در این استان‌ها فرمان آماده باش صادر شد

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از رگبار باران و وزش باد شدید موقت در خراسان شمالی، گلستان و ارتفاعات مازندران طی روز شنبه و خیزش گردوخاک در نواحی مستعد، همچنین توفان شن و گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان طی امروز و فردا خبر داد.

در این استان‌ها فرمان آماده باش صادر شد

هواشناسی  نسبت به وقوع طوفان و وزش باد شدید و سایر مخاطرات جدی به شهروندان هشدار داد. هواشناسی  با صدور چند اطلاعیه، نسبت به طوفان، وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ به شهروندان  هشدار داد. هواشناسی  از رگبار باران و وزش باد شدید موقت در خراسان شمالی، گلستان و ارتفاعات مازندران طی روز شنبه خبر داد .  هواشناسی  خیزش گردوخاک در نواحی مستعد، همچنین توفان شن و گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان طی امروز و فردا خبر داد

اخبار وضعیت آب و هوای ، پیش‌بینی‌های هواشناسی، اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی را در عرشه آنلاین بخوانید

بر اساس آخرین به‌روزرسانی سامانه پایش هوای کشور وضعیت شاخص‌ هوای ماهشهر روز شنبه در وضعیت قرمز و ناسالم قرار گرفت.در گلستان و مازندران ریزگردها مشکلات فراورانی برای مردم ایجاد کردند سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج،  افزایش سرعت باد جنوب شرقی تا حداکثر ۳۲ نات و افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۲ متر در محدوده سواحل استان هرمزگان به‌ویژه در دریای عمان و شرق تنگه هرمز با تاکید بر ساعات اولیه روز تا بعد از ظهر، از شنبه تا اواخر وقت دوشنبه (۴ تا ۶ شهریورماه) در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان خبر داد.بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری در تنگه هرمز، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری در دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

گیلان

در این استان‌ها فرمان آماده باش صادر شد

ایسنا نوشت: سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از رگبار باران و وزش باد شدید موقت در خراسان شمالی، گلستان و ارتفاعات مازندران طی روز شنبه و خیزش گردوخاک در نواحی مستعد، همچنین توفان شن و گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان طی امروز و فردا خبر داد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و به تبع آن رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما در خراسان شمالی، گلستان و ارتفاعات مازندران  (چهارم شهریورماه) هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

در هشدار سازمان هواشناسی امده است: اختلال در تردد بویژه در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی اثرات مخاطره یاد شده در خراسان شمالی، گلستان و ارتفاعات مازندران است.

از این رو این سازمان به اجتناب از تردد در جاده‌های کوهستانی بویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، سقوط اشیاء از ارتفاعات، شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، بنر و تیرهای برق و خسارت به صنعت کشاورزی اثرات مخاطره یاد شده هستند و از این رو سازمان هواشناسی به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم حضور هموطنان در فضای باز بویژه سالمندان، کودکان و بیماران خاص، عدم پارک خودرو در اطراف ساختمان‌های نیمه کاره، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت از جمله پوشش گلخانه‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی در محدوده جغرافیایی یاد شده توصیه کرده است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود

فردا دوشنبه در جنوب استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار و رعدوبرق و سه‌شنبه در شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، خراسان شمالی، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی از کاهش دوباره دما در نوار شمالی کشور از روز چهارشنبه خبر داد و برای برخی مناطق کشور از جمله سواحل جنوبی هشدار صادر کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سمنان و ارتفاعات شمال هرمزگان و جنوب کرمان بارش‌های پراکنده همراه با رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

فردا دوشنبه در جنوب استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار و رعدوبرق و سه‌شنبه در شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، خراسان شمالی، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی رگبار و رعدوبرق انتظار می‌رود. طی امروز،‌چهارشنبه و پنجشنبه در بخش‌هایی از شمال شرق و شرق کشور و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، بخش‌هایی از مرکز وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

طی ۳ روز آینده در نوار شمالی کشور روند تدریجی افزایش دما و چهارشنبه در این نواحی کاهش محسوس دما روی می‌دهد. امروز دریای خزر و طی ۲ روز آینده دریای عمان مواج است.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۴

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۶

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد جنوب شرقی تا حداکثر ۳۲ نات و افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۲ متر در محدوده سواحل استان هرمزگان بویژه در دریای عمان و شرق تنگه هرمز( با تاکید بر ساعات اولیه روز تا بعد از ظهر)

 

منطقه اثر:

 

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۵:

 

غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

 

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۶: غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

 

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک ، احتمال اختلال در ترددد شناورهای مسافربری در تنگه هرمز،احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی ، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری در دریای عمان.

 

توصیه: خودداری از تردد شناورهای سبک بویژه در دریای عمان و شرق تنگه ی هرمز. خودداری از فعالیت‌‌های تفریحی و شنا به‌ویژه در سواحل جاسک، سیریک،هرمز، بندرعباس، قشم ،لارک ،هنگام و جزیره کیش. تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری در بنادر مرکزی و شرقی استان و تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری به سمت دریای عمان. / تسنیم

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103043

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر