مشاهده دوباره پشه خطرناک «ائدس» در کشور | این پشه ناقل بیماری‌های ویروسی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پشه «ائدس» در کشور رؤیت شده و این پشه می‌تواند ناقل بسیاری از بیماری‌های ویروسی باشد.

مشاهده دوباره پشه خطرناک «ائدس» در کشور | این پشه ناقل بیماری‌های ویروسی است

رضائیان‌زاده در نشستی خبری بیان کرد: موضوع پیشگیری از جمله مسائلی است که در جامعه کمتر به آن توجه شده است و کمتر از درمان به این موضوع پرداخته شد لازم به ذکر است که بیماری‌های مزمن از جمله عللی است که شاهد از بین رفتن افراد هستیم.

وی افزود: اپیدمی کرونا از جمله موضوعاتی است که منجر به از بین رفتن افراد متعددی شده است و این در حالی است که نباید بیماری‌های واگیر را فراموش کرد اما ٨۵ درصد از مرگ و میرها به علت بیماری‌های مزمن نظیر فشار خون، قلب و عروق، سرطان و تصادفات رخ می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول حجم قابل توجه‌ای از بیماری‌های مزمن قابل پیشگیری است و می‌توان از عوارض مربوطه نیز جلوگیری کرد این در حالی است که سبک زندگی سالم می‌تواند از فشار خون جلوگیری کند، اگر در زندگی از مصرف بیش از حد نمک جلوگیری شود می‌توان انتظار داشت که بیماری فشار خون را کاهش داد.

دکتر رضائیان زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تلاش است تا با برنامه ریزی زمینه کنترل این بیماری‌ها را فراهم کرد این در حالی است که ٢٧ اردیبهشت ماه روز جهانی فشار خون بوده و باید تمامی افراد جامعه در این حوزه کنترل شوند.

وی افزود: با صنعتی تر شدن جوامع مشکلات روانی و اختلالات روان بیشتر از گذشته بروز می‌دهد و پیمایش در این حوزه نیز باید صورت بگیرد لازم به ذکر است که در هفته ملی جمعیت قرار گرفته این که باید در این حوزه نیز نگاه ویژه ای به موضوع جوان سازی جمعیت جامعه داشته باشیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شرایط اورژانسی در خصوص شناخت و جلوگیری از انتقال بیماری از پشه ائدس ایجاد شده است و این پشه بیماری زیکا، بیماری تب زرد و چند بیماری ویروسی دیگر را منتقل می‌کند.

دکتر رضائیان زاده در خصوص کرونا نیز تاکید کرد: چند روز پس از تعطیلات نوروز اندکی و به صورت مقطعی افزایش صعودی آمار کرونا را تا بیش از ٧٠٠ نفر شناسایی رسید و پس از آن آمارها به صورت نزولی ادامه داشت.

وی تاکید کرد: ١٢۶ نفر در بیمارستان‌های فارس بستری هستند و ١۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری شده اند و طی ١٢ روز هیچ مورد فوتی نیز به ثبت نرسیده است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به اینکه بی توجه‌ای نسبت به شیوه نامه‌های بهداشتی وجود دارد و شیراز نیز در وضعیت آبی کرونا قرار دارد اما نمی‌توان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکرد.

دکتر رضائیان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوع درباره کرونا بیان کرد: برخی از کشورها به دنبال سیاست مورد صفر نبوده اند و این در حالی است که با اجرای سیاست صفر بیماری موجب شده تا درصد قابل توجه‌ای از افراد جامعه در سلامت کامل باشند./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 21044

ارسال نظر