خبر فوری و خوش از شرط جدید معافیت از سربازی | این افراد از خدمت معاف می شوند

: برمبنای ابلاغیه جدید ستاد کل نیروهای مسلح، خانواده‌هایی که از سال جاری به مدت 12 سال در جزایر خلیج فارس زندگی کنند، می‌توانند از معافیت سربازی بهره‌مند شوند.

خبر فوری و خوش از شرط جدید معافیت از سربازی | این افراد از خدمت معاف می شوند

سربازی خدمت موقت در نیروهای مسلح کشور است. مشمولان سربازی برای ادامه تحصیل، استخدام، خروج از کشور و… باید وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند؛ در غیر این صورت، مشمولان سربازی با محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم دریافت تسهیلات بانکی، عدم استخدام و… مواجه می‌شوند. قوانین خدمت سربازی تغییر می‌کند. قوانین سربازی به زودی بر اساس یک قاعده و لایحه جدیدی، با تغییراتی مواجه می‌شود. برنامه وزارت دفاع معافیت سربازی، برای اشتغالزایی و اعطای وام به سربازان، پس از دوران خدمت سربازی اعلام شد.

بیشتر بخوانید: خبر خوش از معافیت جدید سربازی | این افراد از سربازی معاف می‌شوند

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم و خبر خوش برای مشمولان خدمت سربازی | شرایط جدید کسر خدمت و معافیت سربازی اعلام شد 

اخبار و جزئیات جدید در خصوص مشمولان معافیت سربازی و تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی مشمولان اعلام شد. اخبار مربوط به قانون جدید خدمت سربازی، وام سربازی، مشمولان، شرایط معافیت و کسر خدمت سربازی را در عرشه آنلاین بخوانید.

سربازی

شرط جدید معافیت از سربازی

: برمبنای ابلاغیه جدید ستاد کل نیروهای مسلح، خانواده‌هایی که از سال جاری به مدت ۱۲ سال در جزایر خلیج فارس زندگی کنند، می‌توانند از معافیت سربازی بهره‌مند شوند.

موضوع شرط جدید معافیت از سربازی را  سرهنگ حسن دستوری‌زاده معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان اعلام کرد. 

به گفته او، برابر اعلام معاونت نیروی انسانی فراجا و برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شد،  خانواده‌هایی که از 15 شهریور 1402 به مدت 12 سال در جزایر بوموسی، تنب کوچک و بزرگ، فارسی، لارک، سیری، فارور کوچک و بزرگ، لاوان و هندورابی مستقر در خلیج فارس سکونت داشته باشند، می‌توانند یکی از فرزندان ذکور خانواده یا پدر خانواده از معافیت خدمت دوره ضرورت بهره‌مند شوند.

دستوری‌زاده افزود: سکونت خانواده‌ها در جزیره باید با تایید مراجع ذی صلاح قانونی و دولتی مستقر در جزایر و سپس تایید هیأت بدوی سازمان وظیفه عمومی انجام پذیرد.

او ادامه داد: چنانچه در خانواده‌ای بیش از یک فرزند ذکور دارای شرایط معافیت وجود داشته باشد، انتخاب یکی از فرزندان برای استفاده از معافیت خدمت سربازی، توسط پدر صورت می‌پذیرد و در صورت فوت پدر، توسط سرپرست قانونی خانواده انتخاب و معرفی می‌شود.

دستوری‌زاده تاکید کرد: غیبت سنواتی مانع از برخورداری این معافیت است ، درضمن یگان تا صدور مجوز از سوی سازمان وظیفه عمومی مجاز به ترخیص سرباز نیست و تا بررسی مدارک و مستندات و احراز شرایط سرباز، خدمت مشارالیه به مانند سایر کارکنان وظیفه است.

به نقل از خبرگزاری فارس، معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان فرایند اجرای این ضابطه را برای سربازان در 6 بند شرح داد. 

1. جمع آوری مستندات مربوطه در خصوص سکونت سرباز در جزایر مذکور از طریق نهاد های دولتی، آموزش و پرورش، بخش انتظامی، بخشداری، شهرداری و ...

2. ارائه مستندات به یگان خدمتی و صدور نامه به وظیفه عمومی، جهت پیگیری سرباز از آن طریق

3. بررسی موضوع در کمیسیون مربوطه توسط سازمان وظیفه عمومی

4. اعلام موضوع از سوی سازمان وظیفه عمومی به یگان(در صورت احراز شرایط) برای ترخیص وی

5. تسویه حساب و ترخیص سرباز از یگان و صرفا ثبت احکام پایان خدمت در سامانه جامع نیروی انسانی فراجا

6. مراجعه سرباز به سازمان وظیفه عمومی برای درج حکم پایان خدمت در سامانه جامع وظیفه عمومی و صدور کارت پایان خدمت

خبر مهم سخنگوی وزارت دفاع درباره تغییرات در قوانین سربازی

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به تهیه و تدوین دو لایحه درباره سربازی توسط این نهاد گفت: لوایح «مهارت‌آموزی سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظیفه» هردو در دستور کاردولت قرار دارند و ظرف یک یا دو ماه آینده به مجلس ارسال می‌شوند.

سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع، با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه سربازی گفت: درخصوص سربازی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، دو لایحه را به دولت تقدیم کرده‌ایم. در این راستا، یک لایحه با نام «تقویت مهارت‌آموزی سربازان در دوره خدمت» در کمیسیون اصلی دولت تصویب شده است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: براساس این لایحه، قرار است امتیازاتی در حوزه آموزش و مهارت‌یابی در دوره خدمت با هدف استفاده بهینه‌ از فرصت سربازی و همچنین، حمایت‌ها، وام و تسهیلات ویژه‌ای را به صورت قانونمند برای اشتغال سربازان پس از دوران خدمت وظیفه خواهیم داشت. 

پیش‌نویس لایحه سربازی در حال بررسی در کمیسیون دولت است

سردار طلایی‌نیک عنوان کرد: یک کارگروه خاص در دولت با حضور ۱۰ وزارتخانه و دستگاه‌های کشوری و لشکری با مسئولیت وزارت دفاع برای بررسی لوایح جدید سربازی تشکیل شده است. 

او از احتمال تجمیع این دو لایحه خبر داد و افزود: ممکن است این لایحه به یک لایحه تحت عنوان قانون اصلاح و بازبینی تجمیع شود. این لایحه درخصوص افرادی است که تردد به خارج از کشور دارند تسهیلات جدیدی در این لوایح پیش‌بینی شده است، تبدیل شود. جزئیات دقیق این لایحه پس از تصویب توسط هیئت وزیران به اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به لزوم هدفمندشدن لایحه سربازی خاطرنشان کرد: هدفمندکردن امریه‌های فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و متخصصان با تخصص‌های ویژه دوره آموزش پس از طی آموزش‌های عمومی نظامی هدف اصلی این لوایح است. اما، پس از طی آموزش‌های پایه نظامی حتی‌الامکان قرار شده تا سربازان به طور تخصصی دوران خدمت وظیفه خود بگذرانند.

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از سربازان در نیروهای مسلح و بخش دیگری از آن‌ها در قالب سهمیه‌‌های امریه به دستگاه های تخصصی کشوری اعزام شوند تا بتوانند دوره سربازی خود را همراه با ارتقای مهارت طی کنند، این موضوع در لایحه پیش‌بینی شده است. ستاد کل نیروهای مسلح نیز با درخواست وزارت علوم درباره امریه‌های اساتید و کسر خدمت برای پایان نامه و پروژه‌های تحقیقاتی موافقت کرده و رو به تقویت است.

سردار طلایی‌نیک با بیان اینکه ما به دنبال خوشایندسازی خدمت سربازی برای جوانان هستیم، تأکید کرد: خوشایندسازی خدمت سربازی به معنای اینکه دوران سربازی دوره مقدسی برای دفاع از کشور و خدمت به مردم در اوان دوران جوانی است. از طرفی هم خوشایندسازی از این جهت که سربازی یک دوره کارورزی، مهارت آموزی و ساخته شدن شخصیت جوانان ما در عرصه‌های تخصصی و حرفه‌ای خودشان باشد.

معاون وزیر دفاع در پایان عنوان کرد: لوایح «مهارت‌آموزی سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظیفه» هردو در دستور کار کمیسیون‌های دولت قرار دارد که ظرف یک یا دو ماه آینده از طریق دولت به مجلس ارسال می‌شوند.

تمهیدات وزارت دفاع برای اشتغالزایی سربازان پس از دوران خدمت سربازی

جزئیات مزایای قانونی وام و تسهیلات سربازی، مهارت و اشتغال در حوزه‌های معیشتی، رفاهی و اولویت سربازان در استخدام برای افرادی که وارد خدمت وظیفه می‌شوند، اعلام شد.

معاون توسعه و مدیریت وزارت دفاع با بیان اینکه اگر لایحه پیشنهادی ما در مجلس تصویب شود، پیش‌بینی این است در سال‌های آینده هیچ سرباز فاقد شغل را نخواهیم داشت، تاکید کرد: جوانان ما در دوره سربازی مهارت لازم را با شناسایی استعدادشان پیدا کرده و با استفاده از صندوق، وام، تسهیلات و حمایت‌های مالی درنظرگرفته شده، می‌توانند در شغل مورد نظر خود فعالیت کنند.

سخنگوی وزارت دفاع ادامه داد: لایحه دیگر، «اصلاح برخی از مقررات حوزه معافیت‌ها و مقررات اعزام به خدمت» است. همچنین، در نظر گرفتن مزایای قانونی غیر از مهارت و اشتغال در حوزه‌های معیشتی، رفاهی و اولویت در استخدام برای افرادی که وارد خدمت وظیفه می‌شوند، را تقدیم دولت کرده‌ایم.

کارکنان وظیفه فراری در صورت داشتن شرایط معافیت، پس از معرفی خود به یگان خدمتی و بررسی مدارک، از یگان ترخیص و می‌توانند برای معافیت مذکور اقدام کنند، همچنین کارکنان وظیفه متاهل حین خدمت که واجد شرایط معافیت نیستند می‌توانند علاوه بر دو ماه کسر خدمت تأهل برای فرزند اول 3 ماه کسر خدمت و برای فرزند دوم 4 ماه و فرزند سوم 5 ماه کسر خدمت بهره‌مند شوند.

شرایط کسر خدمت و معافیت سربازی

سازمان وظیفه عمومی فراجا فرآیند معافیت سربازی و کسرخدمت برای سربازان وظیفه دارای ۳ فرزند و بالاتر را تشریح کرد.

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه ای اعلام کرد: تمامی سربازان وظیفه حین خدمت که دارای چهار فرزند و بیشتر هستند، بدون شرط سنی و سربازان وظیفه دارای ۳ فرزند به شرط داشتن حداقل ۴۰ سال تمام از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند.

ملاک عمل برای رسیدگی به درخواست سربازان وظیفه اعم از سربازان عادی، امریه، طلاب و... سند رسمی ازدواج، شناسنامه پدر و تاییدیه ثبت احوال است.

یگان‌های خدمتی پس از بررسی و تایید مدارک و مستندات مربوطه و ثبت ترخیص آنان در سامانه، سربازان واجد شرایط را برای ثبت درخواست معافیت به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+۱۰معرفی می کنند.

سازمان وظیفه عمومی فراجا پس از بررسی و تایید شرایط سربازان ترخیص شده، کارت معافیت را صادر و در صورت عدم احراز شرایط جهت ادامه خدمت فرد را به یگان خدمت معرفی می کنند.

کارکنان وظیفه فراری در صورت داشتن شرایط معافیت، پس از معرفی خود به یگان خدمتی و بررسی مدارک، از یگان ترخیص و می توانند برای معافیت مذکور اقدام کنند.

براساس گزارش سایت پلیس، همچنین کارکنان وظیفه متاهل حین خدمت که واجد شرایط معافیت نیستند می توانند علاوه بر دو ماه کسر خدمت تاهل برای فرزند اول ۳ ماه کسر خدمت و برای فرزند دوم ۴ ماه و فرزند سوم ۵ ماه کسر خدمت بهره‌مند شوند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104814

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        چرا سربازی باید دو ساله باشد. تمام چیزهایی که در خدمت آموزش داده می شود را می توان ظرف یک سال آموزش داد. فقط وقت جوانان را الکی تلف می گوید.

        • امیر

          سلام وام سربازی پارسال رو کی واریز میکنن؟
          پارسال اسم نوشتم نمیدونم نوبتم نشده یا نمیدن؟

      • ناشناس

        بالای ۳۰ سال سن را بدون هیچ قید و شرطی معاف کنید. برای بقیه هم مدت سربازی را کوتاه کنید. دو سال واقعا سخت و ناامیدکننده می باشد.

      • ناشناس

        مقصر اصلی در پیری کشور عزیزمان ایران قانون بی منطق و طولانی مدت سربازی است.خدمت سربازی باید کمتر از یک سال باشد.

      • Mohsen

        دو سال خدمت کنی راحتتره تا دوازده سال جزیره دور افتاده زندگی کردن

      • عباس

        ازقدیم گفتند سنگ بزرگ نشانه ی نزدنه
        آخه این چه پیشنهادچرتیه که عنوان کردید

      • ناشناس

        من نزدیک پنجاه سال سن دارم وبیماری اعصاب دارم و هر روز قرص اعصاب مصرف میکنم و سه فرزند دارم و مستاجرم دهه هفتاد بنا به دلایلی از خدمت فرار کردم،الان به سختی دارم هزینه های زندگیم رو تامین میکنم واگر یه روز نباشم امرارمعاش برای خانواده سخت تر میشه،حالا با این سن کجا راه بیفتم برم تو غربت و خودم رو به یگانی که قبلاً خدمت میکردم معرفی کنم،کاش میشد مسوولان نظام وظیفه یه شرایطی فراهم میکردند تا ما هم از طریق دفاتر پلیس+۱۰ مدارک خودمان رو بارگذاری و پیگیری میکردیم

      • ناشناس

        الان کی سربازی می‌ره یارو گواهینامه که داره کارشو داره حساب بانکی شو داره کارخونه کارمیکنه ماشینشو داره خلاصه زمان ما این حرفا که نبود الان هرکس سربازی بره پخمه ست همه کارفرماها تودیوار نوشتند سربازی نمی‌خواد فقیر بیچاره‌ها پخمه شدیم هم خودمون وهم بچه هامون فرستادیم الان هم سربازی نرفته ها همه کارها را اشغال کرده اند وسربازی رفته ها بیکارن والله دلم سوخت گفتم دوخط بنویسم ولی واقعیت جامعه ما همینه

        • ناشناس

          دوست عزیز شما میتونی از شرایط معافیت برخوردار بشی، طبق قانون جدید افراد بالای ۳۵ سال با دو فرزند معاف هستند

      • شهرام

        کلٱتحت هیچ عنوان سربازی نخواهیم رفت برادربزرگترم هم نرفت خودم هم درحال غیبتم،

      • ناشناس

        برای آقازاده ها بریم خدمت کنیم

      • سیدحسین عقیلی

        سلام وادب اشخاصی که ایثارگر هستند ویک فرزند دارا میباشند و۲۱ماه درجبهه بودندوسن فرزندان ۳۰سال به بالا هستند نه ازدواج وکاری ندارند وپدر۶۰ساله بازنشسته دارندپیشنهاد معاف نمایند باتشکر عقیلی

      • Z

        چرا قانون سربازی این همه تغییرات در کشور ما داره و یکبار برای همیشه تعیین تکلیف نمیشه واقعا یک ثبات لازم هست بهتر نیست سربازی رو بر اساس بوم زیست کنید و مهارت محور و هر کسی در شهر و منطقه و استان خودش بره سربازی واقعا کار سختی والا ربات سرباز بسازید بزارید لب مرز و کنترل از راه دور بهتر از این جوانان رشید که بخوان اینجوری در جوانی وارد میدان خطر بشن کسی که دوست داره نظامی بشه با سربازی فرق داره واقعا یک فکر منصفانه و درست بکنید اگر طرف بره دوسال درختکاری کنه برای کشور بعنوان سربازی یا تو کارخانه مجانی کار کنه مهارت یاد بگیره یا اموزش های نظامی موثر و شایسته برای دفاع کشور یاد بگیره یا تولید مجانی انجام بده با یک نظم و انضباط ملی در استان ها بهتر از این اشفته بازار هست

      • محمد

        همه ایران رو تبدیل کردین به جزیره ابوموسی ، پس این قانون رو به کل کشور تعمیم بدین

      • سیدامیر

        چرا قانون چند برادر خدمت رفته یکی رو دوباره اجرا نمی‌کنید . چرا حذف کردید لااقل سه یا چهار برادر خدمت کرده چرا نباید یکی معاف بشه .

      • محمد

        کدوم مسئول رفته اونجا تافرزندش معاف بشه

      • کریم

        سلام معافیت ۲ فرزندی کی اجرای میشه

      ارسال نظر