خبر شوکه کننده جیمز وب از آثار حیات در یک سیاره : ما در جهان تنها نیستیم + عکس

از تلسکوپ فضایی جیمز وب خبرهای شگفت‌انگیزی رسیده؛ آن‌هم از سیاره‌ «کی۲-۱۸بی» که برخلاف سیاره ما دور خورشید نمی‌چرخد و دور ستاره دیگری می‌چرخد.

خبر شوکه کننده جیمز وب از آثار حیات در یک سیاره : ما  در جهان تنها نیستیم  + عکس

از تلسکوپ فضایی جیمز وب خبرهای شگفت‌انگیزی رسیده؛ آن‌هم از سیاره‌ «کی۲-۱۸بی» که برخلاف سیاره ما دور خورشید نمی‌چرخد و دور ستاره دیگری می‌چرخد.

 بنابر گزارش‌ها شاید جیمز وب شواهد جسته گریخته از آثار حیات در این سیاره دوردست را کشف کرده باشد. گویا جیمز وب در فاصله ۱۲۰سال نوری«دی‌متیل سولفید» شناسایی کرده که حداقل در زمین تنها ازسوی موجودات زنده تولید می‌شود. 

بنابر حرف‌های پژوهش‌گران این پروژه، «بیش‌تر دی‌متیل سولفیدی که در اتمسفر هست اصلا توسط فیتوپلانکتون‌ها در محیط دریایی تولید شده.»

پژوهش‌گران این پروژه این یافته‌ها را «شوکه‌کننده» خوانده‌اند که البته فعلا «قابل اطمینان نیست» و برای تایید قطعی حضور آن به داده‌های بیشتری نیاز است. انتظار می‌رود نتایج بعدی یک سال دیگر اعلام شود.

البته آن‌ها با اطمینان و وفور بیش‌تری در جو این سیاره گاز متان و دی‌اکسیدکربن شناسایی کرده‌اند که احتمالا یعنی این سیاره زیر اتسفری پر از هیدروژن، اقیانوس‌هایی از آب دارد. 

تلسکوپ هابل پیش‌ترها رد وجود بخار آب را در آن‌جا زده بود و برای همین این سیاره یکی از نخستین سیاراتی بود که با رصدخانه خیلی قویتر وب بررسی شد. البته احتمال وجود اقیانوس یک گام بزرگ است.

 تلسکوپ جیمز وب ناسا (JWST) که سال ۲۰۲۱ به فضا رفته دقیقا چیست؟ قدرت‌مندترین تلسکوپ فضایی تاریخ؛ چون به امواج مادون قرمز(فرو سرخ) مجهز است، با وضوح و حساسیت بسیار بهبودیافته می تواند اجرامی که برای تلسکوپ فضایی هابل بسیار قدیمی، دور و کم نورند، ببیند. 

این امر طیف وسیعی از تحقیقات اخترشناسی و کیهان‌شناسی، مانند مشاهدات نخستین ستاره‌ها و تشکیل نخستین کهکشان‌ها، و توصیف دقیق اتمسفر سیارات فراخورشیدی بالقوه قابل سکونت را ممکن کند.

جیمز وب می‌تواند نوری را که از میان اتمسفر سیارات دورافتاده می‌گذرد، تحلیل کند؛ چه‌گونه؟ با تجزیه این نور به یک طیف که محتوای آن را فاش می‌کند. اگر بخش‌هایی از این طیف نوری مفقود باشد، یعنی این بخش از نور ازسوی مواد شیمیایی خاصی در اتمسفر سیاره جذب شده و محققان به شناختن ترکیب این مواد نشغول می‌شوند.

این پژوهش تازه البته خیلی حیرت‌انگیز است چون این سیاره ۱.۱ میلیون میلیارد کیلومتر از زمین دور است؛ پس نوری که از آن به تلسکوپ می‌رسد واقعا ناچیز بوده است. دست‌ مریزاد جیمز وب بزرگ!

شرایط یک سیاره برای حمایت از حیات به دما، حضور کربن و احتمال آب مایع وابسته است. یافته‌های جیمز وب ظاهرا نشان می‌دهد که ظاهرا که کی۲-۱۸بی این اسباب حیات را همه آماده می‌کند اما داشتن پتانسیل میزبانی حیات الزاما به معنی وجود موجودات زنده نیست اما این‌بار چون احتمالا دی متیل سولفید پیدا شده، و این ماده تنها از سوی موجودات دارای حیات تولید می‌شود، این‌بار ماجرا هیجان بیش‌تری دارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105971

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر