4 پیش بینی مهم از قیمت دلار در روزهای پاییزی / دلار تثبیت شد؟

قیمت دلار پس از جهش ناگهانی قیمت در روز پایانی بازار در هفته گذشته، این هفته رو تا به اینجا با ثبات یا کاهش پشت سر گذاشته است. به گونه‌ای که از حدود 50 هزار و 600 تومان در روز پنجشنبه 9 آذر به کف این کانال رسیده است. کارشناسان آینده بازار ارز را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

4 پیش بینی مهم از قیمت دلار در روزهای پاییزی / دلار تثبیت شد؟

قیمت دلار پس از جهش ناگهانی قیمت در روز پایانی بازار در هفته گذشته، این هفته رو تا به اینجا با ثبات یا کاهش پشت سر گذاشته است. به گونه‌ای که از حدود ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان در روز پنجشنبه ۹ آذر به کف این کانال رسیده است. کارشناسان آینده بازار ارز را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

 قیمت دلار این روزها روند کاهشی دارد و در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی قرار گرفته است. البته کارشناسان ورود به این محدوده را بعید می‌دادند و معتقدند که احتمالا دلار در کف کانال ۵۰ هزار تومانی می‌ماند. البته بازارساز در تلاش است که قیمت ارز را بیش از پیش سرکوب کند اما واقعیت‌های کلان اقتصادی خلاف این جهت حرکت می‌کند. 

آقابزرگی: قیمت دلار در بلندمدت وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی است

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در بلند‌مدت وابستگی به متغیرهای کلان اقتصادی دارد و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار، اثر کوتاه‌مدت بر قیمت ارز دارد.»

وی افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.»

این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی از خود نشان می‌دهد.»

وی با تاکید بر اینکه مانور اخبار سیاسی در هفته‌های گذشته قیمت دلار را کاهش محدودی داده است، گفت: «این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم و باید توجه داشت، معیار اثرگذاری بر تعیین نرخ ارز نیست.»

آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای در مایملکش ندارد.»

طباطبایی: سیاست‌گذار با خبردرمانی قیمت دلار را مهار کرده است

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه نباید انتظار کاهش قیمت برای دلار را داشته باشیم به تجارت‌نیوز گفت: «بهترین اتفاقاتی که می‌توانست موج صعودی دلار را موقتا سرکوب کند تا کنون رخ داده است. بنابراین خبرهای جدید نمی‌تواند مُسکن قوی برای ریزش قیمت این اسکناس باشد.»

وی ادامه داد: «سیاست‌گذار با خبردرمانی قیمت دلار را مهار کرده است. پس از این هم شاید بتواند موقتا و در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را در همین محدوده نگه دارد؛ اما معتقدم بعد از این هیچ‌گونه ریزشی برای دلار نخواهیم داشت.»

این کارشناس اقتصادی به سابقه حرکت دلار در زمان‌های نزدیک به انتخابات اشاره کرد و افزود: «هر چه به انتخابات و پایان سال نزدیک می‌شویم، با توجه به سابقه حرکت دلار که در انتخابات سال‌های گذشته حرکت صعودی خود را داشته به نظر می‌رسد باید انتظار روند صعودی را برای این اسکناس داشته باشیم.»

وی در خصوص ارزش ذاتی دلار گفت: «ارزش ذاتی این اسکناس با درجه نقدینگی که در کشور وجود دارد رقمی بیش از ۶۵ هزار تومان است. ارزش مبادلاتی دلار نیز بر اساس سابقه نقدینگی در سال‌های گذشته بالای ۷۵ هزار تومان برآورد می‌شود.»

طباطبایی خاطرنشان کرد: «با توجه به سیاست‌های آمریکا که به نظر می‌رسد مطابق روال گذشته ادامه‌ دارد، ایندکس دلار قدرت خود را حفظ خواهد کرد و با هر حرکتی باید کف‌های جدیدی برای قیمت دلار متصور بود.»

حق‌شناس: ارزش ذاتی دلار در حال رشد است

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد ارزش ذاتی دلار در ماه جاری به  گفت: «با مفروضات فعلی، محدوده قیمت دلار منطقه ۶۱ تا ۶۲ هزار تومانی است. در حالی که هفته گذشته بازارساز تلاش زیادی برای شکستن کف ۵۰ هزار تومانی و تغییر کریدور نرخ دلار کرد، اما این موضوع رخ نداد.»

وی با تاکید بر اینکه وارد ددلاین زمانی حساس برای دلار شده‌ایم، اظهار داشت: «به رسم سال‌های گذشته در یک ماهه آخر سال میلادی تقاضا برای دلار بالا می‌رود و چون در این بازه قرار داریم، انتظار رشد قیمت این اسکناس وجود دارد، اما بازارساز تلاش می‌کند با خبردرمانی یا تزریق ارز، قیمت را پایین بیاورد.»

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: «با توجه به اینکه ارزش ذاتی دلار در حال رشد است و شرایط کلان اقتصادی نیز این موضوع را تایید می‌کند، نباید انتظار افت شدید قیمت دلار را در بلندمدت داشته باشیم.»

وی با تاکید بر اینکه معمولا قبل از حرکت‌های قوی برای دلار شاهد افت محدود قیمت هستیم، گفت: «دلیل این افت کاملا نموداری است و گَپی که با ارزش ذاتی ایجاد می‌شود، محرکی می‌شود که دلار رشد قوی داشته باشد. بنابراین در هفته‌های آتی منتظر این باشید که قبل از حرکت قوی این اتفاق بیفتد؛ زیرا مفروضات کلان اقتصادی رشد قیمت را تایید می‌کنند، اما تلاش‌های بازارساز ممکن است باعث تغییر کریدور شود و از آنجا حرکت قوی صورت بگیرد.»

حق‌شناس در ادامه افزود: «اگر در هفته‌های آتی شاهد افت قیمت به سمت محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومانی بودیم، این رخداد می‌تواند نشانه و سیگنال شروع رشد قوی دلار باشد. با توجه به مفروضات بنیادی در بلندمدت، انتظار رشد قیمت دلار و نزدیک شدن به سقف کریدور ۵۰ هزار تومان را دارم.»

دیبا: منطقه ۵۰ هزار تومانی محدوده تعادلی دلار است

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با تاکید بر رفتار خنثی دلار طی هفته گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «با انتخاباتی که در پیش رو است و رکودی که از سوی دولت بر بازارها برای مهار تورم وجود دارد، نهاد تصمیم‌گیر توانسته دلار را در منطقه ۵۰ هزار تومانی مهار کند.»

وی با اشاره به سقف و کف حمایت و مقاومت اسکناس آمریکایی در کوتاه‌مدت خاطرنشان کرد: «منطقه ۵۰ هزار تومانی محدوده تعادلی دلار است. با مفروضات فعلی گمان می‌رود کف ۴۷ هزار تومان و سقف ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان برای این اسکناس حفظ شود. این در حالی است که شرایط بحرانی نظیر رخدادهای منطقه که دلار را در کریدور جدید نشاند، اتفاق نیفتد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فنر فشرده دلار به دست سیاست‌گذار تاکید کرد: «باید دید ریتم بعدی سرمایه‌گذاری از جانب دولتمردان چگونه خواهد بود و اجازه تحرکات قیمت را می‌دهند. اما در مجموع در شرایط فعلی سایه رکود تورمی مهمترین عامل تحلیلی بازار است.»

افزایش قیمت دلار را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌کنم. هر چند کاهش شدید قیمت دلار را نیز نخواهیم داشت

علی طباطبایی، دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست بانک مرکزی جمع‌آوری نرخ‌های متعدد از بازار و نزدیکی قیمت دلار نیما و مبادله‌ای به یکدیگر است  گفت: «با توجه به اینکه در یک ماه گذشته موضوع درگیری در منطقه خاورمیانه، مهمترین سیگنال را برای افزایش قیمت به بازارهای مالی ‌داد؛ فعلا متغیر اصلی شدت و افت این رخداد در قیمت دلار است.»

وی مساله توافق هسته‌ای را عاملی مهم برای ثبات قیمت بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: «با وجود جنگ منطقه فعلا احتمال توافق در بازارها کم است. این در حالی است که حتی تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود.»

وی در خصوص روند قیمت دلار تا پایان سال گفت: «با توجه به تصمیمات اخیر بانک مرکزی، افزایش قیمت دلار را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌کنم. هر چند کاهش شدید قیمت دلار را نیز نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد محدوده قیمتی فعلی برای این اسکناس پایدار باشد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در ماه‌های پایانی سال خاطرنشان کرد: «با توجه به مولفه‌های اقتصادی در هر صورت روند قیمت دلار صعودی است و این اسکناس در کانال‌های قیمتی بالاتری تا پایان سال‌جاری قرار می‌گیرد.»

اگر شرایط همین‌طور ادامه داشته باشد و ریسکی وارد بازار نشود، اسکناس دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومانی تثبیت ‌شود

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی هم با اشاره به ریسک‌های سیستماتیک در بازار، به موضوع جنگ میان حماس و اسرائیل اشاره کرد و  گفت: «با توجه به تمایل مردم برای دارایی‌های امن نظیر طلا و دلار، افزایش تقاضا در این بازارها دور از انتظار نبود. اما بازار به رخدادهای منطقه عادت کرد و شرایط کمی تعدیل شد.»

وی با تاکید بر ثبات نسبی قیمت دلار افزود: «با توجه به عادی شدن شرایط، تقاضای هیجانی کم شده و همین موضوع به افت قیمت دلار کمک کرده است. به نظر می رسد اگر شرایط همین‌طور ادامه داشته باشد و ریسکی وارد بازار نشود، اسکناس دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومانی تثبیت ‌شود.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «اگر ریسکی وارد بازار نشود، نرخ واقعی دلار با توجه به شرایط رکودی و سیاست‌های انقباضی که در بازار داخلی وجود دارد در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد داشت.» وی با بیان اینکه هیجان و فشار فروشی در بازار وجود ندارد، گفت: «به نظر می‌رسد برای قیمت دلار نهایتا کاهش تا محدوده ۵۰ هزار تومانی را می‌توان پیش‌بینی کرد و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد پایین‌تر از این میزان دور از واقعیت‌های اقتصادی است.»

فلاحیان با تاکید بر اینکه متاسفانه بازار ما روی ریسک‌های سیستماتیک از خود واکنش زیادی نشان می‌دهد، گفت: «باید توجه داشت که اگر در هفته‌های گذشته و بعد از جنگ منطقه در شرایط متزلزلی قرار داشتیم، یعنی اقتصاد ما انبساطی بود، قیمت دلار با سیگنال‌هایی که از طرف کشور ما و کشورهای همسایه رد و بدل می‌شود شاید تا ۶۰ هزار تومان نیز بالا می‌رفت!»

وی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که دلار تمایلی به پایین‌تر آمدن از محدوده ۵۰ هزار تومانی ندارد به نظر می‌رسد تمایلی به بالاتر رفتن از قیمت ۵۲ تا ۵۳ هزار تومانی نیز ندارد.»

منبع تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114586

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر