کشنده‌ترین پشه جهان در ایران هشدار یک مقام بهداشتی درباره فاجعه ویروس پشه آئدس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از صید پشه آئدس در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: بحمدالله تاکنون هیچ موردی از گزش پشه آئدس در شهرستان های حوزه استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گزارش نشده است اما این پشه در ایران مشاهده شده و ما از این بابت نگرانیم.

کشنده‌ترین پشه جهان در ایران  هشدار یک مقام بهداشتی درباره فاجعه ویروس پشه آئدس

پشه کُشنده پشه آئدس به ایران رسید  پشه آئدس که پیش از این در ۲ شهر گیلان و هرمزگان شناسایی شده بود دوباره درسیستان و بلوچستان مشاهده شد  .یک مقام بهداشتی از  شناسایی و صید پشه آئدس  خبر داد و گفت: دو پشه آئدس صیدشده بیماری‌زا نبوده‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از صید پشه آئدس در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: بحمدالله تاکنون هیچ موردی از گزش پشه آئدس در شهرستان های حوزه استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گزارش نشده است اما این پشه در ایران مشاهده شده و ما از این بابت نگرانیم.

رؤیت پشه «آئدس» در مناطقی از چابهار؛ هشدار بهداشتی صادر شد

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به شناسایی پشه «آئدس» در مناطقی از شهرستان چابهار، گفت: بیماری‌های نظیر تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا می‌تواند از طریق گزش پشه آئدس منتقل شود.

مهدی زنگنه با بیان این موضوع که مردم استان سیستان و بلوچستان از سال‌های گذشته با بیماری مالاریا آشنا هستند، اظهار داشت: در سال‌های اخیر بیماری‌های دیگری با عنوان تب دانگ و چیکن گونیا در جنوب شرق آسیا و کشورهای هند و پاکستان شاخته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: این بیماری نیز از طریق گزش پشه آئدس ناقل بیماری انتقال می‌شود و می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه تعداد افراد زیادی را مبتلا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه طی هفته‌های گذشته، پشه آئدس در مناطقی از شهرستان چابهار شناسایی شده و با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در همسایگی با کشور پاکستان قرار دارد و موارد این بیماری در این کشور بالاست توجه به بیماری‌های منتقله از پشه آئدس الزامیست.

زنگنه گفت: پشه آئدس در طول روز خونخواری می کند و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب قبل از تاریکی هوا انجام می دهد. پشه ماده خونخواری از انسان را نسبت به پستانداران اهلی ترجیح می‌دهد و در هر خونخواری چندین نفر را مورد گزش قرار می‌دهد.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: سر درد شدید، درد عضلانی، درد مفصلی، درد استخوانی، درد حدقه چشم، بی اشتهایی، استفراغ، بثورات جلدی و تظاهرات خونریزی خفیف از بینی و لثه است و در صورت مواجهه افراد با این علایم به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن هشدار به مردم گفت: هم استانی‌ها جهت پیشگیری از گزش پشه آئدس، ظروف زیر گلدان را برداشته، آب‌های زیر کولر به صورت روزانه و مرتب خالی شود، درب منابع ذخیره آب شرب در منزل همیشه بسته باشد، لاستیک‌های فرسوده و مستعمل در محیط خانه وجود نداشته باشد، قوطی‌های کنسرو جمع آوری و معدوم شود، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان، خشک کردن آب‌های راکد و از وسایل حفاظت فردی مانند خوابیدن زیر پشه بند استفاده شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107470

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر