​رقص بعد از انفجار بزرگ در نماز جمعه

آنها پس از شنیدن صدای‌بمب، به داخل منزل می‌روند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند

​رقص بعد از انفجار بزرگ در نماز جمعه

 محمدمحمدی‌ری‌شهری وزیر وقت اطلاعات از ماجرایی در اوایل دهه ۶۰ می‌گوید در آن چندبمب گذار از طریق یک موکت، انفجاری بزرگ را در نمازجمعه تهران ایجاد کردند.

روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۶۳ در حالی که آیت‌الله‌خامنه‌ای رییس‌جمهور در حال ایراد خطبه‌دوم نمازجمعه بودند، موکت‌انفجاری در صفوف‌نمازگراران منفجر شد. قدرت انفجار به حدی بود که نمازگزارانی که روی این موکت نشسته بودند ده‌ها متر به بالا پرت شدند.

هشدار صدام

بر اساس گزارش‌ها قطعات بدن شهدا روی درختان اطراف محوطه پخش شده بود. در این فاجعه ۱۴ نمازگرار شهید و ۱۱۰ نفر مجروح شدند. گفته شد صدام از قبل اعلام کرده بود که می‌خواهد این نمازجمعه را بمباران کند بنابراین بعضی نمازگراران از پیش غسل شهادت کرده بودند.

ماموران وزارت اطلاعات پس از بیش از یک ماه تلاش، عاملان این جنایت به نام های مصطفی‌لطفی، خالدوزیری و مسعود قادری را در حالی که دو کپسول گاز و یک دیفرانسیل ماشین که در آنها نیز مواد منفجره جاسازی کرده بودند به همراه ۳۴ بمب مغناطیسی دستگیر کردند. این سه تن برای عملیاتی دیگر مجددا وارد ایران شده بودند.

وقتی در بخش اخبار شبانگاهی خبر دستگیری این سه تن منتشر شد حاج احمدآقای خمینی به من زنگ زد و گفت: امام می فرماید آیا همه افرادی که در بمب گذاری نمازجمعه دست داشتند را دستگیر کرده‌اید؟ مبادا پخش این خبر باعث شود سایر افراد دخیل در این ماجرا بگریزند!

پاسخ دادم به ایشان بگویید جای نگرانی نیست.

برای ما جالب بود که ایشان به این ظرایف کار اطلاعاتی توجه دارد.

رقص بعد از انفجار بزرگ

بازجویی از متهمان شروع و مشخص شد مصطفی‌لطفی و خالدوزیری که با سرویس‌اطلاعاتی عراق همکاری داشته اند در عراق آموزش های مخصوصی را جهت انتقال یک موکت‌انفجاری به تهران و انفجار آن در نمازجمعه می بینند. در ضمن دوربین مخصوصی نیز جهت عکس برداری از پالایشگاه تبریز جهت طراحی انفجار آنجا در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

روز انفجار آنها به همراه موکت‌انفجاری خود وارد صف نمازگراران می‌شوند و پس از پهن‌کردن موکت زیر پای نمازگزاران خود محل نماز جمعه را ترک می‌کنند. آنها با یک دستگاه کنترل از راه‌دور، موکت را منفجر می‌کنند و هنگامی که صدای انفجار را از پشت‌بام منزل برادر مصطفی لطفی در نزدیکی دانشگاه تهران می‌شنوند به داخل منزل می‌روند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. سپس به عراق باز می‌گردند و مبلغ هشتصد هزار تومان که [در آن زمان رقم قابل توجهی بوده‌است] را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند.

آنها دوباره برای انجام یک عملیات بمب‌گذاری وارد خاک ایران می‌شوند که این بار قبل از عملیات توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و طبق قانون محاکمه و مجازات می‌شوند.

منبع: خاطره ها، محمدمحمدی ری شهری، مرکز نشر 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111006

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر