ببینید | بازیگر خوش قیافه از نظر مسعود فراستی | بازیگر ایرانی خوش قیافه نداریم

بازیگرِ خوش قیافه به نظر من کری گرانت است.کری گرانت کیست؟

ببینید | بازیگر خوش قیافه از نظر مسعود فراستی | بازیگر ایرانی خوش قیافه نداریم

مجری «رخ به رخ» در اتاق گریم گفت‌وشنود خود را با مسعود فراستی آغاز کرد. دانایی از او درباره بازیگر خوش چهره ایرانی پرسید و فراستی گفت: بازیگرِ خوش قیافه به نظر من کری گرانت است. در بین ایرانی‌ها خوش‌چهره نمی‌شناسم.

 
کری گرانت کیست؟
 
Grant, Cary (Suspicion) 01 Crisco edit.jpg
آرچیبالد الک لیچ  (زادهٔ ۱۸ ژانویهٔ ۱۹۰۴ – درگذشتهٔ ۲۹ نوامبر ۱۹۸۶) بازیگر آمریکایی انگلیسی بود. انستیتوی فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ او را در در رده دوم برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار داد. او در پی بازی در فیلم‌هایی چون داستان فیلادلفیا، شمال از شمال غربی، بدنام و گرفتن یک دزد دارای شهرت فراوانی بود. جایزه اسکار افتخاری چهل و دومین مراسم آکادمی جوایز به وی اهدا شد.

کری گرانت در ۱۸ ژانویه ۱۹۰۴ در شهر بریستول، انگلستان متولد شد. او ۹ ساله بود که پس از بازگشت به خانه به او گفته می‌شود مادرش به یک مسافرت طولانی رفته، اما واقعیت این بود که مادر او هرگز نتوانسته بود بر افسردگی و غم از دست دادن فرزند دیگرش فائق بیاید، از همین رو او را به یک آسایشگاه سپرده بودند. این واقعیت تا سن ۳۰ سالگی برای گرانت مخفی می‌ماند و او در این مدت مسیر زندگی را بدون حضور مادرش می‌پیماید. برای گرانت، رسیدن به سن ۱۴ سالگی همراه با اخراج از مدرسه بود اما این اتفاق مانع از آن نشد که روند آموزشی او متوقف شود و عشق او به مطالعه، وی را به فردی خودآموخته تبدیل کرد. اخراج او از مدرسه باعث می‌شود وی به همراه یک گروه نمایشی به اجرای برنامه در انگلستان روی بیاورد. او در این مدت پانتومیم و آکروبات را می‌آموزد که بعدها باعث می‌شود تا او خود بدلکاری بسیاری از نقش‌هایش را بر عهده بگیرد.

زندگی حرفه‌ای

Cary Grant - publicity.JPG
 

در سال ۱۹۲۰ او به همراه گروهی که با آن کار می‌کرد عازم ایالات متحده می‌شود. او پس از موفقیت در برادوی به هالیوود می‌رود و نام خود را به «کری لاکوود» تغییر می‌دهد که برگرفته از آخرین کاراکتری بود که او نقشش را ایفا می‌کرد. در این دوران بود که هنرمند جوان مورد توجه کمپانی پارامونت قرار گرفت، اما مسؤولان این شرکت چندان نظر مثبتی دربارهٔ نام او نداشتند و به این ترتیب «کری گرانت» متولد می‌شود. در این مدت گرانت با بازی در چند فیلم نام خود را مطرح کرد اما عمده موفقیت او به بازی در فیلم‌های در حق او بد کرد و من فرشته نیستم بازمی‌گردد. فیلم اول موفق شد اسکار بهترین فیلم سال ۱۹۳۳ را از آن خود کند و به همراه موفقیت مالی، فیلم دوم پارامونت را از ورشکستگی نجات دهد. اما موج دوم موفقیت‌های گرانت به سال ۱۹۳۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که او تصمیم می‌گیرد با شرکت کلمبیا قراردادی را امضاء کند. طولی نمی‌کشد که گرانت تبدیل به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین هنرپیشه‌های هالیوود می‌شود.

جوایز و افتخارات

کری گرانت (۱۹۷۳)

در سال ۱۹۴۱ و با بازی در فیلم پنی سرناد نامزد جایزه اسکار شد اما این جایزه به گری کوپر رسید. در عین حال بسیاری از کارگردان‌های بزرگ مانند هاوارد هاکس و آلفرد هیچکاک از بازی او در فیلم‌هایشان استقبال می‌کردند به‌طوری‌که هیچکاک دربارهٔ او می‌گوید: «در تمام زندگی‌ام تنها گرانت را دوست داشته‌ام!» و هاوارد هاکس نیز او را بی‌رقیب می‌نامد. گرانت بار دیگر و در سال ۱۹۴۴ برای فیلم هیچ جز قلب تنها نامزد جایزه اسکار می‌شود اما بار دیگر این جایزه را در دستان رقیبی به نام بینگ کرازبی می‌بیند. این مسئله تا حدی باعث ناراحتی وی می‌شود اما اهدای جایزه اسکار یک عمر موفقیت هنری (۱۹۷۰) باعث می‌شود تا این ناکامی‌ها کمرنگ شود.

به همراه اینگرید برگمن
تریلر
در معما به همراه آدری هپبورن

او یک بار دیگر هم به جایزه اسکار دست یافت، اما این‌بار برای بهترین هنرپیشه نقش اول زن که به‌خاطر عدم حضور اینگرید برگمن و به نمایندگی از او این جایزه به او داده شد. گرانت در فیلم‌های بسیاری برای هیچکاک ظاهر شد که در این میان می‌توان به فیلم‌های «بدنام»، «گرفتن یک دزد» و «شمال با نورث‌وست» اشاره کرد.

کری گرانت بر اثر سکته مغزی در ۲۹ نوامبر ۱۹۸۶ میلادی در سن ۸۲ سالگی در دونپورت، آیووا درگذشت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1674

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر