لیست ۱۹ غذای نونی برای ناهار و شام؛ ساده و خوشمزه

غذا‌های نونی اغلب در آن از برنج و در برخی موارد حتی از گوشت استفاده نمی‌شود. انواع غذای نونی را می‌توان به عنوان وعده ناهار، شام یا پیش غذا سرو کرد و با دستور تهیه آسان و فوری طبخ کرد.

لیست ۱۹ غذای نونی برای ناهار و شام؛ ساده و خوشمزه

غذا‌های نونی اغلب در آن از برنج و در برخی موارد حتی از گوشت استفاده نمی‌شود. انواع غذای نونی را می‌توان به عنوان وعده ناهار، شام یا پیش غذا سرو کرد و با دستور تهیه آسان و فوری طبخ کرد.

۱- میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از انواع غذا‌های نونی خوشمزه و پرطرفدار است که با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیر، تخم‌مرغ و ادویه‌جات تهیه می‌شود. ابتدا بادمجان‌ها را کبابی کرده و سپس آن‌ها را خوب له کنید. در ادامه سیر رنده شده را سرخ کنید و گوجه‌فرنگی رنده شده را به همراه بادمجان به آن اضافه کنید.

به گزارش اکالا، در نهایت تخم‌مرغ و ادویه‌های مختلف را با مواد میرزا قاسمی مخلوط کنید. برای خوشرنگ شدن این غذا می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی را سرخ کرده به آن اضافه کنید. در نهایت این غذای لذیذ را به همراه نان سرو کنید.

۲- کوکوی مرغ

کوکوی مرغ یکی از انواع کوکو‌های خوشمزه و در عین حال لذیذ است که به عنوان یک غذای فوری و آسان می‌توان تهیه و نوش جان کرد. برای پخت این کوکو، ابتدا مرغ و سیب‌زمینی را پخته و رنده کنید. در ادامه با موادی از جمله سیر، پیاز، تخم‌مرغ، انواع ادویه‌جات و آرد سوخاری خوب مخلوط و سرخ کنید.

۳- کشک بادمجان

کشک بادمجان از جمله غذا‌های نونی خوشمزه و محبوب است که در تهیه آن از بادمجان، پیاز، گردو، نعناع خشک و ادویه‌جات استفاده می‌شود. برای پخت این غذا ابتدا بادمجان‌ها را سرخ کرده و خوب له کنید.

در ادامه پیاز و سیر خرد شده را جداگانه سرخ کنید، به بادمجان‌ها اضافه کرده و ادویه‌ها را نیز به آن افزوده و مخلوط کنید. سپس آن را سرخ کنید و در نهایت مغز گردو و کشک را به آن افزوده و بگذارید کاملا جابیفتد. کشک بادمجان را می‌توان با پیاز سرخ شده، نعناع داغ و کشک تزئین کرد.

۴- آبگوشت

آبگوشت از جمله غذا‌های سنتی و محبوب ایرانی است که برای پخت آن از دستور تهیه مختلفی استفاده می‌شود. در تهیه آبگوشت از گوشت آبگوشتی، لوبیا سفید، نخود، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود.

گوشت، نخود و لوبیا، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه را به همراه چند لیوان آب جوش داخل قابلمه مناسب ریخته و بگذارید بپزد. پس از نیم‌پز شدن مواد سیب‌زمینی‌ها را به آن افزوده و بگذارید بپزند.

۵- تاس‌کباب

تاس کباب غذایی اصیل و سنتی است که با استفاده از گوشت سفید یا گوشت مرغ تهیه می‌شود و از ترکیب گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌های مختلف می‌توان تاس‌کباب خوشمزه را تهیه و نوش جان کرد.

به این صورت که پوست پیاز‌ها را گرفته و نگینی خرد کنید و به همراه مقداری روغن تفت دهید. در ادامه گوشت‌چرخ کرده را به آن افزوده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس مقداری آب به آن افزوده و بگذارید با حرارت ملایم گوشت کاملا بپزد.

در ادامه گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن تفت داده و به مواد اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را حلقه حلقه کرده و روی گوشت‌ها بچینید و مقداری ادویه به آن اضافه کنید. در نهایت گوجه‌فرنگی‌های حلقه حلقه را روی آن چیده، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید کاملا بپزند.

۶- یتیمچه

یتیمچه یکی دیگر از انواع غذای نونی و البته بدون گوشت است که با روشی بسیار ساده و با مواد اولیه در دسترس تهیه می‌شود. برای پخت این غذای محبوب و خوشمزه بادمجان؛ سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سیر و پیاز را جداگانه خرد کرده و سرخ کنید. همه مواد یتیمچه را با هم مخلوط کنید و ادویه‌های لازم را به آن افزوده بگذارید بپزند.

۷- شامی رودباری

شامی رودباری غذای اصیل ایرانی از شهر رودبار است که با مواد اولیه‌ای از جمله گوشت‌چرخ‌کرده، پیاز، سبزیجات (گشنیز، جعفری، ریحان)، رب گوجه و انواع ادویه‌جات تهیه می‌شود. ابتدا پیاز رنده شده را و به همراه گوشت‌چرخ‌کرده و ادویه‌ها مخلوط کنید؛ سپس سبزیجات را افزوده و ورز دهید.

از مایه شامی برداشته و مقداری روغن داخل تابه بریزید و شامی‌ها را سرخ کنید. در نهایت شامی‌ها را داخل سس گوجه قرار داده و درب ظرف را بگذارید تا شامی‌ها کاملا پخته و سس به خرد آن‌ها برود.

۸- خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی غذایی فوری و از جمله غذا‌های نونی محبوب بین افراد است که به صورت کنسرو شده نیز استفاده می‌شود. برای پخت این غذای محبوب خوراک لوبیا چیتی غذایی فوری و از جمله غذا‌های نونی محبوب بین افراد است که به صورت کنسرو شده نیز استفاده می‌شود.

برای پخت این غذای محبوب لوبیا چیتی‌های از قبل خیسانده را پخته و پیاز و سیر سرخ شده، قارچ، سیب‌زمینی، رب‌گوجه و ادویه‌جات را به آن اضافه کنید و بگذارید غذا کاملا پخته و جا بیفتد.

۹- کیک مرغ

کیک مرغ غذایی لذیذ است که با دستور تهیه‌های متنوع می‌توان آن را تهیه کرد. کیک مرغ کمی شبیه به سالاد اولیه است که می‌توان آن را به عنوان پیش غذا در جشن‌ها و میهمانی‌ها سرو کرد.

این غذا از مخلوط سینه مرغ، تخم‌مرغ، جعفری، پیاز، گردو، خیار شور، سس مایونز و نمک و فلفل تهیه می‌شود. به این صورت که مرغ و تخم‌مرغ را جداگانه آب پز کنید و با انواع سبزیجات، خیارشور خرد شده، سس و ادویه مخلوط کنید.

در ادامه نان تست‌ها را کف ظرف مناسب چیده و روی آن‌ها را از مواد کیک مرغ بپوشانید و مجدد روی آن یک لایه نان تست قرار دهید و این کار را تا چند لایه به همین صورت انجام دهید تا مواد کاملا تمام شود. روی مواد را با سس مایونز پوشانده و کیک مرغ را داخل یخچال قرار دهید.

۱۰- پیراشکی گوشت

پیراشکی گوشت به عنوان پیش‌غذای خوشمزه و مجلسی شناخته می‌شود که در تهیه آن از مواد اولیه‌ای از جمله گوشت‌چرخ‌کرده، پیاز، قارچ، فلفل دلمه‌ای، رب‌گوجه، و ادویه‌جات استفاده می‌شود.

به این صورت که ابتدا پیاز خرد شده را با مقداری روغن تفت می‌دهیم و به آن ادویه اضافه کنید، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز تفت داده و قارچ‌های ورقه‌ای خرد شده را نیز به آن اضافه کرده و تفت دهید.

در نهایت رب گوجه سرخ شده را به همراه نمک، فلفل و سایر ادویه‌ها به مواد اضافه و مخلوط کنید. روی خمیر پیراشکی را مقداری از مایه آماده شده ریخته و مقداری پنیر پیتزا ریخته و لبه خمیر را برگردانید. نهایتا پیراشکی‌های آماده شده را داخل فر قرار دهید تا بپزند.

۱۱- حمص

حمص غذایی ساده و از جمله غذا‌های محبوب لبنانی است که با دستور تهیه راحت می‌توان آن را برای وعده شام تهیه کرد. حمص از ترکیب نخود، سیر، لیمو ترش، ارده، آب نخود، روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه و پاپریکا تهیه می‌شود.

به این صورت که نخود را پخته و با سایر مواد میکس می‌کنیم، سپس آب نخود را افزوده و حمص را داخل ظرف مناسب می‌ریزیم. با کمک یک قاشق وسط مواد حفره‌ای ایجاد کرده و روغن زیتون را داخل آن می‌ریزیم. در نهایت این غذا را با نخود و سبزیجات تزئین می‌کنیم.

۱۲- رولت الویه

رولت الویه یا کرپ از جمله انواع پیش‌غذا‌هایی است که برای وعده شام یا عصرانه سرو می‌شود. برای تهیه رولت‌الویه از مواد اولیه‌ای مانند تخم‌مرغ، روغن، شیر، آرد، زعفران دم‌کرده و نمک، فلفل و آویشن استفاده می‌شود.

تخم‌مرغ‌ها را با زعفران، نمک و فلفل مخلوط کرده و با همزن کاملا هم بزنید تا یکدست شوند. سپس روغن را افزوده و دوباره هم بزنید. آرد الک شده را افزوده و مجدد مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس روی ظرف را سلفون کشیده و بگذارید استراحت کند. در نهایت کرپ را سرخ کرده و با مواد اولیه رول کنید.

۱۳- کتلت عدس

کتلت عدس غذایی نونی و بدون گوشت است که دستور پخت ساده‌ای نیز دارد. برای تهیه آن عدس و سیب‌زمینی پخته شده را پوره کرده و پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید، سپس به عدس و سیب‌زمینی اضافه کنید.

در ادامه تخم‌مرغ، آرد و ادویه‌های مختلف را به آن افزوده و مخلوط کنید. مایه کتلت را با مقداری روغن سرخ کرده و سرو کنید.

۱۴- جیب تاجر

جیب تاجر یک نوع فینگر فود مجلسی است که به عنوان پیش غذا تهیه می‌شود. برای پخت جیب تاجر مرغ پخته شده را خرد کرده و با مواد دیگر از جمله ذرت آبپز شده، خیارشور، نمک و فلفل، جعفری خرد شده و سس مایونز مخلوط کنید.

نان تست‌ها را با قالب گرد قالب می‌زنیم و سپس داخل مخلوط تخم‌مرغ، آرد و شیر زده با روغن سرخ کنید و در نهایت مواد را داخل نان تست بریزید.

۱۵- ناگت مرغ

ناگت مرغ نیز غذایی است که می‌توانید با گوشت مرغ خیلی فوری آن را تهیه و نوش جان کنید. برای تهیه این غذا ابتدا وسط نان تست را خالی کرده و داخل کاسه مناسب با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا نرم شوند.

گوشت مرغ پخته شده را به نان تست افزوده و ادویه‌جات، سیر و پیاز را به آن اضافه کنید. مواد را کاملا مخلوط کنید تا به شکل پوره در بیاید. مقداری آرد را به پنیر پیتزا به مایه افزوده و پس از کمی استراحت آن‌ها را سرخ کنید.

۱۶- کتلت مرغ

یکی دیگر از غذا‌های خوشمزه کتلت مرغ است که با روش‌های مختلفی می‌توان آن را تهیه کرد. کتلت مرغ از ترکیب گوشت مرغ، پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، زعفران دم کرده، کره، نمک و فلفل تهیه می‌شود. ابتدا آب پیاز رنده شده را گرفته و مرغ چرخ شده را با پیاز مخلوط کنید.

فلفل دلمه‌های خرد شد را به مواد افزوده و زعفران، ادویه‌های مختلف را به همراه نمک با مایه کتلت مخلوط کنید و ورز دهید. در نهایت کتلت‌ها را سرخ کرده و سرو کنید.

۱۷- کتلت گوشت

کتلت گوشت یکی دیگر از غذا‌های نونی و از انواع کتلت‌های محبوب است که به روش ساده‌ای تهیه می‌شود. مواد اولیه مورد استفاده در این غذا شامل گوشت‌چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، پیاز، سبزی گشنیز، تخم‌مرغ و ادویه است.

برای پخت کتلت مرغ همه مواد را داخل خرد‌کن ریخته و میکس کنید. سپس تخم‌مرغ و ادویه‌ها را به آن افزوده و خوب ورز دهید. از مایه کتلت به اندازه کف دست برداشته و سرخ کنید.

۱۸- املت ایتالیایی

املت ایتالیایی نوعی تخم‌مرغ سرخ شده است که در پخت آن از سینه‌مرغ، سیب‌زمینی، ذرت، قارچ، پیاز، اسفناج، پنیر پیتزا و ادویه‌جات استفاده می‌شود. ابتدا سینه مرغ را به همراه ادویه و پیاز پخته و تکه تکه کنید.

سیب‌زمینی‌ها را خرد کرده و سرخ کنید. پیاز را تفت داده، قارچ را اضافه کنید و خوب تفت دهید. گوجه‌فرنگی خرد شده، مرغ، ذرت، سبزی اسفناج را افزوده و مخلوط کنید. در نهایت تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای هم زده و روی مواد بریزید و اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها بپزند.

۱۹- املت فرانسوی

املت فرانسوی یکی از غذا‌های اصیل فرانسوی مناسب صبحانه است که در تهیه آن از فلفل دلمه‌های، تخم‌مرغ، ژامبون و پنیر پیتزا استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا فلفل دلمه‌ای را خرد کنید و با تخم‌مرغ مخلوط کنید و به آن ادویه بزنید.

در ادامه ژامبون‌ها را خرد کرده و به مواد اضافه کنید. داخل تابه مناسب مقداری روغن ریخته و مواد را داخل آن بریزید. پس از پخت تخم‌مرغ‌ها پنیر پیتزا را افزوده و بگذارید آب شود. املت فرانسوی را می‌توانید به همراه خیارشور سرو کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124447

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر