قیمت گندم؛ 17 هزار تومان یا 21 هزارتومان

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قرار بود روز گذشته قیمت 32 قلم محصول کشاورزی از جمله قیمت گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین کند، اما مذاکرات باز هم به نتیجه نرسید‌.

قیمت گندم؛ 17 هزار تومان یا 21 هزارتومان

قیمت گندم چند می شود؟ قیمت گندم بین 17 هزار تومان تا 23 هزار تومان خواهد شد ؟. قیمت خرید تضمینی گندم چه شد در حالی که قرار بود اول شهریور قیمت گندم و محصولات کشاورزی پس از یک ماه تأخیر مشخص شود باز هم تعیین قیمت نرخ خرید تضمینی گندم به  13 شهریور موکول شد.اما  جلسه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم  و سایر کالاهای اساسی با غیبت نمایندگان دولتی به هفته آینده موکوشد. بر اساس بررسی‌های اولیه قیمت گندم برای سال زراعی جدید  چند خواهد بود.

.در این شرایط، برخی از فعالان صنفی حوزه کشاورزی بحث نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید را پیش کشیده‌اند و به رقم  23 تا 25 هزار تومان اشاره کرده‌اند. اما آیا دولت با این قیمت گندم موافقت می‌کند؟

قیمت گندم چند می شود؟

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قرار بود روز گذشته قیمت 32 قلم محصول کشاورزی از جمله قیمت گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین کند، اما مذاکرات باز هم به نتیجه نرسید‌.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات جلسه دیروز و دلیل نهایی نشدن قیمت‌های خرید تضمینی، با مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران که عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است، گفت‌وگو کردیم.

علی‌قلی ایمانی گفت: روز گذشته با دعوت شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی جلسه تعیین قیمت 32 قلم کالای کشاورزی تشکیل و بحث‌های کارشناسی زیادی درباره تعیین قیمت‌ها انجام شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: تمرکز جلسه بیشتر روی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بود، زیرا معتقد بودند قیمت این محصول پایه مهمتر است و مسیر تعیین قیمت سایر کالاها را راحت‌تر می‌کند.

ایمانی ادامه داد: در این جلسه صحبت‌های کارشناسی پیرامون نحوه تعیین قیمت گندم مطرح شد که محور آنها راهکارهایی بود که قانون خرید تضمینی گندم تعیین کرده است، در این قانون تصریح شده است که نرخ خرید تضمینی بر اساس تورم، آنالیز قیمت‌های تمام‌شده،‌ نرخ جهانی و مبادله انجام شود.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن تورم سالانه 46.7 درصد و نرخ 15 هزار تومان گندم، نرخی نزدیک به 22 هزار تومان به دست می‌آید، علاوه بر آن، مرکز پژوهش‌های کشاورزی، تشکل‌های عضو و بنیاد ملی گندمکاران هم با ‌تجزیه و تحلیل قیمت‌ها، برآورد هزینه‌هایی دارند که نشان می‌دهد قیمت خرید تضمینی گندم نزدیک به 22 هزار تومان باید باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار داشت: اما در این نشست مخالفت‌هایی هم با قیمت‌های مطرح‌شده وجود داشت.

به گفته ایمانی، در این جلسه از برخی وزارتخانه‌ها فقط نمایندگان و کارشناسان‌شان حضور داشتند درحالی‌که برای تصویب نهایی قیمت باید ‌وزرا حضور داشته باشند بنابراین مقرر شد ‌بررسی نهایی در جلسه دوشنبه آینده انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر نرخ تورم در طول سال تغییر یابد، نرخ گندم چگونه می‌شود؟ توضیح داد: قرار است در صورت‌جلسه، بندی آورده شود چنانچه تورم و افزایش هزینه‌های تولید تا بهمن ماه تغییر کند، دوباره جلسه برگزار شده و در قیمت‌ها تجدیدنظر شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران تأکید کرد: فعلا که هیچ قیمتی برای خرید تضمینی تصویب نشده است و این جلسه فقط مراحل کارشناسی مطرح بود‌ و باید تصمیم‌گیری نهایی با حضور همه اعضا باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی،‌ رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، دو نفر کشاورز خبره با حکم وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد ملی گندم و دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان ناظر و بدون حق رای و به انتخاب مجلس شورای اسلامی هستند.(فارس)

قیمت گندم ۲۳ هزار تومان می‌شود؟

خبرهایی از قیمت پیشنهادی جدید خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به عدد ۲۳ هزار تومان برای هر کیلو شنیده می‌شود در حالی که نمایندگان دولت در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با عدد ۱۷ هزار تومان مخالفت کرده بودند.

ارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند بر اساس آنالیز قیمتی که از نرخ تمام شده کشت گندم بر اساس نرخ تورم، دلار و قیمت گندم خارجی خریداری شده در سال ۱۴۰۱ برآورد می‌شود این رقم برای سال زراعی جدید باید ۲۱ هزار تومان باشد.

سال گذشته بخشی از گندم مورد نیاز بازار از کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه، سنگاپور و… وارد شد. امسال هم در ۵ ماه نخست سال ۵۳۵ میلیون دلار گندم وارد کشور شد.

حال باید دید در نهایت تصمیم اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی که متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی است چه مبلغی را برای این کالای استراتژیک تعیین می‌کنند و آیا در قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ تجدیدنظر می‌شود و هر کیلو گندم به عدد ۱۷ هزار تومان می‌رسد.

برای سال ۱۴۰۱، نرخ خرید تضمینی گندم به همراه پاداش ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. با این حال بنیاد ملی گندم‌کاران، هزینه تولید هر کیلوگرم گندم را در آن سال ۱۴۱۷۱ تومان برآورد کرده است. این یعنی کشاورزان در آن سال با فروش هرکیلوگرم گندم، به میزان ۲۶۷۱ تومان زیان میکنند.

 همچنین در شهریور ماه سال گذشته، نرخ خرید تضمینی برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۳ هزار تومان اعلام شده بود که باز هم نمی‌تواند زیان کشاورزان را جبران کند.حال باید دید با توجه به رشد ۵۲.۹ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده (در بخش کشاورزی طبق گزارش بانک مرکزی) در دی ماه سال ۱۴۰۱، نرخ جدید خرید تضمینی چقدر اعلام می‌شود

اجرای نادرست خرید تضمینی و قیمت‌گذاری دستوری بر روی محصولات کشاورزی، باعث شده تا تولید متناسب با نیاز کشور رشد نکرده، کشاورزان زیان کنند، و دولت مجبور به واردات محصولات با نرخی بالاتر از تولید داخل باشد.

نزدیک به یک قرن با قیمت‌گذاری گندم

از آن‌جایی که گندم نقشی اساسی در امنیت غذایی کشور دارد، همواره دولت‌های ایرانی توجه ویژه‌ای به سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی گندم داشته‌اند. سیاست‌هایی که ابتدا قرار بود با اعلام نرخی منصفانه برای خرید هر کیلوگرم گندم، کشاورزان را به تولید این محصول استراتژیک تشویق کند. اما تجربه تاریخی نشان داده است که قیمت‌گذاری دولتی هیچ‌گاه به درستی عمل نمیکند.

شروع هدفمند سیاست خرید تضمینی گندم توسط دولت را به می‌توان به زمان عهده‌داری وزارت دارایی توسط علی اکبر داور در سال‌های ۱۳۱۲ الی ۱۳۱۵ نسبت داد. در آن زمان، هدف این بود تا دولت گندم کشاورزان را با نرخ قابل قبولی خریداری کرده، و با نرخی کمی بالاتر از آن به دست مصرف‌کننده برساند. بدین ترتیب کشاورز نگرانی‌ای برای فروش محصول خود نداشته باشد و به کشت گندم بپردازد.

اما پس از مدتی این هدف به فراموشی سپرده شد. خرید ارزان قیمت گندم کشاورزان، به راهی برای درآمدزایی دولت، و سرکوب قیمت کالاهای اساسی تبدیل شد. به عنوان مثال، در سال‌های ۱۳۱۷-۱۳۱۸، هر تن گندم ۱۸ تومان توسط دولت از کشاورز خریداری میشد و ۳۰ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسید. در آن زمان این سیاست‌ نه تنها به کشاورزان کمکی نکرد، بلکه باعث شد تا تولید گندم کاهش یابد.

پس از انقلاب نیز این سیاست با تغییراتی ادامه پیدا کرد اما همچنان قیمت‌گذاری دولتی بر روی محصول، باعث شده تا شرایط کشاورزی در کشور بهینه نباشد و دعوای قدیمی کشاورز و دولت بر سر نرخ تا به امروز نیز ادامه یابد.

نرخ پایین‌تر برای داخلی‌ها  نرخ بالاتر برای خارجی‌ها

در سال ۱۴۰۱، دولت گندم را از کشاورزان به نرخ تضمینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد. این در حالیست که دولت در همان سال، مجبور به واردات ۴ میلیون و ۴۵۶ هزار تن گندم به ارزش کمی بیش از ۲ میلیارد دلار شد. یعنی دولت هر تن گندم را به صورت میانگین، به نرخ ۴۵۲ دلار وارد کشور کرد. یا به عبارتی نرخ واردات هر کیلوگرم گندم به صورت میانگین ۰.۴۵ دلار بوده است. لازم به ذکر می‌باشد که در این محاسبات، سایر هزینه‌ها من جمله حمل و نقل و ... محاسبه نشده است.

با فرض میانگین ۴۰ هزار تومانی نرخ دلار در سال ۱۴۰۱، دولت به ازای واردات هر کیلوگرم ۱۸۰۸۰ تومان هزینه کرده است. یعنی حدود ۶ هزار و ۵۸۰ تومان بیش از تولید کننده داخل. همچنین باید توجه داشت که تأمین گندم از مقاصد مختلف، قیمت‌ متفاوتی دارد. در ادامه به بررسی بعضی از این قیمت‌ها میپردازیم.

به عنوان مثال، قیمت واردات هر تن گندم از سوئیس ۵۱۵.۲۸۹ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۲۰۶۱۱ تومان که اختلافی ۹۱۱۱.۵۶ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

در سال ۱۴۰۱، قیمت واردات هر تن گندم از ایتالیا ۴۸۸.۱۲۵ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۹۵۲۵ تومان که اختلافی ۸۰۲۵ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱  از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از آلمان ۴۸۰.۱۲۷ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۹۲۰۵.۰۸ تومان که اختلافی ۷۷۰۵.۰۸ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از هنگ کنک ۴۸۸.۱۲۵ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۹۵۲۵ تومان که اختلافی ۸۰۲۵ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱  از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از هلند ۴۲۹.۴۹ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۷۱۷۹.۶ تومان که اختلافی ۵۶۷۹.۶ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از سنگاپور ۴۳۴.۵ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۷۳۸۰ تومان که اختلافی ۵۸۸۰ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از انگلستان ۴۴۰.۶۰۵ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۷۶۲۴.۲ تومان که اختلافی ۶۱۲۴.۲ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از امارات ۴۳۵.۸۹۷ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۷۴۳۵.۸۹ تومان که اختلافی ۵۹۳۵.۸۹ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از روسیه ۴۵۹.۹۵۸ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۸۳۹۸.۳۲ تومان که اختلافی ۶۸۹۸.۳۲ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از قزاقستان ۳۸۳.۱۲۸ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۵۳۲۵.۱۲ تومان که اختلافی ۳۸۲۵.۱۲ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

قیمت واردات هر تن گندم از ترکیه ۴۱۸.۵۹۹ دلار بوده است. یعنی به ازای هرکیلوگرم ۱۶۷۴۳.۹۶ تومان که اختلافی ۵۲۴۳.۹۶ هزار تومانی با نرخ خرید دولت در سال ۱۴۰۱ از کشاورز ایرانی دارد.

نمودار زیر اختلاف بین نرخ خرید دولت از کشاورزان ایرانی، و خرید دولت از کشورهای خارجی را نشان می‌دهد.​

دعوای ادامه‌دار کشاورزان و دولت بر سر نرخ گندم / با تورم ۵۳ درصدی کشاورزی، نرخ خرید تضمینی باید چقدر باشد؟

همچنین باید توجه داشت محاسبه ریالی گندم وارداتی باید بر اساس نرخ دلار بازار آزاد صورت بگیرد و محاسبه آن بر اساس ارز ترجیحی اشتباه است. چراکه اختلاف مابین دلار ترجیحی با بازار آزاد، هزینه فرصتی است که دولت می‌پردازد. بنابراین در هر صورت، هزینه‌‌ای که برای واردات صورت میگیرد معادل هزینه در بازار آزاد است.

حتی در سال جاری هم نرخ خرید تضمینی به همراه پاداش آن بسیار پایین‌تر از نرخ‌های وارداتی در سال گذشته است. نرخ ۱۳ هزار تومانی با  دلار ۵۰ هزار تومانی، نزدیک به ۲۶۰ دلار در هر تن می‌باشد. در حالی که میانگین هر تن واردات گندم در سال ۱۴۰۱، ۴۵۲ دلار بوده است.

​این در حالیست که تولیدکننده داخلی، به دلیل قیمت پایین و سایر مشکلات، تمایلی به تولید ندارد و دولت‌های مختلف با بهانه عدم توانایی تأمین اعتبار لازم برای خرید تضمینی، از افزایش بیشتر نرخ خودداری میکنند.

همچنین تأخیرهای پی‌درپی در اعلام نرخ تضمینی و واریز هزینه خرید گندم از کشاورزان، انگیزه تولید گندم در کشور را بیش از پیش کاهش داده است.

خطر قاچاق

علم اقتصاد بیان میکند هرجا برای کالایی دو قیمت وجود داشته باشد، قاچاق محتمل است. این موضوع در مورد گندم نیز صادق بوده، و دلایلی من جمله افزایش قیمت جهانی در اثر جنگ روسیه و اوکراین و نیاز کشورها به تأمین گندم، احتمال قاچاق آن را افزایش داده است.

در حال حاضر، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گندم ترکیه بین ۰.۶۸ الی ۳.۶۳ دلار آمریکا می‌باشد. در واقع دلالان می‌توانند با خرید گندم از کشاورزان ایرانی، آن را به نرخی بین ۳۴ الی ۱۸۱ هزار تومان (با فرض دلار ۵۰ هزارتومانی) در ترکیه به فروش برسانند.

بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران، نرخ خرید هر کیلوگرم گندم توسط وزارت کشاورزی عراق ۰.۶۵۳ دلار می‌باشد که با فرض دلار ۵۰ هزار تومانی برابر ۳۲ هزار تومان است.

بنابراین انگیزه بسیاری برای دلالان وجود دارد تا گندم را با قیمتی کمی بالاتر از نرخ دولتی از کشاورزان خریداری کرده، و به صورت قاچاق در کشورهای همسایه به فروش برسانند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104831

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • سید رحمان یوسفی شیتاب

        گندم هم مانند انرژی هسته‌ای ،خودش یک پروسه هست که باید تمام شود

      • وززلت

        اینم شد خبر واقعا مضحکه

      • پاکدل

        هفته اینده تمامی ندارد.اواسط شهریور حال میکن اول مهر..نشد بگویید سال اینده...

      • حسین

        سلام ، قیمت اقلام اعلام شده ، غیر کارشناسی و بی اساس
        بطور مثال قیمت تراکتور برای شخم یک هکتار زمین آبی
        حد اقل سه برابر میباشد

      • جهان

        چطور برای دزدی اختلاس رانت فساد میشه یه نفر تصمیم میگیر هفته بعد هم ازاد میشه اختلاس از کی برگشت ولی برای گندم نصف ملت کشور شش ماه پول زحمت کشید بی پدران دزد نمیدین

      • تاج

        قیمت گندم ازقبل مشخص شده وفقط منتظرخبرهای بیستم که باآمریکا دارندهستند .
        اگرتوافقی صورت نگیردبین ۱۵تا۱۷هزارتومان می باشدکه به هیچ شخص یامردم بی نوافشار واردنشود....

      • علی محمود اوغلو

        آخه عرشه آنلاین تو چکاره ای وسط دعوا نرخ تعیین میکنی؟!! اینروزا همه شدن صاحب نظر تنها کسی که نظرش مهم نیست و یا پرسیده نمیشه خود کشاورزه!! حتی نمایندگان به اصطلاح "بنیاد ملی گندم کاران؟!" هم از خودشونه و واضحه نقشش راه انداختن دعوای زرگریه و در نهایت ریش و قیچی دست اوناییه که نباید باشه
        حداقل قیمت عادلانه ۱۴۰۲ سی تومنه بنیاد راست میگه اونو زنده کنه ما کشاورزا ببینیم واقعا نماینده ماهاست؟!

      • کشاورزدرمانده

        شماروبخداولکن این گندم بشیدتوی این کشورچی درست بوده که گندم درست قیمت گذاری بشه بنیادگندمکاران هم اختیاری هم نداره منحل بشه بخدابهتره ماروزجرکش کردین مابه کشورخیانت نکردیم مسعولین پیش خداوملت جوابگوباشند

      • کشاورز

        اینقدر کار رو عقب میندازن تا ببینند چجوری سر کشاورز کلاه بزارن.مثل امسال.یه مشت بی عرضه جمع میشن دور هم کیک ومیوه میخورند وبدون نتیجه

      • امیر

        اگە این دولت قیمت‌گندم را‌ 30 هزار تومان هم اعلام کند ما امسال گندم نمی کاریم، تمام زحمات پارسالمون با گندم 15 هزارتومانی بر باد رفت

      • کشاورزبینوا

        ازهمین قیمت گذاری گندم معلومه چقد مسولین بفکر مردم هستند بذارید پنج ب اضافه یک تصمیم بگیرند

      • جواد

        سلام خدایی خالی از قیمت گندم چقدتعیین شه ۴ماه پول مردم ندادن آیا سودپول کشاورز رامیدن وقتی خودشون وام میدن پدر مردم رادرمیارن هرچه داره مصادره میکنن حالا ببینیم پول گندم دیر میدن آیا سود هم میدن واینکه من زمین گرفتم هکتاری ۸۰میلیون فقط اجاره الباقی هزینه جدا گندم چقدر باید باشه که من گندم بکارم هان سال قبل ضرر کردم باقیمت ۱۵تمن

      • شعیبیه

        سلام به همه دوستان کشاورز.
        قیمت گندم مشخص شده ومسولین محترم دارن فیلم بازی می‌کنند تا درست و حسابی کلاهی بر سر کشاورز کج بخت بگذارند که تا بیخ گوشاش برسد آنها اهمیتی به کشاورزان نمیدهند سر برج جیباشون پر می شود و کشاورزی که حتی آز آب خوردنش بخاطر کشت خود میگذرد اینطوری داداشش می دهند

      • ناشناس

        چرامسؤلین کشاورزان همش هرهفته جلسه میذارن قیمتی که خودشون میبرن ومیدوزن پولش بریزن حساب اینها شایدفکرمیکنن میخوان ازجیب خودشان پرداخت کنن جلسه دوباره بگیرن حالیه همدیگه کنن ازجیب بیت الماله میخوان پرداخت کنن تمام شه بره

      • ناشناس

        گندم دیگر گشت نمیکنم

      • ناشناس

        ازروزی که وزیرجدیداومده هرهفته جلسه داره ماه قبلی گفت تااخرماه پول میدم کسی به حرفش نکردن خیلی جلسه میگیره اسمش یادم رفته این ماه همش جلسه قیمت گندم داره کی گذاشته این وزیر بابا برو دنبال گله چروندن

      • محمد رضا...ا

        وقتی نمیتونید تصمیم قطعی بگیرید مگه مریض هستید که جلسه میگیرید...پول گندم امسال رو تسویه کنید به هر قیمتی که دوست دارید..و گندم رو از دایره خرید تضمینی خارج کنید...بعدش برید بمیرید. ..

      • سپهر

        دولت توانست با موفقیت تمام سر کشاورزان رو کلاه بزاره گندم ۱۱وپانصد خریداری کرد نرخ پارسال کود اوره پارسال ۱۵۰ بود امسال ۵۵۰ خریدیم سم و ادوات هم به همین طریق چند برابر شد ولی گندم به قیمت پارسال خرید شد عواقب این کار سال های بعد اتفاق میوفته زمانی که سنگک دونه ای ۵۰ هزار تومن گیر نیاد

      ارسال نظر