هشدار! این بیماری ویروسی را جدی بگیرید!

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: مردم بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند و از هر گونه رفتار پرخطر خودداری کنند.

هشدار! این بیماری ویروسی را جدی بگیرید!

علیرضا ادیبان با بیان اینکه طبق آخرین آمار تاکنون چهار مورد ابتلاء به تب کریمه کنگو در منطقه فریدونشهر استان اصفهان داشتیم، اظهار داشت: با اقدامات مداخله‌ای و بهداشتی که سازمان دامپزشکی در پیش گرفت در حال حاضر گزارش جدیدی از این بیماری به دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو تقریباً کنترل شده است، افزود: ویروس در منطقه خاصی از استان مانند فریدونشهر و روستای یا مراتع گاوخفت این شهرستان وجود دارد که با سمپاشی در منطقه علیه کنه امید است که مورد جدیدی نداشته باشیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تشخیص زود هنگام بیماری CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توسط پزشک و اقدامات حمایتی- درمانی می‌تواند جان افراد را نجات دهد ولی متأسفانه گاهی دیر تشخیص داده می‌شود و اگر دیر تشخیص داده شود باعث مرگ انسان می‌شود.

ادیبان با اشاره به اینکه متأسفانه هفته‌های اخیر یک همکار دامپزشک ما در استان کرمان به علت تشخیص دیرهنگام این بیماری جان خود را از دست داد، ابراز داشت: بیماری تب کریمه کنگو بسیار جدی بوده و مردم باید بدانند این بیماری در کمین است، از این رو ضرورت دارد از رفتارهای پرخطری مانند ذبح دام و خُرد کردن گوشت دام در منزل بدون رعایت اصول بهداشتی جدا بپرهیزند.

به گفته وی این ویروس ممکن است در بدن دام وجود داشته باشد و هیچ گونه علائمی نشان ندهد و از طریق ترشحات دام مانند خون، باعث ابتلاء و درگیری انسان با این بیماری شود.‌

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: مردم باید گوشت را از قصابی‌ها و مغازه‌هایی خریداری کنند که گوشت مُهر و لیبل دامپزشکی دارد زیرا دامی که به کشتارگاه می‌رود از پیش سرد عبور می‌کند و ۲۴ ساعت در دمای یک تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود که باعث فعل و انفعالاتی در لاشه و به اصطلاح جمود نعشی و اسیدی شدن لاشه می‌شود و طی این فرآیند خیلی از عوامل بیماری زا مانند تب کریمه از بین می‌رود.

دامداران کنه‌ها را بادست له نکنند

ادیبان افزود: ۹۹ درصد لاشه‌های دامی که از کشتارگاه می‌گذرند، فرآیند پیش سرد را طی کردند و مردم می‌توانند با خیال راحت خرید و مصرف کنند و اگر گوشتی تهیه کردند که غیرمجاز و در محلی به غیر از کشتارگاه‌ها ذبح شده لازم است علاوه بر استفاده از دستکش و ماسک، ۲۴ ساعت در دمای یخچال سرد شود و پس از آن اقدام به خرد کردن گوشت کنند.

وی توصیه کرد: دامداران یا افرادی که در مراتع چادر می‌زنند، در صورت مشاهده کنه‌ها روی بدن دام یا … این حشره را با دست له نکنند زیرا ممکن است کنه ناقل ویروس باشد و با له کردن آن، فرد درگیر بیماری شود.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می‌شود. بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF= Crimean - Congo Hemorrhagic Fever)یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان است که عمدتان توسط کنه منتقل می‌شود.

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

با توجه به اینکه دربیشترکشورها بخصوص کشورهای همسایه ایران ازجمله عراق، امارات، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، ازبکستان، عربستان سعودی ویروس این بیماری وجود دارد و از سوی دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می‌گیرد بنابراین همیشه خطر انتقال وبروز این بیماری وجود دارد.

این بیماری یک تا سه روز وحداکثر ۹ روزپس از گزش کنه و یا پنج تا ۶ روز پس از تماس با بافت یا خون حیوان آلوده با علائمی بصورت ناگهانی با سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به ویژه در ناحیه پشت وپاها، گیجی، درد وسفتی ناحیه گردن، درد و قرمزی چشم و ترس از نور دیده می‌شود. ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا گلودرد وگاه اسهال و درد منتشر شکمی نیز وجودباشد.

تورم وقرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق وناحیه دهان شایع است. سه تا پنج روز پس از شروع بیماری، خونریزی مخاط‌ها و لکه‌های خون مردگی به ویژه درقسمت بالای بدن ودرطول خط زیربغلی و زیرپستان خانم‌ها دیده می‌شود. به دنبال خونریزی زیرپوستی، ممکن است خون در مدفوع، ادرار وخونریزی از دهان، ملتحمه، گوش‌ها، رحم و حتی خلط خونی دیده شود. گاه خونریزی از بینی، استفراغ خونی، خونریزی از دستگاه گوارش و رحم آنقدر شدید است که بیمار نیاز به تزریق خون دارد.

دراین بیماری ۳۰ درصد احتمال مرگ ومیر وجود دارد اما قابل پیشگیری ودرمان است ودرصورت تشخیص سریع وبه موقع وشروع درمان از شدت بیماری وکشندگی آن کم می‌شود.

نکته قابل توجه ومهم این است که دام‌های آلوده به ویروس این بیماری ممکن است فاقد علائم می‌باشند./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32264

ارسال نظر