زلزله‌های قصرشیرین با پیشگویی زلزله‌شناس مشهور درباره زلزله شدید در غرب ایران مرتبط است؟ | مسئول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه توضیح داد

چندی پیش، اخبار و شایعاتی درباره پیش‌بینی زلزله شدید در غرب ایران توسط زلزله‌شناس مشهور هلندی مطرح شده بود. پس از وقوع زلزله‌های اخیر در قصرشیرین کرمانشاه، بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص زلزله شدید در غرب ایران قوت گرفته است.

زلزله‌های قصرشیرین با پیشگویی زلزله‌شناس مشهور درباره زلزله شدید در غرب ایران مرتبط است؟ | مسئول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه توضیح داد

زلزله در غرب ایران که توسط پیشگوی زلزله‌شناس مشهور هلندی مطرح شده بود، بار دیگر پس از وقوع چند زلزله در غرب ایران و زلزله در قصرشیرین کرمانشاه، موجب نگرانی مردم شده است. چندی پیش، اخبار و شایعاتی درباره پیش‌بینی زلزله در غرب ایران با بزرگی ۶ تا ۷ ریشتر توسط فرانک هوگربیتس (Frank Hoogerbeets)، ‌ستاره‌شناس و زلزله‌شناس مشهور هلندی مطرح شده بود. در حالی‌که شایعه وقوع زلزله‌ای با بزرگی ۶ تا ۷ ریشتری و زلزله در غرب ایران با قدرت بیشتر از سوی «فرانک هوگربیتس» (Frank Hoogerbeets) ستاره‌شناس هلندی بسیاری را نگران کرده بود، مسئول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه درباره پیش‌بینی زلزله در غرب ایران گفته بود که هیچ روند غیرطبیعی در وضعیت لرزه‌ها مشاهده نمی‌شود. پس از وقوع زلزله‌های اخیر در قصرشیرین کرمانشاه، بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص زلزله در غرب ایران قوت گرفته است.

بیشتر بخوانید: زلزله قدرتمند در غرب ایران | پیش‌بینی زلزله بزرگ در ایران برای ۹ و ۱۰ اردیبهشت صحت دارد؟

توضیحات مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه درباره زلزله‌های قصرشیرین

از روز شنبه (۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) زمین لرزه‌های متعددی قصرشیرین را لرزانده است؛ این لرزه‌ها تا صبح امروز نیز ادامه داشته، اما به گفته مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: پیشگویی جدید زلزله‌شناس مشهور جنجالی شد | «فرانک هوگربیتس» دقیقا کیست و چه می‌گوید؟ + تصاویر

ایسنا نوشت: فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با اشاره به فوج لرزه‌هایی که از روز گذشته در قصرشیرین آغاز شده و تا کنون حدود هشت زلزله در این محدوده به ثبت رسیده است، گفت: بزرگترین لرزه به بزرگی ۴.۵ ریشتر ساعت ۱۴ و ۱۸ دقیقه روز گذشته (۲۳ اردیبهشت) و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در قصرشیرین رخ داد و مابقی لرزه‌ها بزرگی بین ۲.۵ تا حداکثر ۳.۶ ریشتر داشتند.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه وقوع فوج لرزه‌ها در منطقه قصرشیرین را امری طبیعی دانست که هر از چند گاهی رخ می‌دهند، اما به لحاظ لرزه‌شناسی نگران‌کننده نیستند و بعید به نظر می‌رسد که زلزله بزرگی به دنبال داشته باشند، زیرا معمولا وقوع زلزله‌های کوچک متعدد باعث می‌شوند تنش درون زمین و بین صفحات، تخلیه شود.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه گسل «جبهه کوهستان زاگرس» را عامل این فوج لرزه‌ها دانست که در مرزهای غربی کشور از حوالی قصرشیرین تا نزدیک دهلران در ایلام امتداد یافته و معمولا فوج لرزه‌ها در آن اتفاق می‌افتد.

فروزی معتقد است، این گسل به دلیل بافت زمین شناسی آن معمولا تجمع تنش ندارد و و زلزله‌هایی که در این منطقه رخ می‌دهد، حدکثر بزرگی تا حدود ۴.۸ ریشتر را دارد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه تاکید کرد: فوج لرزه‌هایی که در این منطقه رخ می‌دهد گاهی سه تا چهار روز و نهایتا یک هفته طول می‌کشد و به همان سرعتی که رخ داده به پایان می‌رسد و جای نگرانی ندارد.

بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر کرمانشاه و فرمانداری قصرشیرین، زلزله ۴.۵ ریشتری روز گذشته در این منطقه خسارت جانی و مالی نداشته است.

زلزله‌های قصرشیرین با پیشگویی زلزله‌شناس مشهور درباره زلزله شدید در غرب ایران مرتبط است؟

زلزله در کرمانشاه ادامه دارد. زلزله برای هفتمین بار قصرشیرین کرمانشاه را لرزاند. از روز گذشته، زلزله چندین بار قصرشیرین کرمانشاه را لرزانده است.

در ادامه زلزله‌هایی که از روز گذشته تا به امروز قصرشیرین کرمانشاه را لرزانده است، زمین‌لرزه ۳.۳ ریشتری برای هفتمین بار قصرشیرین را لرزاند.

۸:۴۱ دقیقه صبح امروز یکشنبه «24 اردیبهشت ماه 1402» قصرشیرین با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر برای هفتمین بار از روز گذشته تا به حال لرزید.

این زمین‌لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری زمین و در فاصله ۳ کیلومتری قصرشیرین به وقوع پیوسته است.

کانون زمین‌لرزه فوق در ۲۷ کیلومتری سرپل ذهاب و ۲۹ کیلومتری شهر خانقین کشور عراق بوده است.

گفتنی است که بر اساس داده‌های سایت لرزه‌نگاری کشور، این زلزله هفتمین زلزله از روز گذشته است که در منطقه به ثبت رسیده است که بزرگترین آنها ۴.۵ ریشتر قدرت داشته است.

 پیشگویی زلزله‌شناس هلندی درباره زلزله در غرب ایران چه بود؟

فرانک هوگربیتس مدعی است که در زمینه ارتباط بین هم‌ترازی اجرام آسمانی با فعالیت لرزه‌ای در زمین پژوهش می‌کند و ادعاهایش بر اساس این پژوهش‌هاست. در حقیقت به باور هوگربیتس، هم‌ترازی زمین با دیگر سیاره‌ها جاذبه‌ای کافی برای ایجاد زمین‌لرزه در زمین ایجاد می‌کند.

او در توییتی تازه درباره نقطه‌ای در جنوب کالیفرنیا نوشته است: «در این منطقه اغلب زلزله‌های بزرگ روی نمی‌دهد. هشتم دسامبر ۱۸۱۲ زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری پس از تقارب دو اتصال سیاره‌ای هنگام ماه کامل رخ داد. دو هفته پس از آن نیز دومین زمین‌لرزه بزرگ به قدرت ۷ ریشتر در فراساحل به وقوع پیوست.»

این توییت، به نوعی دفاع هوگربیتس از ارتباط هم‌ترازی زمین و دیگر سیاره با وقوع زلزله‌های بزرگ بوده است. پایین توییت اخیر، کاربری درباره ایران از او پرسیده و هوگربیتس پاسخ داده است: «چندین روز پیش از این نوسانات جوی بر فراز ایران مشاهده شد. این می‌تواند نشانه‌ای از یک رویداد لرزه‌ای در آینده در منطقه باشد.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87062

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر