درمان یبوست و استفاده از ملین‌های طبیعی

شاید دانستن این موضوع برای شما هم جالب باشد که مشکل یبوست و استفاده از ملین‌های طبیعی برای رفع این مشکل به چند هزار سال قبل برمی‌گردد!

درمان یبوست و استفاده از ملین‌های طبیعی

شاید دانستن این موضوع برای شما هم جالب باشد که مشکل یبوست و استفاده از ملین‌های طبیعی برای رفع این مشکل به چند هزار سال قبل برمی‌گردد! درواقع، یکی از مطالعات The Lancet نشان می‌دهد ماجرای استفاده از ملین‌های طبیعی حدودا ۵ هزار سال سابقه دارد. امروزه هم بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که از ملین‌های طبیعی برای رفع یبوست استفاده کنند زیرا نظرشان این است که ملین‌های طبیعی عملکرد بهتری دارند.

به گزارش عرشه آنلاین؛ بعضی افراد به‌واسطه استفاده از داروهای ملین دچار اسهال یا حتی گرفتگی عضلات شکم می‌شوند، درحالی که با مصرف متعادل ملین‌های طبیعی با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شوند. اما کدام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در گروه بهترین ملین‌های طبیعی قرار می‌گیرند؟ 

۱. آب ساده 

دلایل مختلفی برای مصرف آب ساده وجود دارد که مبارزه با مشکل یبوست قطعا یکی از آنها خواهد بود. نوشیدن آب ساده به‌طور منظم می‌تواند به نرم‌سازی مدفوع کمک کند و عبور آن از روده‌ها را ساده‌تر سازد. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که آب معدنی طبیعی سرشار از منیزیم سولفات مانند یک ملین عمل می‌کند. 

۲. قهوه

قهوه دارای ترکیبات محرک خاصی است که می‌توانند حرکات روده‌ای را افزایش بدهند. به همین دلیل هم بعضی افراد در ساعات صبح از قهوه استفاده می‌کنند تا از مشکل یبوست جلوگیری کرده باشند. این عملکرد عمدتا به کافئین ارتباط دارد اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قهوه با نام «اسید کلروژنیک» هم باعث می‌شوند که قهوه به یکی از آشامیدنی‌های ملین تبدیل شود. پس حتی قهوه‌های بدون کافئین هم می‌توانند برای رفع یبوست مناسب باشند اما قطعا مصرف قهوه‌های داغ دارای اثربخشی بهتری نسبت به قهوه‌های سرد است. 

۳. آلو 

انواع آلو احتمالا معروف‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌ها برای رفع یبوست هستند. اما چرا آلوها اثربخشی زیادی از این نظر دارند؟ محققان می‌گویند که بالا بودن میزان فیبر و سوربیتول در آلوها (نوعی قند) این اثربخشی خاص را به‌وجود می‌آورد. سوربیتول می‌تواند آب بیشتری را به درون روده‌ها بکشد، نقش مثبتی در نرم‌سازی مدفوع داشته باشد و حرکات روده‌ را هم افزایش بدهد. البته برای اینکه اثر ملین آلوها را به محدوده مناسب برسانید، معمولا باید بین ۸ تا ۱۰ عدد آلوی خشک مصرف کنید. مصرف حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر از آب آلو هم می‌تواند برای تسکین یبوست موثر باشد، اما احتمالا با مصرف آلو دچار نفخ یا گاز زیاد در دستگاه گوارش خواهید شد.

۴. کیوی 

یکی از مطالعات The American Journal of Gastroenterology نشان می‌دهد که کیوی می‌تواند گزینه مناسبی برای کسانی باشد که درگیر مشکل یبوست هستند. در مطالعات مشخص شده است که کیوی به رفع یبوست کمک می‌کند، درحالی که عارضه جانبی خاصی هم از این نظر ندارد. فیبر درون کیوی از دو نظر مهم است؛ بالا بودن حجم و چسبنده بودن. همین چسبناکی فیبر درون کیوی باعث می‌شود که مصرف کیوی نهایتا آب بیشتری را به‌سمت روده‌ها بیاورد و مدفوع را نرم‌تر کند. آنزیم خاصی با نام «اکتینیدین» هم درون کیوی وجود دارد که گیرنده‌های درون روده بزرگ را تحریک می‌کند و دفع را راحت‌تر می‌سازد که البته برای برخورداری از این مزیت معمولا باید روزانه ۲ عدد کیوی مصرف کنید. 

منبع: سلامت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 109458

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر