در بازار دلار چه اتفاقی افتاد؟ | چه کسی جلوی قیمت دلار ایستاد

روز گذشته قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان محدود کاهشی داشت. با وجود اینکه این اسکناس تمایل به کریدور ۵۰ هزار تومانی دارد، اما سیاست‌گذار در تلاش است مانع پیشروی قیمت دلار شود.

در بازار دلار چه اتفاقی افتاد؟ | چه کسی جلوی قیمت دلار ایستاد

دلار از محدوده مهم عقب‌نشینی می‌کند؟قیمت دلار که هفته گذشته وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شده بود، دیروز با کاهش ۲۰۰ تومانی به منطقه مهم ۴۹ هزار تومانی برگشت. به نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با خبردرمانی، این اسکناس را به عقب‌نشینی در کریدور ۴۰ هزار تومانی وادار کند.

 روز گذشته قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان محدود کاهشی داشت. با وجود اینکه این اسکناس تمایل به کریدور ۵۰ هزار تومانی دارد، اما سیاست‌گذار در تلاش است مانع پیشروی قیمت دلار شود.

دیروز موضوع دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار انتقالی به قطر، سیگنالی بود که بازارساز قصد بهره‌برداری از آن برای مهار قیمت دلار را داشت؛ منابعی که در روزهای گذشته نیز به کرات اشاره شده بود ایران حق دسترسی به اصل آنها را ندارد و تنها در صورت خرید دارو و کالاهای اساسی می‌تواند به این منابع ارزی دسترسی پیدا کند؛ با این حال بار دیگر طوری عنوان شد که قرار است این منابع به صورت دلاری در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

با این وجود معامله‌گران معتقد بودند سیگنال‌های سیاست‌گذار در بازار ارز اثری ندارد. کما اینکه در روزهای اخیر نیز موضوع بیانیه تروئیکای اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام نیز نتوانست به قیمت دلار تحرک خاصی بدهد.

از سوی دیگر، بازار در انتظار نتایج سفر سید ابراهیم رئیسی به نیویورک است. در حال حاضر با توجه به داغ شدن موضوع تبادل زندانیان، گمانه زنی ها درباره احتمال گفتگوی مقامات سیاسی ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در بین معامله گران دلار برجسته شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به چسبندگی قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی و نوسانات محدود قیمتی، فعالان بزرگ بازار ارز تمایلی به خرید و فروش و رغبتی به معامله ندارند. زیرا هزینه معاملاتشان نسبت به نوسانی که قیمت‌ها دارد ارزنده نیست و عملا معاملات جذابیتی ندارد.

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار

در همین رابطه، محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص اثرات منابع ارزی آزاد شده ایران توسط آمریکا بر بازار ارز گفت: مطمئنا یکی از مهمترین مسالی که می‌تواند دستاورد مثبت آزادسازی منابع ارزی طی روزهای اخیر باشد، دسترسی بانک مرکزی به این منابع ارزی است تا بتواند بازار را به بهترین شکل مدیریت کند. در نتیجه باید امیدوار بود که آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران می‌تواند برای چندین ماه، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز بازتر بگذارد و نقطه اتکای اصلی‌ترین نهاد پولی ارزی کشور باشد.

این فعال اقتصادی افتتاح حساب بانکی ۶ بانک ایرانی در قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: گویا انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود اثرات منابع آزاد شده در بازار اسکناس هم از همین هفته مشاهده خواهد شد.

وی افزود: به‌طور کلی افزایش منابع ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی در اطمینان بخشی و ایجاد اعتماد در بازار و اقتصاد محسوب شود. امیدواریم این مساله تداوم داشته باشد و ثابت کند که ایران در حال گذر از مسیر سخت تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکاست.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه آزادسازی ۶ میلیارد دلار روند بسیار خوبی است، به ایرنا گفت: بی‌تردید این مبلغ می‌تواند برای چندین ماه ضمن کنترل، تثبیت و تأمین ارز در بخش تامین کالاهای اساسی هم اثرگذار باشد. در واقع تمام تلاش دولت و بانک مرکزی، کم کردن دغدغه‌های معیشتی و کنترل تورم و بازار است که امیدوارم این منابع ارزی بتواند تاثیر خوبی در رسیدن به این اهداف داشته باشد.

امیرزاده با تاکید بر اینکه با آزادسازی این منابع ارزی، بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه خواهد شد، افزود: معتقدم بانک مرکزی از روزهای آینده به مدیریت بازار اسکناس ورود خواهد کرد. در واقع زمانی که توافقی به این شکل صورت می‌گیرد، سطح توقع و انتظار فعالان ‌بازار ارز نیز مبنی بر گشایش‌های خارجی بهبود می‌یابد. همچنین این انتظارات به شکلی است که نشان می‌دهد ما هر چقدر به سمت گشایش‌های بین المللی پیش برویم، انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند.

 

منبع: تجارت نیوز - خبرانلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106506

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر