بازار لاستیک به کدام سو می‌رود؟

فروش لاستیک با قیمت جدید متوقف شد

اگر قصد به دنبال لاستیک دولتی خودرو هستید باید تا اطلاع ثانوی به صورت حضوری برای خرید اقدام کنید.

فروش لاستیک با قیمت جدید متوقف شد

اگرچه قرار بود از یکم دی ماه قیمت گذاری لاستیک آزاد شود اما با توجه به اینکه این موضوع هنوز از سوی ستاد تنظیم ابلاغ نشده و قیمت های جدید باید به قیمت قبل برگردد.

به گزارش عرشه آنلاین، عباس علی آبادی، وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد که قیمت گذاری لاستیک (تایر) آزاد شده است. در همین راستا نیز طبق اعلام مقامات صمت مقرر شد از یکم دی ماه قیمت گذاری دستوری لاستیک رسماً لغو شود.

بر همین اساس نیز کارخانجات تولیدکننده لاستیک اقدام به افزایش نسبی قیمت محصولات خود کردند.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز ستاد تنظیم بازار آزادسازی قیمت گذاری لاستیک را ابلاغ نکرده و طبق نامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت‌های جدید لاستیک باید به قیمت قبل برگردد.

در این رابطه جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در نامه‌ای به شرکت‌های تولیدکننده لاستیک اعلام کرد:برای کاهش التهاب و کاهش قیمت بازار آزاد فروش با قیمت‌های جدید متوقف شود تا پس از مذاکره و هماهنگی همانند گذشته در فضایی تعاملی با مسئولین نسبت به افزایش نرخ در چارچوب ضوابط کشور اقدام شود.

لاستیک دولتی می توان گرفت ؟

 سایت خرید اینترنتی لاستیک دولتی فعلا بسته شده است و متقاضیان ثبت نام لاستیک دولتی باید به نمایندگی شرکت‌های تایرسازی بروند. آدرس مراکز فروش لاستیک دولتی را با مراجعه به وب‌سایت هریک از شرکت‌های تولیدکننده لاستیک در ایران می‌توانید پیدا کنید. کافی است کمی وقت بگذارید نام صاحب نمایندگی، تلفن و آدرس دقیق بر اساس شهرمحل سکونت شما در سایت درج شده است.

لاستیک دولتی شامل انواع لاستیک ایرانی همچون: لاستیک بارز، لاستیک ایران تایر، لاستیک کویرتایر، لاستیک یزدتایر و لاستیک گلدستون می‌شود که توسط تولیدکنندگان داخلی در کشور تولیده شدند.

بازار لاستیک به آرامش می‌رسد؟

قیمت لاستیک در سال جاری روند رو به رشدی را تجربه کرد. در فصل‌های بهار و تابستان برخلاف بازار خودرو که وارد مدار نزولی شد قیمت لاستیک به دلایل مختلف ترمز برید و انواع لاستیک خودرو با افزایش قیمت مواجه شد. حالا پس از گذشت چند ماه اقداماتی در راستای کاهش التهاب بازار لاستیک انجام شده است.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر به تازگی از افزایش تولید و عرضه لاستیک در راستای به آرامش رسیدن بازار لاستیک خبر داده است. سخنگوی انجمن تایر در گفت‌وگو با فارس گفته است: در راستای کم‌کردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش داده‌ایم و بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار می‌شود.

مصطفی تنها کمبود عرضه تایر در بازار را یکی از دلایل افزایش قیمت تایر در ماه‌های اخیر عنوان کرده و گفته با افزایش عرضه تایر در بازار شاهد کاهش قیمت لاستیک بوده‌ایم و این امکان وجود دارد که با عرضه بیشتر تایر، قیمت لاستیک همچنان بر مدار نزولی حرکت کند.

البته طبق گفته‌های سخنگوی انجمن تایر، مشکل لاستیک پراید هنوز به طور کامل رفع نشده است. او گفته تایرسازان در یک ماه اخیر تولید لاستیک پراید را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند که با عرضه و توزیع این لاستیک‌ها در بازار مشکل این بخش نیز حل می‌شود.

همانطور که اشاره شد سخنگوی انجمن تایر از کاهش قیمت لاستیک در کشور خبر داده و پیشتر نیز رضا عباس آبادی دانشور، عضو اتحادیه لاستیک و روغن تهران چنین ادعایی را مطرح کرده بود، اما اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت لاستیک از سوی واحدهای تولیدی منتشر شده که می‌تواند ورق را برگردانده و قیمت لاستیک دوباره صعودی شود.

البته سازمان حمایت بحث افزایش قیمت را رد کرده و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تایر مشمول قیمت‌گذاری است و هرگونه افزایش قیمت باید از طریق محاسبات کارشناسی و پس از تصویب کارگروه یا ستاد تنظیم بازار عملیاتی شود.

پیش از این وزیر صمت اعلام کرده بود از اول دی‌ماه قیمت‌گذاری دستوری لاستیک رسما لغو می‌شود اما سازمان حمایت در توضیح این مصوبه اعلام کرد که اگر بازار تایر به تعادل رسید آزادسازی‌ها اعمال می‌شود که در حال حاضر با توجه به شرایط بازار چنین چیزی هنوز ایجاد نشده است.

باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی روند کاهشی قیمت لاستیک ناشی از افزایش تولید و عرضه در بازار ادامه پیدا می‌کند یا درخواست افزایش قیمتی که واحدهای تولیدی از چندی پیش به دنبال آن بوده‌اند سرانجام به نتیجه می‌رسد و قیمت لاستیک دوباره به پرواز درخواهد آمد.

قیمت لاستیک دولتی و بازار آزاد را بخوانید.

قیمت لاستیک دولتی بارز سایز ۱۸۵/۶۵ R ۱۵ برای یک حلقه یک میلیون و ۹۴ هزارتومان است. بر اساس قیمت لاستیک خودرو، قیمت لاستیک پژو ۲۰۶،۴۰۵، ساینا و کوییک برای دو حلقه از برند هاوک پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت لاستیک جک S ۵، رنو مگان، کیا سراتو برای دو حلقه از برند ایران تایر حوالی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. قیمت لاستیک تویوتا کمری از برند تراینگل هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

برای خرید لاستیک شاهین، سمند سورن پلاس و رنو تندر باید چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هرینه کنید. قیمت لاستیک هیوندای سوناتا از برند نکسن ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119584

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر