خبر برجامی ضربان بازار را برهم زد

دلار تهران هسته ای شد

در حالی امروز الگوی زیگزاگی برای قیمت دلار شکسته شد که بازار ارز تحت تاثیر سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت. قیمت دلار در دو روز گذشته نوسان افزایشی محدودی داشته و به شکست مرز مقاومتی قبلی نزدیک شده است.

دلار تهران هسته ای شد

قیمت دلار در تهران هسته ای شد . در حالی امروز الگوی زیگزاگی برای قیمت دلار شکسته شد که بازار ارز تحت تاثیر سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت. قیمت دلار در دو روز گذشته نوسان افزایشی محدودی داشته و به شکست مرز مقاومتی قبلی نزدیک شده است.

با توجه به نزدیک شدن به تاریخ‌هایی که اخبار هسته‌ای پررنگ شده و تعداد اخبار این حوزه در بازار زیاد می‌شود، به نظر می‌رسد به مرور گوش بازار نسبت به اخبار سیگنال‌های هسته‌ای تیز شود و دلار این اخبار را جدی‌تر بگیرد.

، رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ایران که اعلام کرد ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و آژانس درباره وجود آثار اورانیوم در برخی مکان ها پاسخ قانع کننده ای از ایران دریافت نکرده است. اظهار نظرهای منفی او نسبت به برجام و جنگ‌ اوکراین باز هم گوش بازار ارز نسبت به اخبار هسته ای تیز شد.

 پس از او سید امیرحسین فقهی معاون سازمان انرژی اتمی درباره آینده برجام گفت: برجام دیگر کارایی ندارد و بیشتر از همه برای اروپایی ها و آمریکایی ها این کارآیی از دست رفته است، باید درباره موضوعات دیگری مانند منافع اقتصادی مشترک مذاکره کنیم، موضوع هسته ای دیگر قابل بحث نیست.

 گفت‌وگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شبکه فرانس ۲۴ رخ داد. در این گفت‌وگو رافائل گروسی تصریح کرد:«اجرای توافق افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با سرعت مورد نظر پیش نمی‌رود، بلکه به شکل «بسیار بسیار پراکنده» و به‌عبارتی، «بسیار محدود» در جریان است.»

به گفته مدیرکل آژانس، اجرای آهستۀ این توافق در شرایطی است که ایران همچنان «به افزایش متمادی ذخایر اورانیوم با غلظت بالا ادامه می‌دهد».

با وجودی که برخی رسانه‌های داخلی تعبیر مثبتی از گفته‌های گروسی داشتند” اما اثری که این خبر بر بازار ارز داشت هرچند چندان شارپی نبود اما ریتم ضربان افزایشی و کاهشی قیمت دلار را برهم زد.

اهمیت این اظهار نظرات زمانی بیشتر می شود که سفر معاون سازمان بین المللی انرژی اتمی به ایران نزدیک است و گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره‌ی برنامه هسته ایران و جلسه شورای حکام سازمان ملل در این باره در ماه سپتامبر مورد توجه بازار ارز و تحلیلگران سیاسی است.

احتمال توافق موقت ایران و آمریکا وجود دارد؟

در حالی که بلومبرگ اعلام کرده است رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی قرار است درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران گزارشی مبنی بر ‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد گزارشی منتشر کند، رسانه‌ها نیز از احتمال یک توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داده‌اند. اما با این حال، قیمت دلار امروز را با نوسانات افزایشی به پایان رساند.

این در حالی است که برخی تحلیلگران ارشد مسائل بین‌الملل معتقدند برای بازگشت به میز مذاکره در راستای احیای برجام خیلی دیر شده است. آنها می‌گویند برای دستیابی به کاهش تحریم‌ها، باید نوع جدیدی از مذاکره بین آمریکا و ایران انجام شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار حداقل تا پایان شهریور و مهر ماه در محدوده کنونی باقی بماند. اما اینکه در نیمه دوم سال قیمت دلار به چه سمتی حرکت کند، بستگی به عملکرد دولت و مسیر حرکت شاخص‌های کلان اقتصاد دارد.

بررسی ها از گزارشات اکونومیست از ابتدای دوران ریاست جمهوری بایدن نشان میدهد که دولت بایدن برجام را کافی نمی دانسته و به دنبال توافق بیشتر برای بیشتر بوده است، همچنین ایران به دانشی ارزشمندی دست پیدا کرده است که برجام دیگر نمی تواند مانعی که پیشتر مدنظر بوده ایجاد کند. به همین خاطر صحبت های معاون سازمان انرژی اتمی با سیر اخبار منتشر شده همخوانی دارد، ولی آنچه که مشخص است بازار ارز به اخبار هسته ای عادت کرده است و اخبار هسته ای و مذاکرات برجام تا کنون فشار قیمت ها در بازار ارز را بالا و پایین برده است، در چنین شرایطی اگر تا پیش از اکتبر که سررسید بند غروب برجام است، برجام به حاشیه رانده شود و مذاکرات نتیجه مطلوب ندهد دلار ممکن است تا مشخص شدن نتیجه سایر مذاکرات دچار شوک سیاسی شود‌، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، دعوت ایران به بریکس و بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه اگرچه از التهابات و تنش های سیاسی بر بازار ارز کم کرده است و روابط سیاسی و اقتصادی ایران در عرصه بین المللی را افزایش داده است ولی بازار ارزی که چندین سال به بررسی اخبار هسته ای عادت کرده بود حتی به مقدار کم تر تاثیر خود را از اخبار هسته ای می گیرد. به عنوان مثال در اسفند ماه خبر شایعه سفر رافائل گروسی به ایران و تکرار همین شایعه در همین اواخر مورد توجه بازار قرار گرفته است و در زمانی که ریسک سیاسی بازار ارز را تهدید می کرده موجب کاهش التهابات ارزی شده است و قیمت دلار را به عقب رانده است.

توافق به شرط سرازیر شدن دلار به ایران!

امروز ایسنا به نقل از روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست، در گزارشی با توجه به «سکوت» اخیر نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره موضوع هسته‌‌‌ای ایران و توافق اخیر این کشور با غرب در این زمینه، به بررسی دلایل آن پرداخت. جروزالم‌پست درباره سکوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی در مدت اخیر درباره ایران، در گزارشی ادعا کرد که تمامی شواهد نشان می‌دهد دولت جو بایدن به انجام توافقی موقت یا حداقل، تفاهمی نانوشته با ایران نزدیک است که موجب محدودیت غنی‌‌‌سازی اورانیوم از سوی ایران در ازای دریافت میلیاردها دلار پول خواهد شد.

به نظر می‌رسد برای روزهای آینده بازار ارز در انتظار اخبار قطعی درباره توافق موقت برجام است تا افق قیمت دلار واضح‌تر شود.

بازار ارز انتظاری شد

به نظر می‌رسد بازار ارز در انتظار چهار موضوع مهم است. ابتدا پایان مراسم اربعین و بازگشت بازار ارز به روند روتین گذشته، انتظار برای سفر معاون گروسی به تهران، برگزاری نشست شورای حکام در روزهای پایانی شهریور و پایان ۶ ماهه نخست سال. به اعتقاد فعالان بازار ارز مهمترین خبری که می‌تواند ریتم مشخصی به بازارهای مالی بدهد موضوع برجام است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند دلار در منطقه ۴۹ هزار تومانی اسیر شده و قیمت با دامنه حرکت کوتاه ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی از هفته گذشته تا کنون در حرکت است. به اعتقاد آنها شرایط ویژه خبرهایی که از لحاظ سیاسی بر بازار دلار مخابره می‌شود به سردرگمی معامله‌گران حوزه دلار دامن زده است.

تحلیلگران بازارهای مالی تاکید می‌کنند که در ماه‌های گذشته تزریق اخبار با مضمون توافق احتمالی زهر و اثرگذاری رشد نقدینگی و تورم را کمتر کرده است. اما بازار ارز در انتظار اخبار ویژه‌ای در حوزه برجام است تا بتواند محرک بزرگی برای بازارهای مالی باشد.

ایستگاه بعدی دلار کجاست

 با توجه به نزدیک شدن به تاریخ هایی که اخبار هسته‌ای پر رنگ می شود و تعداد اخبار این حوزه در بازار زیاد می شود به نظر می رسد به مرور گوش بازار نسبت به اخبار سیگنال های هسته ای تیز شود و دلار اخبار هسته را جدی تر بگیرد.

در شرایطی که گوش دلار به اخبار هسته ای تیز شده است اگر بهانه کاهشی خود را بیابد می تواند تا محدوده ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یابد در غیر اینصورت در محدوده های فعلی اگر بهانه رشد دلار جور شود و دلار مقاومت خود در محدوده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان را بشکند مقاومت محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان ایستگاه بعدی دلار خواهد بود.

تحلیلگران فنی بازار می‌گویند دلار در منطقه ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی اسیر شده است. به اعتقاد آنها محدوده ۵۲ هزار تومانی به عنوان سقف قیمت دلار به ۵۱ هزار تومان تقلیل پیدا کرده است و منطقه مهمی برای این اسکناس محسوب می‌شود. تکنیکالیست‌ها معتقدند اگر این منطقه شکسته شود دلار با ریتم آهسته‌ای به کانال‌های بالاتر راه پیدا خواهد کرد.

به اعتقاد آنها کف ۴۷ هزار تومانی را می‌توان برای این اسکناس در نظر گرفت و شکست ۴۶ تا ۴۳ هزار تومان نیز ادامه حرکت نزولی دلار می‌تواند باشد. هر چند فنی‌های بازار دسترسی به این منطقه نزولی را دور از انتظار می‌دانند و وقوع آن را متاثر از سیگنال‌های قوی اخبار سیاسی پیش‌بینی می‌کنند.

قیمت دلار چند است ؟

قیمت دلار امروز از کف کانال ۴۹ هزار تومانی فاصله گرفت و رشد داشت. افزایش قیمت این اسکناس در بازار رکودی شهریور، در حالی رخ داد که معامله‌گران می‌گویند با پایان یافتن ۶ ماهه اول سال و برگشت ساعت کار بانک‌ها به روند سابق، دلار در کانال‌های قیمتی بالاتر معامله خواهد شد.

 با شروع دومین هفته شهریور قیمت دلار رشد ۲۰۰ تومانی داشت و با رقم ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. در پایان هفته گذشته اسکناس آمریکایی متاثر از سیگنال‌های مساعد سیاسی روند کاهشی  محدودی داشت و به کف کانال ۴۹ هزار تومانی برگشت. اما امروز قیمت دلار کاهش هفته گذشته را جبران کرد.

معامله‌گران روند عرضه و تقاضا در بازار ارز را متعادل عنوان می‌کنند و معتقدند سفرهای پایانی تابستان و برخی سیگنال‌هایی که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفته، باعث رشد محدود این اسکناس شده است.

به اعتقاد بازیگران بازار ارز، برگشت و افزایش ساعت کار بانک‌ها به روند سابق و پایان ۶ ماهه نخست سال در رشد تقاضا و افزایش قیمت دلار اثر خواهد داشت.

 

منبع: اکوایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103971

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • حمید

        جالب آمریکا گفت آژانس گفت با همین گفتن چقدر روی قیمت دلار تاثیر داره ولی پیوستن به بریکس انگار نه انگار پس واقعیت را باید پذیرفت یاشاید هم سود تو نپذیرفتن

      ارسال نظر