زمستان شد

هواشناسی: در سه روز آینده، تمام ۳۱ استانِ کشور بارش برف یا باران را خواهد دید

زمستان شد

هواشناسی اعلام کرد در سه روز آینده، تمام ۳۱ استانِ کشور بارش برف یا باران را خواهد دید

اصغری، کارشناس هواشناسی گفت: بارش‌ها در شمال غرب کشور آغاز شده‌اند. با توجه به کاهش دما طی ساعات آتی و فردا بارش‌ها غالبا به صورت برف خواهد بود. در آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر بارش‌ها بسیار سنگینی خواهد بود. در ارتفاعات تهران، البرز و قزوین امشب بارش برف خواهیم داشت.

ویدئوی پیش بینی هواشناسی را ببینید.

کارشناس سازمان هواشناسی با توجه به ورود سامانه بارشی به کشور از اعلام هشدار نارنجی برای ۲۲ استان خبر داد و گفت: از روز شنبه شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای هوا هستیم

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کبری رفیعی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی کشور در روز ۲۶ بهمن ماه اظهار کرد: با ورود و فعالیت سامانه بارشی به کشور برای شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب و نیز در دامنه‌های جنوبی البرز بارش پیش‌بینی شده است و برای استان‌های تحت پوشش سامانه بارشی هشدار نارنجی اعلام شده است که احتمال برف و کولاک و سیلابی شدن رودخانه ها و یخزدگی معابر وجود دارد

این کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، غرب مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، قزوین، البرز و برخی مناطق تهران و قم بارش باران و برف در برخی مناطق گاهی همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و کاهش دما رخ خواهد داد.

 

رفیعی ادامه داد: امروز همچنین در تهران و کرج تداوم انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا به تدریج با ناپایدار شدن وضعیت جوی در بعدازظهر کاهش می‌یابد و در اصفهان هم از اواخر وقت امروز (پنجشنبه) روند کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی می‌شود

وی با اشاره پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی در روز جمعه ۲۷ بهمن ماه گفت: گستره بارش به شمال‌شرق، برخی نقاط شرق و جنوب کشور نیز کشیده می‌شود و در این روز علاوه بر استان‌های ذکر شده در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، برخی مناطق یزد و خراسان جنوبی، بوشهر، غرب خلیج فارس و سواحل خوزستان و بوشهر، بیشتر مناطق فارس غیر از جنوب‌ شرق این استان بارش را شاهد خواهیم بود.

 

وی افزود: روز جمعه بیشترین بارش‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، قزوین، جنوب کردستان و مرکزی رخ می‌دهد؛ البته جمعه بارش برف نمود بیشتری نسبت به امروز پیدا خواهد کرد و مناطق گسترده‌ای از غرب و شمال‌غرب، ارتفاعات رشته کوه البرز و زاگرس شمالی و مرکزی شاهد بارش برف خواهند بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش بینی وضعیت آب و هوا در روز شنبه ۲۸ بهمن ماه گفت: عمده فعالیت سامانه بارشی در غرب و شمال‌غرب و نوار شمالی کشور است که علاوه بر آن در برخی مناطق جنوب، جنوب‌شرق و شرق نیز بارش‌ها پیش‌بینی شده است. همچنین شنبه بیشترین بارش‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب استان‌های کردستان و کرمانشاه، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی و نیز در برخی مناطق نیمه شمالی استان فارس رخ خواهد داد و در این روز در نوار شمالی کشور وزش باد شدید و کولاک برف نیز پیش‌بینی شده است.

 

به گفته رفیعی، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده ضمن تضعیف سامانه بارشی در برخی مناطق نیمه شمالی کشور شامل مناطق غربی، مرکزی و شمال شرق سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و زاگرس شمالی و مرکزی و نیز برخی نقاط شرق و جنوب‌شرق کشور بارش باران و برف و وزش باد را خواهیم داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای هفته جاری تا کنون افزایش دما در بیشتر مناطق کشور رخ داده بود که با ورود سامانه جدید و شروع بارش به تدریج دما کاهش می‌یابد و پس از عبور سامانه بارشی در چند روز آینده بین ۱۰ تا ۱۵ درجه افت دما و برگشت دمای هوای بیشتر مناطق کشور به حالت زمستانه را در پیش رو داریم.

 

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: روز جمعه در برخی نقاط خوزستان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، اصفهان، یزد و روز شنبه در استان‌های مرکزی، اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، کرمان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی وزش باد شدید پیش‌بینی شده که به خصوص در برخی مناطقی که بارش رخ نخواهد داد، خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

 

رفیعی یادآور شد: روز یکشنبه و اواخر وقت و صبح روز دوشنبه در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: خلیج فارس از امروز تا ظهر شنبه آینده و دریای خزر از اواخر روز پنجشنبه تا یکشنبه مواج و متلاطم است.

 

طبق اعلام این کارشناس سازمان هواشناسی، آسمان تهران امروز نیمه‌ابری همراه با غبار محلی و به تدریج ابری و گاهی بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده که در شب ابری و در بعضی ساعات بارش باران و وزش باد رخ خواهد داد. کمینه و پیشینه هوا در پایتخت ۱۲ و ۱۸ درجه بالای صفر است.

فعالیت سامانه بارشی قوی در ایران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به فعالیت سامانه بارشی قوی در نیمه غربی و شمالی کشورگفت: طی روزهای پنجشنبه تا شنبه (۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه) شرایط جوی در بیشتر نواحی کوهستانی کشور برای انجام فعالیت‌های مرتبط با کوهستان، اعم از کوهنوردی، دره نوردی، اسکی، طبیعت گردی و … مخاطره‌آمیز است.

صادق ضیاییان با اشاره به فعالیت سامانه بارشی قوی در نیمه غربی و شمالی کشور اظهارکرد: پنجشنبه و جمعه (۲۶ و ۲۷ بهمن‌ماه) بارش برف، کولاک، وزش باد شدید و خیلی شدید، وقوع بهمن و ریزش برف در ارتفاعات شمال غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس، ارتفاعات البرز و طی جمعه با شدت کمتر در  ارتفاعات مرکزی و شمال شرقی پیش‌بینی می‌شود که منجر به صدور هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی کشور درباره شرایط بارشی و سرمای هوا در بیش از 31 استان  کشور شده است.

وی با بیان اینکه مه آلودگی و کاهش دید افقی و عمودی از تبعات فعالیت این موج است، گفت: شدت بارش‌ها در ارتفاعات غربی کشور و زاگرس مرکزی و جنوبی در پایین‌دست منجر به جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها می‌شود و در بالادست با بارش سنگین برف همراه است. طی روز جمعه و شنبه کاهش محسوس دما نیز دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعبت جوی ارتفاعات شمال تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: به‌تدریج از پنجشنبه با افزایش ابر و مه آلود شدن، بارش برف و وزش باد شدید و کولاک همچنین وقوع بهمن در مسیرهای مستعد ریزش پیش‌بینی می‌شود. تداوم بارش برف و باد شدید و کاهش محسوس دما طی جمعه و شنبه در ارتفاعات شمال تهران نیز دور از انتظار نیست.

ضیاییان در پایان گفت: طی روزهای پنجشنبه تا شنبه، شرایط جوی در بیشتر نواحی کوهستانی کشور برای انجام فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، اسکی، طبیعت‌گردی و … مخاطره‌آمیز و با احتمال خسارت جانی همراه است.

بارش برف و باران ؛ کاهش دما در اغلب نقاط کشور

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: از امروز کاهش دما در بسیاری از استان‌های کشور پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: کاهش نسبی دما امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در غرب و جنوب غرب آذربایجان غربی، نوار غربی کردستان و شمال کرمانشاه، پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه در کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان، نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب اصفهان و جمعه ۲۷ بهمن‌ماه در گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، جنوب استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، نیمه غربی اصفهان و شمال بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش مهر، در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیر‌های برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفر‌های غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی توصیه می‌کند.

وضعیت هوای تهران

آسمان تهران امروز ۲۵ بهمن‌ماه صاف تا قسمتی ابری و همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و طی پنجشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری و غبار صبحگاهی، از بعد از ظهر افزایش ابر و اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

در تهران هم از بعد از ظهر پنجشنبه تا روز شنبه (۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه) با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، افزایش ابر، وزش باد، بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، بارش برف و باران و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126717

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر