پیشگویی جدید زلزله‌شناس مشهور جنجالی شد | «فرانک هوگربیتس» دقیقا کیست و چه می‌گوید؟ + تصاویر

زلزله‌شناس مشهور هلندی که زلزله ویرانگر و مرگبار ترکیه را پیش‌بینی کرده بود، جنجال جدیدی در فضای مجازی به‌پا کرد.

پیشگویی جدید زلزله‌شناس مشهور جنجالی شد | «فرانک هوگربیتس» دقیقا کیست و چه می‌گوید؟ + تصاویر

«فرانک هوگربیتس» زلزله‌شناس مشهور هلندی جنجال جدیدی به‌پا کرد؛ «فرانک هوگربیتس»، فردی است که چند روز قبل از وقوع زلزله مرگبار در مرز ترکیه و سوریه، در روز ششم فوریه ۲۰۲۳، این زلزله‌ را در توئیتر پیش‌بینی کرده بود.

فرانک هوگربیتس پس از این اتفاق دردناک و غم‌انگیز، به شهرتی جهانی دست یافت.

بیشتر بخوانید: هشدار زلزله‌شناس هلندی: زمین‌لرزه‌ای بزرگ در راه است

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس و پیشگوی زلزله

پیشگویی جنجالی فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس مشهور هلندی

فرانک هوگربیتس (Frank Hoogerbeets)، ‌ستاره‌شناس و زلزله‌شناس مشهور هلندی که خود را وابسته یا عضو یک موسسه تحقیقاتی واقع در هلند در زمینه ارتباط هندسه میدانی (ارتباط اجرام آسمانی با تحرکات لرزه‌ای در زمین) معرفی کرده، مدعی شده است که «در اثر تغییرات اساسی در این مناطق (قسمت‌های صورتی‌رنگ روی شکل) انتظار می رود زلزله‌ای با بزرگای حدود ۶ تا ۷ در روزهای ۲۹ و ۳۰ آوریل (۹ و ۱۰ اردیبهشت جاری) پهنه زاگرس کشور ایران را هم شامل شود».

«فرانک هوگربیتس» با متد عجیبش باور دارد که سیاره زهره نقش اصلی را در بروز زلزله ششم فوریه در ترکیه داشته است!

این ستاره‌شناس هلندی البته سه روز قبل از زلزله اخیر ترکیه در توئیتی در روز سوم فوریه (جمعه، ۱۴ بهمن) نوشته بود: دیر یا زود این منطقه (جنوب، مرکز ترکیه، اردن، سوریه یا لبنان) محل وقوع زلزله‌ای با بزرگای حدود ۷.۵ ریشتر خواهد بود.

توئیت تازه فرانک هوگربیتس (Frank Hoogerbeets)، زلزله‌شناس هلندی و پیشگوی زلزله که ادعا می‌کند می‌تواند زلزله را پیشگویی کند، از صفحات مجازی پرمخاطب فارسی سردرآورد تا موجب نگرانی عده بیشتری شود.

«فرانک هوگربیتس»، محقق هلندی که پیش‌تر زمین لرزه ۷/۸ ریشتری ترکیه را پیش‌بینی کرده بود، نسبت به وقوع زلزله‌ای قدرتمند در ایران بین روزهای ۲۹ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۳ (۹ و ۱۰ اردیبهشت) هشدار داد.«هوگربیتس» قدرت این زلزله را ۶ تا ۷ ریشتر تخمین زده است.با این وجود که پیش‌بینی این محقق درباره زلزله ترکیه به واقعیت پیوسته است اما تعداد زیادی از پیش‌بینی‌های او هیچ‌گاه رنگ واقعیت نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: زلزله نسبتا شدید مشهد را لرزاند | زائران و مردم به خیابان‌ها آمدند + جزئیات تازه

بیشتر بخوانید: ۴۴۳ زلزله در ایران | کدام شهرها بیشتر لرزیدند؟

هوگربیتس مدعی است که در زمینه ارتباط بین هم‌ترازی اجرام آسمانی با فعالیت لرزه‌ای در زمین پژوهش می‌کند و ادعاهای‌اش بر اساس این پژوهش‌هاست. در حقیقت به باور هوگربیتس، هم‌ترازی زمین با دیگر سیاره‌ها جاذبه‌ای کافی برای ایجاد زمین‌لرزه در زمین‌ ایجاد می‌کند.

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس و پیشگوی زلزله

او در تازه‌ترین ادعای‌اش درباره زلزله ششم فوریه 2023 در ترکیه، نوشته است: «سیاره زهره، در زلزله‌های ششم فوریه نقش مهمی داشت. آمارهای ما ارتباطی محکم و غیرقابل‌انکار از ارتباط میان سیاره زهره و زلزله‌های بزرگ در زمین را نشان می‌دهد. هر کسی دوست دارد می‌تواند به سادگی با دقت در مدل منظومه شمسی ارتباط میان داده‌ها را ببیند.»

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس و پیشگوی زلزله

واکنش تند فرانک هوگربیتس به علمی نبودن پیش‌بینی و پیشگویی زلزله

پس از ماجرای زلزله ترکیه و ادعای پیش‌بینی آن توسط «فرانک هوگربیتس» زلزله‌شناس هلندی، بسیاری علمی بودن کارهای او را زیر سوال برده‌اند. اکنون او به آن‌ها پاسخ داده است.

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس و پیشگوی زلزله

فرانک هوگربیتس که در حال حاضر، با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در توییتر، سلبریتی فضای مجازی شده است، در پاسخ به آن‌هایی که کارهای‌اش را علمی نمی‌دانند، نوشت: «اگر «ادعای پیش‌بینی زلزله با اتکا به هم‌ترازی سیاره‌ای رد شده»، باید آمارهای مبتنی بر مشاهدات و تحقیقات علمی برای رد آن موجود باشد. تا جایی که من می‌دانم، پژوهشی صورت نگرفته است و آماری وجود ندارد.»

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس و پیشگوی زلزله

هوگربیتس مدعی است که در زمینه ارتباط بین هم‌ترازی اجرام آسمانی با فعالیت لرزه‌ای در زمین پژوهش می‌کند و ادعاهای‌اش بر اساس این پژوهش‌هاست. در حقیقت به باور هوگربیتس، هم‌ترازی زمین با دیگر سیاره‌ها جاذبه‌ای کافی برای ایجاد زمین‌لرزه در زمین‌ ایجاد می‌کند.

پس از زلزله ترکیه و توئیت مشهور او که پیش از این واقعه منتشر شده بود، حالا شایعات بسیاری درباره پیشگویی‌های‌اش در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

فرانک هوگربیتس هلندی

دیگر کسی نیست که در فضای مجازی خبری از زلزله بخواند و نام «فرانک هوگربیتس» هلندی به چشمش نخورده باشد.

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس و پیشگوی زلزله

پیشگویی‌ جدید و جنجالی فرانک هوگربیتس درباره یک زلزله بزرگ

فرانک هوگربیتس، چهره مشهور فضای مجازی که این روزها نامش با زلزله گره خورده است، بر چه مبنایی اقدام به پیش‌بینی زلزله می‌کند؟

فرانک هوگربیتس هلندی، که پیش از وقوع زلزله مرگبار ترکیه، این زمین‌لرزه را در توئیتر پیش‌بینی کرده بود، پس از این حادثه دردناک، چندین ادعای دیگر را در زمینه پیش‌بینی زلزله‌ها مطرح کرد که اکثرا این پیش‌بینی‌ها، بی‌پایه و اساس بودند و هرگز هم محقق نشدند.

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس هلندی و پیشگوی زلزله

هوگربیتس در روزهای اخیر اعلام کرده است که با بهره‌گیری از تجزیه‌وتحلیل‌های منظومه شمسی و نحوه قرارگیری ماه و سیارات مختلف، می‌تواند زلزله‌ها را پیش‌بینی کند.

آخرین پیشگویی‌ها و پیش‌بینی زلزله‌ توسط فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس هلندی

در ادامه این گزارش، تعدادی از توئیت‌های اخیر او را با هم ارزیابی می‌کنیم.

او در روز دوازدهم مارس 2023، توئیت زد: «باید به صورت مداوم، ماه کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. چه موقعیت سیاره‌ای را در نظر بگیرید و چه نه، شما نمی‌توانید یک متد را با متد دیگری مقایسه کنید. ماه کامل در روز ششم فوریه، با دو پیوند سیاره‌ای همگرا شد. (ششم فوریه، روز وقوع زلزله مرگبار ترکیه و سوریه بود). این اتفاق تصادفی نبود.»

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس هلندی و پیشگوی زلزله

توئیت بعدی او در همان روز منتشر شد: «در SSGEOS، موسسه ما، به تصادفی بودن اتفاقات اعتقادی نداریم. ما بر این باور هستیم که منظومه شمسی با یک اتم قابل مقایسه است. اما در مقیاس کیهانی؛ که به موجب آن سیارات در نقش الکترون‌ها هستند و مثل آهنرباهای متحرکی، وقتی به موقعیت‌های خاصی می‌رسند، امواج الکترونیکی ایجاد می‌کنند.»

پیشگویی و هشدار فرانک هوگربیتس: زلزله بزرگی در راه است 

فرانک هوگربیتس، چندی قبل توئیت جدیدی منتشر کرد و نوشت: «در روزهای آینده شاهد فعالیت‌های لرزه‌ای قوی‌تری باشید.»

او سپس نوشت: «زمان آن فرارسیده که سیستم اعتقادی‌ای را که صرفا مبتنی بر یک نظریه ۳۰۰ ساله است،  کنار بگذاریم و نظریه‌های جدید را که شامل میدان‌های الکترومغناطیسی سیارات نیز می‌شوند، بپذیریم.»

فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس هلندی و پیشگوی زلزله

موسسه SSGEOS نیز در همان زمان، در توئیتی مشابه، با انتشار نموداری، در پیش‌بینی زمین لرزه‌های قوی در روزهای آتی نوشت: «در آخرین پیش بینی هندسه بحرانی، روز سیزدهم ذکر شده بود. این شامل هندسه عطارد و زهره است.در روزهای آینده مراقب زلزله های قوی تری باشید؛ چرا که زمین در پیوند چهارگانه با خورشید، عطارد و نپتون قرار خواهد گرفت.»

آخرین توئیت فرانک هوگربیتس برای تایید این نظریه، اشاره به زلزله سال ۱۹۹۹ ترکیه داشت: «سوالات متعددی در مورد زلزله‌های سال ۱۹۹۹ ترکیه دریافت کردم، مبنی بر اینکه آیا آن زلزله‌ها با آمار سیاره ناهید که منتشر کردیم، مطابقت دارند یا خیر. در حقیقت، هر دو زلزله بزرگ، با آمار تطبیق دارند، ولی در حال حاضر، هندسه سیاره‌ای مشابهی را نداریم.»

حالا باید منتظر ماند و دید که پیش‌بینی فرانک هوگربیتس، زلزله‌شناس مشهور هلندی برای وقوع زلزله قوی‌تر در روزهای آتی، محقق می‌شود یا خیر و اینکه نظر دانشمندان و منجمان درباره تئوری مطرح‌شده توسط هوگربیتس چه خواهد بود.

او تاکنون یک پیشگویی درست هم نداشته و اگر از بین انبوهی، ادعای پیشگویی زلزله، یک یا چند بارش هم درست باشد به آن، پیشگویی نمی‌گویند!مانند ۲ بار حدس زدن تاس در ۳۰۰ بار تاس ریختن!اینها را که ننوشته‌اند، او را «پروفسور» و «دانشمند» هم نامیده‌اند!خودش که خود را پروفسور و دانشمند ننامیده، اما می‌گوید پژوهشگر استپژوهشگر کجا؟ در شرکت خودش! او تحصیل یا فعالیت علمی در رشته‌های مرتبط با زلزله هم ندارد.

پاسخ یک زلزله‌شناس به ادعای وقوع زلزله در ایران

فریبرز ناطقی الهی، زلزله شناس در یادداشتی به ادعای ستاره شناس هلندی مبنی بر اینکه زلزله‌ای در مناطق غربی ایران در پیش است، پاسخ داد.

فریبرز ناطق الهی می‌نویسد: «ستاره‌شناس و منجم هلندی که بنا به گفته خودش با مطالعه رفتار ستاره‌ها و کائنات، تخمینی از زمان و مکان برای رخداد زلزله‌های سطح زمین می‌دهد، دوباره متنی را منتشر کرده که باعث تشویش اذهان مردم شده است. ناگفته نماند چند روز قبل از زلزله مهیب ترکیه این شخص متنی در سایت خود نوشت که البته باید دقت شود در این جمله: *زود* یا *دیر* در این منطقه (ترکیه) زلزله بزرگی رخ خواهد داد همان چیزی که عموم زلزله شناس ها برای منطقه اعلام کرده بودند البته نه در قالب «زود یا دیر » در قالب یک دوره بازگشت زمانی!!! و البته زود تیرش به هدف خورد. البته هیچ تحلیل یا روشی برای کار خود ارایه نکرد و چندین بار دیگر هم برای مناطق مختلف اظهار نظر کرد که خوشبختانه همه مردود از آب در آمد.

حال نوشته اخیر این منجم جوان و تازه به‌دوران‌رسیده: «در اثر تغییرات اساسی در این مناطق (روی شکل) زلزله بزرگی در حدود ۶ الی ۷ در روزهای ۲۹ و ۳۰ آوریل انتظار می رود که پهنه زاگرس کشور ایران را هم شامل می شود!»

در قدم اول ایشان بیان نکرده اند که این «تغییرات*» (‌fluctuations*) در حقیقت چه هستند و کدام پارامترها را شامل می باشند در ضمن مثل سابق بیان کرده اند مطالعاتم را به ریز توضیح خواهم داد که هیچ وقت این مستندات از ایشان تا به امروز ارائه نشده است.

سندیت این نوع گفتار همان قدر اعتبار دارد که فردی عیر متخصص در زلزله بگوید من می‌دانم زلزله‌ای برای تهران با بزرگی مثلا ۷ در سه روز آینده خواهد آمد؟ بدون تعریف تغییرات و پارامترهای مربوطه و بدون تخصص، حال شد زهی سعادت، نشد مثل چند ده زلزله دیگر که این فرد برای خوزستان و دیگر مناطق دنیا اعلام کرد و نشد؟ تا این شخص مطالعات خود را مکتوب با دلیل و بر پایه علوم متداول برای قصاوت در مجامع علمی این فن ارایه نکند عملا مثل همین حالا فاقد اعتبار حتی بحث درباره فعالیت های این شخص است و باید متوجه بود که یک حدس درست آنهم با بیانی زیرکانه در میان صدها یا بیشتر حدس غلط ایشان اصلا چقدر اعتبار می تواند داشته باشد؟

البته ناگفته نماند، دو منطقه‌ای که ایشان مشخص کرده‌اند، بنده هم سال پیش در دو موقعیت زمانی مختلف این دو زون را برای زلزله های بزرگ که در مسیر ما و کشور ما قرار گرفته‌اند و شکی ندارم که امسال و سال‌های نزدیک آینده بحرانی خواهد بود، مشخص کرده بودم و چقدر شباهت به مطالعات سال قبل بنده دارند شاید هم ایده از همانجا شروع شده است.

در بک کلام زلزله‌ها جزو لاینفک قسمت‌هایی از کره زمین و برای سالم ماندن آن نیاز هستند؛ پس لذا رخ خواهند داد. علم امروز شناخت بسیار خوبی از مکان آنها دارد و در خصوص زمان رخداد، مطالعات هنوز کامل نیست و هیچ فردی در دنیا امکان تخمین زمانی آن را تا این لحظه، شاید هزاران سال دیگر هم نداشته و نخواهد داشت. بعد از مشخص کردن مناطق زلزله خیر با مطالعات آماری و احتمالاتی دوره‌های زمانی نسبتا خوبی مثلا در یک بازه رمانی چند ساله با علم امروز می‌توان تخمین حدودی اعلام کرد. هر ادعای دیگری علم نیست.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77709

  • شهنوازشاهور

    به فرمایشات شما،زمین شناس ما بیشتر از فرانک میفهمه،شما هم باور می کنید،شما از تشویش اذهان عمومی نگرانید!!!!ما ایرانیا خودمان مادر تشویشیم.

ارسال نظر