خبر مهم /شیوع سویه جدید کرونا ؛ این جهش چه ویژگی‌ای دارد؟

سویه جدید با نام مستعار Eris اکنون بیشترین نسبت عفونت‌های جدید کووید را در سراسر آمریکا به خود اختصاص داده است.

خبر مهم /شیوع سویه جدید کرونا ؛ این جهش چه ویژگی‌ای دارد؟

سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام EG.۵ شناسایی شده که هم‌اکنون صدر جدول موارد ابتلا را در بین سایر گونه‌های کووید-۱۹ به خود اختصاص داده است.

طبق جدیدترین برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، EG.۵ عامل حدود ۱۷ درصد موارد جدید کووید-۱۹ در این کشور است، و سویه دیگری به نام XBB.۱.۱۶ نیز با ۱۶ درصد در جایگاه دوم موارد ابتلا قرار دارد.

شاید این گونه به نظر برسد که سویه «ای جی» (EG) دارای ویژگی‌های کاملا جدیدی از ویروس کرونا باشد، اما این گونه نیست. سویه جدید در حقیقت یک انشعاب از سویه نوترکیب XBB از خانواده اومیکرون است و به جای این که همچون سویه اومیکرون، یک جهش بزرگ تکاملی باشد، در حقیقت یک تغییر تدریجی دیگر در ویروس را نشان می‌دهد.

البته دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند که این سویه این بار چه ترفند جدیدی از خود نشان خواهد داد. EG.۵ انشعاب مخصوص به خودش را تحت عنوان EG.۵.۱ دارد که جهش مضاعفی را به پروتئین اسپایک در کروناویروس اضافه می‌کند.

مقاومت بیشتر سویه جدید در برابر آنتی‌بادی‌ها

هو، پروفسور میکروبیولوژی و ایمن‌شناسی به سی‌ان‌ان اعلام کرد: «هر دو سویه در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند.»

او گفت که از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.

دکتر اریک توپول، متخصص قلب هم معتقد است که «در مقایسه با سویه‌های سری XBB، اساساً EG.۵ از فرار ایمنی بیشتری برخوردار است که همین مزیتی برای آن به وجود آورده که بتواند در سراسر جهان گسترش یابد.»

به غیر از ایالات متحده، سویه EG.۵ در ایرلند، فرانسه، بریتانیا، ژاپن و چین به سرعت در حال سرایت است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا آن را به فهرست سویه‌های تحت نظارت خود اضافه کرده است.

به گفته محققان، در حالی که وضعیت اضطراری کووید برداشته شده است و ما دیگر در مرحله بحران نیستیم، اما تهدید کووید از بین نرفته است. بنابراین، پیگیری و نظارت و توالی یابی کاملاً ضروری است.

سویه جدید کرونا به ایران رسید؟

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر روز در استان های مختلف تعدادی نمونه گیری انجام می دهیم تا موج های جدید کرونا را پیش بینی کنیم.

حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت کرونا گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که کرونا از وضعیت اضطراری خارج شده، اما به معنای از بین رفتن کامل کرونا نیست. نه تنها در کشور ما بلکه در کشور‌های دیگر هم روزانه بیماران کرونایی وجود دارند.

وی افزود: کشور کره جنوبی در هفته گذشته بالای ۲۰ هزار مورد مثبت کرونا را اعلام کرد و در بقیه کشور‌های دنیا هم فوتی و هم ابتلا به کرونا وجود دارد.

فرشیدی اظهار کرد: در کشور ما وضعیت اضطراری کرونا وجود ندارد و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در حال انجام است و حالت توقف اقتصادی از بین رفته است.

معاون وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود گفت: میزان مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها در دو هفته گذشته هیچ تغییری نکرده و افزایش میزان بیماران ارجاعی نداشتیم. ما هر روز در استان‌های مختلف تعدادی نمونه گیری انجام می‌دهیم تا موج‌های جدید را پیش بینی کنیم، اما در سه چهار هفته گذشته سویه جدیدی در ایران نداشتیم.

وی تصریح کرد: نه تنها دولت ایران بلکه همه دولت‌ها نباید اقدامات کنترلی را کنار بگذارند و مردم هم باید در فضا‌های بسته از ماسک استفاده کنند و حفاظت فردی و اصول بهداشتی و شستشوی مرتب دست‌ها را همیشه رعایت کنند.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100937

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر