هشدار مهم به مردم | سامانه بارشی جدید به ایران رسید

سازمان هواشناسی کشور نسبت به ورود سامانه بارشی جدید، وزش باد شدید و تشکیل توده گرد و خاک هشدار داد.

هشدار مهم به مردم | سامانه بارشی جدید به ایران رسید

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز غربی شاهد بارش باران به شکل رگبارهای پراکنده خواهیم بود. روز دوشنبه در بخش‌هایی از استان‌های زنجان، قزوین، البرز و ارتفاعات استان تهران این بارش‌ها گاهی همراه با وزش باد شدید موقتی خواهد بود.

همچنین روز سه‌شنبه سامانه جدید بارشی وارد کشور شده و مناطقی از غرب و شمال غرب را دربرمی‌گیرد.

هواشناسی همچنین در هشدار سطح زرد از وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا طی امروز در ایلام، کرمانشاه، کردستان، زنجان، همدان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خبر داد.

فردا دوشنبه نیز در همدان، زنجان، مرکزی، اصفهان، قم، البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری و شمال لرستان انتظار وزش باد شدید وجود دارد.

احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی و احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه شده است.

هواشناسی به عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از نفوذ سامانه بارشی، رگبار پراکنده و وزش باد شدید در برخی استان‌ها و تشکیل توده گرد و خاک در کشور همسایه و احتمال نفوذ آن به استان‌های غربی خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: یکشنبه و دوشنبه (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت) در ساعات بعد از ظهر در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، برخی نقاط اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. 

ضیاییان افزود: سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) سامانه بارشی وارد کشور می‌شود و در شمال غرب، غرب، جنوب غرب استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز مرکزی، گیلان و مازندران رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد.  

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت) این وضعیت در نوار شمالی کشور و زاگرس مرکزی و پنجشنبه(۲۱ اردیبهشت) در شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. 

او تاکید کرد: یکشنبه و دوشنبه با توجه به وزش باد روی کشور عراق تشکیل توده گردوخاک و نفوذ آن به استان‌های واقع در غرب و شمال غرب کشور دور از انتظار نیست.  

ضیاییان در ادامه گفت: دریای خزر سه‌شنبه و چهارشنبه و نیمه‌شمالی خلیج فارس از بعد از ظهر دوشنبه و روز سه‌شنبه مواج خواهد بود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (‌۱۸ اردیبهشت‌) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و گاهی وزش باد شدید و از بعد از ظهر افزایش ابر با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و روز  سه‌شنبه ( ۱۹ اردیبهشت) نیمه‌ابری، گاهی رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد و در بعضی ساعات وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت) اهواز با دمای ۴۰ و ۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر کرد با دمای صفر و ۲ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

هشدار وزش باد شدید و افزایش ارتفاعات امواج تا ۲ متر در جنوب کشور

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در جنوب کشور و خطر غرق شدن شناگران هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش وزش باد با جهت جنوب شرقی با حداکثر سرعت ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین۱ تا ۱.۵ متر و دور از ساحل ۲ متر در نیمه‌غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر از اوایل وقت دوشنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه ( ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و به تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این مخاطره جوی ممنوعیت درعملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85857

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر