نرگس محمدی کیست؟ | جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی رسید +عکس

جایزه صلح نوبل، یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده‌است. این جایزه، برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد

 نرگس محمدی کیست؟ | جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی رسید +عکس

نرگس محمدی فعال سیاسی و مدنی که اکنون در زندان بسر می برد روز جمعه به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد. او کیست و چه فعالیت‌هایی کرده که منجر دریافت این جایزه شده است؟

نرگس صفیه محمدی (زادهٔ ۱ اردیبهشت ۱۳۵۱) فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی، عضو سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تحکیم وحدت و نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است. او در سال ۲۰۰۹ میلادی برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شد. همسرش تقی رحمانی نیز از فعالان سیاسی است. او هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲ او را یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در جهان معرفی کرد.

رگس محمدی روزنامه نگار (زاده ۱۳۵۱ در شهر زنجان) فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی، روزنامه‌نگار و نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیئت اجرایی شورای صلح ایران است. او در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شد.

وی دوران تحصیل را در زنجان زادگاهش گذراند و پس از پایان دبیرستان، در رشته فیزیک کاربردی دانشگاه امام خمینی قزوین ادامه تحصیل داد. او در دوران دانشجویی سازمان‌دهنده و همکار برای صعود به بلندترین قله‌های ایران بود

زندگی شخصی و خانوده نرگس محمدی فعال سیاسی

محمدی متولد شهر زنجان است که سال ۱۳۷۵ به عوان روزنگار و خبرنگار در نشریه پیام هاجر مشغول به کار شد و در نشریات دیگر نیز مقاله‌هایی دربارهٔ مسایل زنان، مسایل دانشجویان و حقوق بشر چاپ کرد.

او پس از تأسیس شورای ملی صلح در ایران که در سال ۱۳۸۷ توسط ۸۳ شخصیت اجتماعی-سیاسی-فرهنگی با محور صلح و حقوق بشر تشکیل شد در سال ۲۰۰۸ در انتخابات داخلی این شورا به عنوان رئیس هیئت اجرایی آن برگزیده شد.

سوابق و فعالیت ها

نرگس محمدی  از سال ۱۳۷۵ روزنامه‌نگاری را در نشریه پیام هاجر آغاز کرد و در نشریات دیگر نیز مقاله‌هایی دربارهٔ مسایل زنان، مسایل دانشجویان و حقوق بشر چاپ کرد و سپس به عضویت کانون مدافعان حقوق بشر درآمد و اکنون نایب رئیس این کانون و رئیس کمیته زنان آن می‌باشد.

نرگس محمدی

همسر نرگس محمدی روزنامه نگار کیست

همسر او، تقی رحمانی نیز از فعالان سیاسی است. او در سال ۱۳۷۸ با تقی رحمانی نویسنده، استاد دانشگاه، فعال سیاسی و زندانی سیاسی ازدواج کرد و دو فرزند یک دختر و یک پسر دارد.تقی رحمانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بیش از ۱۴ سال را در زندان گذرانده است.

تقی رحمانی

خانم محمدی تاکنون چندین جایزه بین‌المللی از جمله «جایزه ساخاروف انجمن فیزیک آمریکا در سال ۲۰۱۸»، «جایزه الکساندر لانگر در سال ۲۰۰۹» و «جایزه روز جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۶» را دریافت کرده است.

نخستین تجربه زندان خانم محمدی به دوران دانشجویی او در دهه هفتاد برمی‌گردد. او همچنین در سال ۱۳۸۰ پس از بازداشت تعدادی از فعالان ملی مذهبی از جمله تقی  رحمانی، مدتی در بازداشتگاه  زندانی‌ شد.

نرگس محمدی پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، ابتدا ممنوع الخروج و سپس در خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد. او پس از ابتلا به «اسپاسم عضلانی و فلج موقت» در زندان، آزاد شد.

نرگس محمدی دوباره در اردیبهشت ۱۳۹۱ بازداشت شد، بازداشتی که در تیرماه همان سال پس از تشخیص پزشکان خاتمه یافت.

نرگس محمدی در سال ۱۳۹۳ پس از دیدار با کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران رفته بود، بازداشت شد. او در همان سال در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن قابل اجرا بود.

نرگس محمدی در دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام (لغو گام‌به‌گام اعدام) » به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مهرماه ۹۵ هم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان دادگاه بدوی او را تأیید کرد و نرگس محمدی در این مدت مشغول گذراندن محکومیتش در زندان اوین بود.

رگس محمدی که دوران محکومیت خود را در آن زمان در زندان اوین می‌گذراند در سال 1398  به زندان زنجان منتقل شدو۱۷ مهر ۱۳۹۹ پس از آنکه شامل قانون تازه‌تصویب‌‌شده کاهش مجازات حبس شد، از زندان آزاد شد.

وی با بیان اینکه دادگاه در مورد این محکوم اعمال تخفیف کرد و با رافت اسلامی آزاد شد، افزود: نرگس محمدی ۱۰ سال مجازات حبس لازم الاجرا داشت که با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس وی به هشت و نیم سال کاهش پیدا کرد و با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس،  از زندان آزاد شد.

حجت الاسلام والمسلین صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان زنجان در این باره گفت: مجازات این فرد با استفاده از قانون اخیرالتصویب کاهش مجازات حبس، تقلیل یافت و از زندان آزاد شد.

رگس محمدی سرانجام در خرداد ۱۴۰۰ به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد، محکومیتی که در آبان ۱۴۰۰ اجرایی شد.

اینک پس از ۲۰ سال، نرگس محمدی دومین برنده ایرانی جایزه صلح نوبل پس از شیرین عبادی است.

امروز جایزه صلح نوبل 2023 به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی اهدا شد

  10 سال قبل هم شیرین عبادی حقوقدان در سال 2003 برنده جایزه نوبل صلح شد. نرگس محمدی و شیرین عبادی تنها ایرانیان برنده جایزه نوبل هستند.

نرگس محمدی برنده نوبل صلح شد

جایزه صلح نوبل، یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده‌است. این جایزه، برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108891

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر