپارید. در برخی موارد ممکن است دردی که با درد قلب اشتباه گرفته می‌شود، مربوط به معده، ریه یا دیگر ارگان‌های بدن باشد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که در شناسایی درد قلب موفقیت‌آمیزتر عمل کنید.

درد قلب چگونه است؟

درد قلب احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است که معمولا از مرکز قفسه سینه (متمایل به سمت چپ) آغاز شده و به طرف بازوها، فک یا گردن گسترش می‌یابد. قلب درد می‌تواند تیز و مبهم باشد یا به شکلی احساس شود که انگار قفسه سینه در حال له شدن است. درد قفسه سینه می‌تواند چند ثانیه، چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد یا اینکه ماه‌ها به صورت مداوم وجود داشته باشد.

در بیشتر موارد قلب درد زمانی حس می‌شود که شما فعالیت بدنی دارید؛ مثلا در حال ورزش کردن هستید. اما گاهی هم ممکن است در حال استراحت این درد مبهم احساس شود. به طور کلی هر نوع درد قفسه سینه را باید جدی بگیرید زیرا ممکن است نشان از یک حمله قلبی که تهدید کننده زندگی است، داشته باشد. مصرف مکمل قلب می‌تواند در جلوگیری از هر نوع مشکل قلبی موثر واقع شود.

نشانه‌ها و علائم درد قلب می‌تواند به صورت فشار، حس له شدن، حس پاره شدن یا حس زیادی پر بودن احساس شود. به طور دقیق‌تر به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

فشار، سوزش یا سفتی در قفسه سینه

احساس له شدن گردن، فک، شانه‌ها، بازو یا پشت

درد قلب بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، با فعالیت بدنی تشدید می‌شود، گاهی از بین می‌رود و دوباره عود می‌کند و شدت آن هر بار ممکن است متفاوت باشد.

تنگی نفس

عرق سرد

سرگیجه و ضعف

سریع شدن ضربان قلب

حالت تهوع و استفراغ

علت قلب درد به یکی از موارد زیر می‌تواند مربوط باشد:

حمله قلبی؛ یکی از علل اصلی درد قلب

درد قفسه سینه اصلی‌ترین علامت حمله قلبی به حساب می‌آید. حمله قلبی به دلیل مسدود شدن جریان خون به عضله قلب اتفاق می‌افتد و اغلب لخته شدن خون عامل آن است.

آنژین

آنژین نوعی درد قفسه سینه است که در نتیجه جریان خون ضعیف به قلب ایجاد می‌شود. این اتفاق بیشتر به دلیل وجود پلاک‌هایی می‌افتد که روی دیواره داخلی شریان‌ها را می‌گیرند و با باریک‌تر کردن شریان‌ها، خونرسانی به قلب را به ویژه در زمان فعالیت بدنی محدود می‌کنند.

پارگی آئورت قلب

شریان اصلی منتهی به قلب، آئورت نام دارد. اگر لایه‌های داخلی این رگ خونی جدا شوند، خون بین لایه‌ها فشار می‌آورد و می‌تواند منجر به پارگی آئورت شود. در این صورت علائم قلب درد حس خواهد شد.

التهاب پریکاردیت

پریکاردیوم یک کیسه نازک دو لایه‌ای و پر از مایع است که در سطح خارجی قلب وجود دارد. پریکاردیت زمانی اتفاق می‌افتد که این کیسه متورم و دچار التهاب شود. این عارضه سبب درد شدیدی می‌شود که اغلب هنگام دراز کشیدن یا تنفس شدت خواهد یافت.

علت درد قلب در هنگام دراز کشیدن

قلب درد در هنگام دراز کشیدن به دلایل مختلفی می‌تواند باشد؛ از جمله:

اضطراب

حملات پانیک

رفلاکس معده

پلوریت

ذات الریه

هر نوع آسیب به قفسه سینه

حمله یا سکته قلبی

علت درد قلب در جوانان

امروزه آمار مبتلایان به مشکلات قلبی در جوامع از لحاظ سنی رو به کاهش است؛ به طوری که بسیار می‌شنویم که جوانان دچار حمله یا سکته قلبی شده‌اند. اما مطالعات نشان می‌دهد که در بیشتر موارد احساس قلب درد در جوانان به مشکلات قلبی مربوط نیست و اختلال در اندام‌های دیگری باعث درد در قفسه سینه می‌شود. در بیشتر موارد علت دردی که به عنوان درد قلب معرفی می‌شود، آسیب به عضلات و استخوان‌های قفسه سینه، آسم، مشکلات گوارشی، اضطراب و حملات پانیک است.

درمان خانگی درد قلب

درمان خانگی هنگام قلب درد، زمانی پیشنهاد می‌شود که درد قلب شما قبلا توسط پزشک بررسی شده و مشخص شده باشد که مشکل خاصی وجود ندارد. پس در مواقعی که درد قلب خیلی شدید و ناگهانی است، درمان خانگی پاسخگو نیست و نیاز است که به پزشک مراجعه یا با اورژانس تماس گرفته شود. در مواردی که هرازگاهی دچار قلب درد می‌شوید و مطمئن هستید که مشکلی حاد وجود ندارد، راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

کمپرس سرد

کشیدگی عضلات یکی از دلایل قلب درد می‌تواند باشد. گاهی فشار ناشی از ورزش یا فعالیت‌های دیگر باعث درد قفسه سینه می‌شود. در این موارد با استفاده از کمپرس سرد می‌توان به کاهش تورم و درد کمک کرد.

مصرف چند عدد بادام

گاهی رفلاکس معده دردی شبیه به قلب درد دارد. در این مورد با مصرف چند عدد بادام یا نوشیدن یک فنجان شیر بادام می‌توان درد را تسکین بخشید. به طور کلی بادام، تاثیر مثبتی در حفظ سلامت قلب دارد. اما در مورد اینکه برای قلب درد هم می‌تواند اثر تسکین دهنده داشته باشد یا نه، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

مصرف سیر

از نظر علمی برای اثبات این ادعا که سیر برای قلب درد خوب است، منبعی وجود ندارد؛ با این حال شواهد عینی نشان می‌دهد که جویدن سیر می‌تواند درد قفسه سینه را تسکین بخشد. سیر می‌تواند به کاهش تجمع پلاک در رگ‌های خونی کمک کرده و در بهبود بیماری‌های قلبی موثر باشد. هنگام قلب درد، ۱ یا ۲ حبه سیر را بجوید تا نتیجه آن را ببینید.

درمان قلب درد

درمان قلب درد، با در نظر گرفتن علت آن باید صورت پذیرد. باید مشخص شود که آیا واقعا مشکل قلبی وجود دارد یا عوامل دیگری مثل اختلالات گوارشی، اضطراب و … باعث احساس درد قلب شده‌اند. درمان‌های زیر برای قلب درد پیشنهاد می‌شود:

مصرف قرص زیر زبانی یا نیتروگلیسیرین‌ها: این داروها با شل کردن شریان‌های قلبی جریان خون را بهبود می‌بخشند.

آسپرین: آسپرین یک داروی ضد درد و التهاب است که از تشکیل لخته خون نیز پیشگیری می‌کند. در مواردی که درد قفسه سینه وجود دارد، پزشکان معمولا این دارو را تجویز می‌کنند.

داروهای رقیق کننده خون: به منظور جلوگیری از لخته شدن خون، ممکن است داروهای رقیق کننده خون تجویز شوند.

داروهای ضد سوزش اسید معده: ورود اسید معده به مری می‌تواند سبب رفلاکس معده یا سوزش سر دل شود.

داروهای آنتی اسید می‌توانند میزان اسید معده را کاهش داده و از درد قفسه سینه جلوگیری کنند.

داروهای ضد افسردگی: در برخی موارد درد قلب بر اثر حملات پانیک است. در این موارد پزشکان با تجویز داروهای آرام‌بخش و ضد افسردگی به حل این مشکل کمک می‌کند.

کلام پایانی

علائم، علل و درمان قلب درد را در این مقاله شرح دادیم. حدود ۴۴ درصد از مرگ و میرها در ایران به مشکلات قلبی مربوط می‌شود. برای پیشگیری از بروز مشکلات قلبی لازم است در سبک زندگی اصلاحاتی صورت گیرد؛ از جمله اینکه غذاهای سالم استفاده شود، فعالیت بدنی افزایش یابد و سیگار و الکل ترک شود. همچنین می‌تواند از مکمل‌های سلامت قلب در داروخانه استفاده کنید. داروخانه آنلاین مثبت سبز انواع مکمل قلب را از بهترین برندها به فروش می‌رساند.

منبع: فرادید

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127405

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر