قیمت گندم |قیمت تضمینی گندم | خرید تضمینی گندم

افشاگری نماینده مجلس درباره قیمت گندم | گندم 11 هزارتومان خریداری شد نه 15 هزارتومان

قیمت گندم در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یکی از اخبار داغ و مهم اقتصادی است؛ گندمکاران امسال هم از نرخ خرید تضمینی گندم راضی نیستند.

افشاگری نماینده مجلس درباره قیمت گندم |  گندم 11 هزارتومان خریداری شد نه 15 هزارتومان

قیمت گندم در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یکی از اخبار داغ و مهم اقتصادی است؛ گندمکاران امسال هم از نرخ خرید تضمینی گندم  راضی نیستند. دولت امسال گندم را هر کیلو ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کرده است. در حالی که وعده‌ها حداقل از قیمت ۱۵ هزار حکایت می‌کردند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس امروز درباره قیمت گندم  دست به یک افشارگری زد : بخش عمده‌ای از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است / در برخی استان‌ها نیز به جای قیمت گندم  ۱۵ هزار تومانی، پرداخت علی الحساب با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده است  چند هفته بود که نمایندگان مجلس و فعالان صنفی این حوزه، به کشاورزان وعده داده می‌دادند که قیمت گندم اصلاح می‌شود اما اکنون دیگر تقریبا مشخص شده است که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

چند روز پیش محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی  خبر داد مطالبات گندم‌کاران و بدهی خرید تضمینی گندم   تا پایان مرداد تسویه می‌شود 

قیمت گندم، با وجود وعده‌های مکرر همچنان بلاتکلیف است. کشاورزان از این شرایط ناراضی هستند و کشت گندم معطل تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی مانده است.

قیمت گندم و غلات

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: بخش عمده‌ای از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است / در برخی استان‌ها نیز به جای نرخ ۱۵ هزار تومانی، پرداخت علی الحساب با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده و در برخی استان‌ها پرداخت علی‌الحساب با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

علیرضا نظری با اشاره به آخرین وضعیت تسویه مطالبات گندم کاران، گفت: متأسفانه هنوز مطالبات کشاورزان از سوی دولت تسویه نشده است.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم و کشاورزان به سیستم بانکی بابت مطالبات گذشته بدهکار هستند و بر این اساس مشغول پرداخت سود یا جریمه هستند، این در حالی است که کشاورز گندم خود را به دولت ارائه کرده، اما مطالبات ریالی با وجود تعیین ارقام مشخص در قانون بودجه ۱۴۰۲ هنوز تسویه نشده است.

عضو ناظر مجلس در شورای سیاست‌گذاری کشاورزی با اشاره به اینکه ۵ ماه از زمان برکناری وزیر سابق کشاورزی می‌گذرد، گفت: نمایندگان مجلس در راستای همکاری با دولت سیزدهم به نیکبخت به عنوان وزیر معرفی شده رأی مثبت دادند، اما این پذیرفته نیست که در خصوص مطالبات حقه کشاورزان تا این حد شاهد کوتاهی باشیم.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنا بر آمار از ابتدای فصل برداشت تا امروز بالای ۹ میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری شد و بر مبنای نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی هر کیلو گندم، بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده و در برخی استان‌ها پرداخت علی الحساب با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده و این وعده داده شده که مابقی آن به حساب‌هایشان واریز می‌شود.

نظری تاکید کرد: امیدوارم دولت در اسرع وقت با ارائه لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی نسبت به تأمین اعتبار قریب به ۳۰ همت باقیمانده برای تسویه بدهی خود به گندم‌کاران اقدام کند.

wheat گندم قیمت گندم

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس هم به خوبی به موضوع کمبود اعتبار دولت واقف هستند. در همین روزهای اخیر، رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به فارس گفت اگر دولت برای افزایش قیمت خرید گندم متمم بدهد، نمایندگان حاضر هستند به سرعت موضوع را بررسی کنند.

مساله بودجه در میزان پرداختی‌ها به گندمکاران هم مشخص هستند. کشاورزان مطالبات خود را علی‌الحساب و با تاخیر دریافت می‌کنند. اخیرا مهر گزارش داده است، «تاکنون بیش از ۸ میلیون تن گندم خرید تضمینی شده که مبلغ آن بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می شود؛ از این مبلغ فقط ۶۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.»

البته به گفته علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران بر اساس قانون مهلت دولت برای تسویه حساب با گندمکاران، 24 ساعت است و در صورت تأخیر پرداخت هزینه، مسئولان باید مطابق با سود روزشمار بانک مرکزی هزینه تأخیر را به کشاورزان بپردازند.

با وجود این در شرایطی که دولت برای خرید گندم با نرخ مصوب هم اعتبار کافی در اختیار ندارد، مشخص نیست که آیا گندمکاران موفق به دریافت هزینه تاخیر هم می‌شوند یا خیر.

گندمکاران گندم را دپو کردند

در همین رابطه عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران به دنیای اقتصادگفت: در سال‌جدید به دلیل تورم پیش‌بینی‌ناپذیر شرط کردیم که در صورت افزایش نرخ جهانی گندم و هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی تغییر کند؛ اما متاسفانه دولت تا به امروز زیر ‌بار این افزایش هزینه‌‌‌‌‌ها نرفته است و گندم را ۱۵‌هزار‌تومان از کشاورزان خریداری می‌کند، در حالی‌که قیمت مدنظر تشکل‌های غیردولتی و گندمکاران کیلویی ۱۷‌هزار‌تومان است اما متاسفانه اجازه عملیاتی‌کردن این نرخ را نمی‌دهند.  وی قیمت تضمینی خرید گندم در سال‌گذشته را منطقی دانست و افزود: سطح زیرکشت در سال‌جاری افزایش پیدا کرد و مدیریت مزرعه به‌خوبی انجام شد و میزان خرید تضمینی گندم در سال‌جاری از ۷‌ میلیون و ۸۰۰‌ هزار‌ تن نیز عبور کرده که این عدد نسبت به خرید تضمینی در سال‌گذشته حدود ۲۸‌درصد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم عدد خرید به ۸ تا ۹‌ میلیون‌تن نیز برسد. به‌نظر می‌رسد اگر قیمت خرید از گندمکاران مناسب بود و نحوه پرداخت بموقع انجام می‌شد، خرید از مرز ۱۰‌ میلیون‌ تن هم عبور می‌کرد و می‌توانستیم در سال‌جاری رکورد خرید گندم را بشکنیم و به خوداتکایی در بحث گندم نزدیک شویم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اینکه عمده خریدار گندم دولت است، خاطرنشان کرد: میزان مصرف صنف و صنعت حدود یک‌میلیون و ۳۰۰‌ هزار‌ تن است و نیاز صنعت‌‌‌‌‌ ماکارونی با احتساب مصرف داخلی و صادرات به‌ندرت به ۶۰۰ هزار‌ تن می‌رسد؛ پس عمده مصرف گندم در خبازی‌هاست. دولت علاوه‌بر میل باطنی کشاورزان بارها از رضایت آنها از نرخ خرید تضمینی سخن گفته‌‌‌‌‌ است، این در حالی است که تشکل‌های بخش کشاورزی که با کشاورزان ارتباط دارند می‌توانند در این زمینه اظهارنظر کنند و آنها مرجع قابل‌اعتماد برای اعلام رضایت و عدم‌رضایت کشاورزان هستند. به گفته هاشمی؛ دولت حدود یک ماه است که پرداخت مطالبات گندمکاران را به تعویق انداخته است. وی با بیان اینکه کشاورزان معیشتی گندم را دپو نکردند، افزود: برخی از کشاورزان به امید تغییرات قیمتی گندم را به دولت نفروختند و آن را دپو کردند؛ گندمکاران چندان نسبت به تغییر قیمت نا امید نشده‌‌‌‌‌اند اما دیوار تخصیص اعتبارات دولت محکم است و این موضوع تاحدود زیادی بحث را بغرنج کرده اما ما منتظر هستیم که بینیم در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101241

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر