هشدار! این بیماری ویروسی بدون علامت، بخصوص برای زنان خانه‌دار کشنده و مرگبار است

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به عنوان یک بیماری ویروسی، یک بیماری بدون علامت است که برای انسان خطرناک و حتی کشنده است. احتمال شیوع این بیماری در زنان خانه‌دار زیاد است.

هشدار! این بیماری ویروسی بدون علامت، بخصوص برای زنان خانه‌دار کشنده و مرگبار است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به احتمال بالای مرگ در مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری، یک بیماری بدون علامت در دام‌ها است که برای انسان خطرناک و حتی کُشنده است.

دکتر مجید همتی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  از تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به عنوان یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام یاد کرد و افزود: متاسفانه بیماری تب کریمه کنکو در دام علائم شاخصی ندارد و به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست و نهایتا ممکن است با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد.

او ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن، علائمی شامل بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی داشته و احتمال مرگ در مبتلایان به ویژه در زمانی که به مرحله خونریزی از بافت‌ها رسیده باشند، زیاد است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری را کنه ها دانست و افزود: از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

او با تاکید بر جلوگیری از له کردن کنه‌های روی دام با استفاده از دست، عنوان کرد: با این کار بیماری تب کریمه کنگو به انسان قابل انتقال است.

همتی با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق مصرف گوشت آلوده نیز وجود دارد، گفت: نگهداری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود، چون با گذشت این زمان  PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود.

او با تاکید بر اینکه مردم باید از مصرف گوشتی که در خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود پرهیز کنند و گوشتی که فاقد مهر بهداشتی است را خریداری نکنند، گفت: همچنین باید از ارتباط‌های غیرضروری با دام خودداری شود.

همتی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با این بیماری رعایت موارد بهداشتی است، گفت: در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان افزایش می‌یابد.

او با توصیه به مردم و دامداران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد: دامداران باید هنگام تماس با دام از وسایل حفاظتی استفاده کرده و در پایان کار نیز لباس‌ها را تعویض کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  اضافه کرد: سلاخان هم در حین ذبح دام باید از دستکش و لباس مناسب استفاده کنند تا در برابر بیماری ایمن باشند.

او با تاکید بر اینکه احتمال شیوع بیماری در زنان خانه‌دار زیاد است، گفت: توصیه می‌شود خانم‌ها برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری، زمان قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

او در ادامه با اشاره به لزوم ضدعفونی و سمپاشی اماکن دامی و روی بدن دام‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال، گفت: انبارهایی که پوست و پشم دام‌ها در آن نگهداری می‌شود نیز باید به صورت روزانه شست‌وشو شده و به صورت هفتگی سمپاشی ‌شوند.

همتی با اشاره به توزیع رایگان سموم در مناطق محروم استان، گفت: سال گذشته ۱.۲ میلیون راس دام و ۲.۲ میلیون مترمربع از جایگاه های دام را با اولویت مناطق کم برخوردار سمپاشی کردیم و در تلاشیم تا امسال ضدعفونی رایگان را در سطح بالاتری در استان انجام دهیم.

او گفت: خوشبختانه سال گذشته فوت ناشی از ابتلا به این بیماری در استان از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گزارش نشد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85323

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر