تکان‌دهنده‌ترین خبر از گیلان درباره ماجرای برکناری یک مدیر ارشاد /رضا ثقتی کیست؟

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان «به دلیل حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر» برکنار شد

تکان‌دهنده‌ترین خبر از گیلان درباره ماجرای برکناری یک مدیر ارشاد /رضا ثقتی کیست؟

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان «به دلیل حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر» برکنار شد. در روزهای گذشته انتشار یک فیلم و صحبت‌های انجام شده میان او و یک پسر جوان حواشی بسیاری داشته است

از یک روز پیش ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شد که انتشار دهندگان آن مدعی شدند که رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با یک مرد جوان ارتباط داشته است

 تلاش های صورت گرفته برای تایید صحت فیلم منتشر شده و دلایل برکناری وی  از قول مسئولان ارشاد تاکنون نتیجه ای نداشته ، و مسئولان تا کنون توضیحی درباره علت استعفا یا برکناری رضا ثقتی منتشر نکرده اند.اما برکناری او شایعات را تقویت کرده است

 دلیل برکناری اما روشن و شفاف نیست  برخی ادعا کرده‌اند که دلیل، همان چیزی‌ست که در شبکه‌های اجتماعی به شدت به آن پرداخته شده است . 

 ترندِ یک توئیتر فارسی همچنان رضا ثقتی است، از او عکس‌هایی در کنار یک چهره سیاسی بسیار مشهور و تاثیرگذار وجود دارد و ظاهرا از لحاظ تیپ‌بندی سیاسی او در دسته پایداری‌چی‌هاست. آن چه که به واسطه اتفاق عجیب دیروز، بیشتر از پیش رضا ثقتی را تحت فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار داده، مواضعی‌ست که توقع دیگری از در اذهان ساخته بوده، مثلا پیش‌تر او از تاسیس هایپر مارکت حجاب گفته بوده و یا در اظهارنظری قبل‌تر تماشای پایتخت ۶ را همراه با بدآموزی دانسته(البته دیروز محسن تنابنده با یک کنایه به آن اظهارنظر واکنش نشان داد)

رضا ثقتی از سال ۹۷، بنا به ادعاها، مدیر حسینیه هنر رشت هم بوده، او در آنجا تحت حمایت یک فرد مشهور که این روزها در صدر بزرگترین سازمان رسانه‌ای کشور هم هست، به جذب و پرورش گروه خاصی از جوانان اقدام می‌کرده.

موج بازخوانی توئیت‌ها و مواضع اینستاگرامی رضا ثقتی هم داغ است، برخی کاربران مواضع گذشته او را به اشتراک گذاشته‌اند، ثقتی رئیس کارگروه حجاب و عفافِ گیلان هم بوده. به هر حال برای صحت و سقم ویدیویی که برخی به او منتسب کرده‌اند، باید منتظر واکنش‌های رسمی ماند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  حکم جابه جایی این مدیر استانی را تایید  و در سامانه رسمی وزارت ارشاد این عبدالرضا علی پناه را به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یازدهم آذرماه ۱۴۰۰ طی حکمی، «رضا ثقتی» را به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب کرد و در حکم انتصاب وی نوشت: نظر به شایستگی، تجارب ارزشمند و روحیه انقلابی و دینی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان» منصوب می‌شوید.

رضا ثقتی

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار شده‌ کیست؟

رضا ثقتی متولد ۱۳۵۷ رشت، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، عضو دائم انجمن علمی مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی ایران و از فعالان فرهنگی و هنری استان گیلان است.

وی دارای بیش از ۱۹ سال سابقه در بخش‌های مختلف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت (به‌مدت چهار سال)، مشاور فرهنگی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان (شش سال)، مسئول امور ایثارگران اداره‌کل (سه سال)، مدیر مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت (سه سال) و مدیر صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران استان (سه سال) اشاره کرد.

کسب عنوان جوان نمونه استان گیلان (۱۳۸۹)، عضو هیئت رئیسه جبهه فرهنگی گیلان (۱۳۹۳)، موسس و مدیرعامل حسینیه هنر رشت (۱۳۹۷)، موسس و رئیس هفته فرهنگ و هنر رشت (۱۳۹۳)، عضو هیئت موسس نخستین ارکستر سمفونی گیلان و اجرای ماندگار سمفونی انقلاب در سال ۱۳۹۷، موسس و سردبیر نشریه قلم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان (۱۳۸۲) در رزومه اوست.

ثقتی، دبیری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان گیلان از جمله بزرگداشت هفته کتاب رشت (۱۳۸۲)، چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۹۷)، بزرگداشت چهلمین سال دفاع مقدس (۱۳۹۹)، نخستین جشنواره همزمانی فیلم فجر در گیلان و چندین دوره همزمانی جشنواره‌های فیلم مقاومت، فیلم کودک و نوجوان، فیلم حقیقت و… را بر عهده داشت.

رضا ثقتی

فعالیت های سیاسی و مدیریتی 

سایت دیده بان ایران نیز نوشت ؛ رضا ثقتی، از چهره های نزدیک به سعید جلیلی در استان گیلان است. ثقتی از سال ۹۷، مدیر شاخه حسینیه هنر در رشت بود؛ همان حسینیه هنر که در سال ۹۱، توسط وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی و قائم مقام کنونی صداوسیما، تحت پوشش "دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی" تاسیس شد.

 اواخر خرداد ماه امسال رضا ثقفی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از ایجاد قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله‌محور خبر داده بود. او در جمع خبرنگاران گفته بود: «یکی از ناهنجاری‌های شهری که دغدغه‌مندان را نگران کرده بحث زیر سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقدیم مساله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت، پشتیبانی شده و ارتقا یابد.» او تاکید کرده بود که مدیران کانون‌های مساجد مسئول برنامه‌های فرهنگی درباره حجاب از جمله انجام تئاتر خیابانی، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های گفتمان محور و رویکردهای چهره به چهره هستند. هرچه هست رضا ثقفی این روزها در زمینه حجاب فعال بوده است و بعید به نظر می‌رسد که مشمول برکناری‌های مورد اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته باشد. ضمناً همزمانی این برکناری با شایعاتی که درباره او در فضای مجازی دست به دست می‌شود، گمانه‌هایی درباره مرتبط بودن‌شان ایجاد کرده است. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98223

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • حامد

        ظلم و فساد ماندگار نخواهد بود

      • منت

        یعنی برکناریش براتون واضح نیست هنوز

      ارسال نظر