اطلاعیه ویژه شورای رقابت درباره ثبت‌نام و قیمت خودرو

شورای رقابت در خصوص ثبت‌نام خودرو یک اطلاعیه صادر کرد.

اطلاعیه ویژه شورای رقابت درباره ثبت‌نام و قیمت خودرو

شورای رقابت اطلاعیه جدیدی صادر کرد. شورای رقابت در خصوص ثبت‌نام خودرو یک اطلاعیه صادر کرد. شورای رقابت درباره قیمت خودروهای خودروسازان و ثبت‌نام خودرو یک اطلاعیه صادر کرد. شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ خودرو اخطار داد. شورای رقابت با صدور یک اطلاعیه، خواستار توقف عرضه و ثبت‌نام خودرو در بورس شد. جزئیات دستورالعمل خودرویی شورای رقابت در خصوص شرط خرید و ثبت‌نام خودرو اعلام شد. شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تغییر قیمت‌های درب کارخانه خودروها، تخلف است.

بیشتر بخوانید: تجمع اعتراضی خریداران خودرو مقابل شورای رقابت + عکس

شورای رقابت اعلام کرد: تغییر قیمت‌های درب کارخانه خودروها، تخلف است. شورای رقابت به خودروسازها اخطار داد که در صورت بروز اتفاق مذکور، علاوه بر رسیدگی در شورای رقابت، موضوع از طریق مراجع قضاوتی و نظارتی پیگیری خواهد شد. 

آخرین اخبار و اطلاعیه‌های شورای رقابت در خصوص ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه و ثبت‌نام خودرو در بورس را در عرشه آنلاین بخوانید.

شورای رقابت

شورای رقابت تغییر قیمت‌های درب کارخانه خودروها را تخلف دانست و به خودروسازها اخطار داد در صورت بروز اتفاق مذکور علاوه بر رسیدگی در شورای رقابت، موضوع از طریق مراجع قضاوتی و نظارتی پیگیری خواهد شد.

در متن نامه شورای رقابت به امضای رئیس این شورا به خودروسازان  آمده است: «شکایات متعدد واصله به شورای رقابت حاکی از وقوع تخلف از قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت درخصوص خودروهای سواری است.

موکداً خاطر نشان می‌سازد هرگونه تغییر قیمت‌های درب کارخانه ابلاغی شورای رقابت، تخلف محسوب شده و علاوه بر رسیدگی در شورای رقابت، موضوع از طریق مراجع قضاوتی و نظارتی پیگیری خواهد شد.

همچنین تمامی شرکت‌های خودروسازی مکلفند با توجه به مفاد ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، قیمت‌های فروش خودروهای تولیدی خود را شامل قیمت ابلاغی شورای رقابت به علاوه هزینه‌های مصرف‌کننده به تفکیک، به شورای رقابت اعلام کنند و با توجه به ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، قیمت‌های فروش خود را در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت، در دسترس عموم قرار دهند. شایان ذکر است در صورت استنکاف از انجام تکالیف قانونی فوق الذکر اقدامات قانونی مقتضی به عمل خواهد آمد.»

تصمیم شورای رقابت درباره عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا

عرضه دیگنیتی پرستیژ که قرار بود در بورس کالا انجام شود، به تعویق افتاد.

درحالی که  قرار بود امروز ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا عرضه شود، صبح امروز اطلاعیه این عرضه از سایت بورس کالا حذف شد. اطلاعاتی که به دست رسیده، حاکی از آن است که با توجه به قرائت های مختلف بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از قوانین و مقررات موجود و نظر به تصمیم گیری واحد در خصوص عرضه و همچنین ابهام ایجاد شده در خصوص انحصار بازار خودرو، مقرر شد عرضه خودرو به تعویق افتد.

بر اساس این گزارش، پس از آن که اطلاعیه عرضه منتشر شد، شورای رقابت عرضه خودرو در بورس را تخلف دانست و اعلام کرد که باید متوقف شود. همچنین معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور ضمن تاکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها بایستی از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودروها باشد، اعلام کرد که بایستی عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا لغو شود.

شورای رقابت قیمت دناپلاس را به ایران‌خودرو اعلام کرد

 

شورای رقابت قیمت نهایی دناپلاس را به ایران‌ خودرو اعلام کرده است و متقاضیان باید منتظر باشند که این شرکت در قالب اطلاعیه‌ای قیمت این خودرو را اعلام کند.

هفته گذشته بود که شورای رقابت با انتشار جدولی خبر تغییرات قیمتی محصولات ایران‌خودرو را به‌دلیل اعمال استانداردهای جدید اجباری و تغییرات تجهیزات فنی اعلام کرد که براساس این جدول تعدادی از خودروها از جمله دناپلاس رینگ فولادی با کاهش 43 میلیون تومانی روبه‌رو شده بود.

اعلام همین مطلب باعث شد خریداران این خودرو خوشبین به کاهش قیمت‌ها باشند اما ایران‌خودرو به‌جای کاهش 43 میلیون تومانی قیمت در لیست جدید خود اعلام کرد که «محصول پایه برای محاسبه قیمت این خودرو با کد کلاس 70323، خودروی دناپلاس دستی توربو با کد کلاس 70408 است که بر اساس ابلاغیه شورای رقابت باید مبلغ 438,613,943 ریال از قیمت خودروی پایه کسر شود و پس از اضافه شدن متعلقات قانونی شامل بیمه، مالیات و عوارض متعلقه، قیمت نهایی مصرف‌کننده محصول دناپلاس جدید رقم 4,100,012.484 ریال خواهد شد».

این موضوع نارضایتی خریداران این خودرو را به‌دنبال داشت و اعتراضات به حدی رسید که خریداران با تجمع روبه‌روی ساختمان شورای رقابت خواستار بررسی این موضوع توسط شورا شدند که در نهایت قرار شد قیمت دنا اصلاح شود.

در زمان حاضر گویا شورای رقابت قیمت نهایی این محصول را به ایران‌خودرو اعلام کرده است و متقاضیان باید منتظر باشند که این شرکت در قالب اطلاعیه‌ای قیمت دناپلاس را اعلام کند.

هنوز خبری از اعلام قیمت این خودرو توسط این خودروساز نیست و همین موضوع باعث شده است آن دسته از مشتریانی که باید تکمیل وجه این خودرو را انجام دهند، معطل اعلام قیمت جدید این خودرو باشند.

اطلاعیه مهم شورای رقابت درباره خرید و ثبت‌نام خودرو در بورس

شورای رقابت اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس پیگرد قانونی دارد.

رئیس شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بهمن‌موتورز اخطار داد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود.

سید محمدرضا سید نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بهمن‌موتورز اخطار داد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود.

در این نامه آمده است: «اطلاعیه منتشر شده در بورس کالا در خصوص عرضه خودروی دیگنیتی پرستیژ آن شرکت، مغایر با مفاد دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب این شورا در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ است که بر اساس اختیار قانونی شورای رقابت، موضوع بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب و ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.»

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: بر اساس آن دستورالعمل، عرضه خودروی سواری باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و بر مبنای قیمت‌گذاری موضوع آن انجام شود.

سید نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: هرگونه اقدام بر خلاف مفاد دستورالعمل مذکور، تخلف ضدرقابتی محسوب می‌شود و منجر به پیگیری قانونی از طریق مراجع نظارتی و قضاوتی خواهد شد؛ بر این اساس به آن شرکت اکیداً اخطار می‌شود که شروع به این اقدام ضدرقابتی و متخلفانه را به‌سرعت متوقف کند.

لغو دستورالعمل خودرویی شورای رقابت درباره شرط خرید و ثبت‌نام خودرو

شورای رقابت اعلام کرد: افراد دارای پلاک انتظامی فعال ممنوعیت خرید خودرو ندارند.

شرط بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل خودرویی شورا که از ممنوعیت خرید و ثبت‌نام خودرو برای افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال بودند اصلاح شد.

تبصره الحاقی به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، توسط رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به وزارت صمت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد. طبق تبصره ابلاغی که بر اساس رأی شماره ۱۲۷/۰۲/ ه ت هیأت تجدید نظر شورای رقابت، ابلاغ شده است، کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از ۵ سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند.

بر این اساس، طبق بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل مذکور، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

بنابراین اگر از عمر پلاک خودرو بیش از پنج سال گذشته باشد، افراد دارای پلاک انتظامی فعال امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را خواهند داشت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93282

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • Parisa

        با سلام با توجه به ثبت‌نام نام مردم در مرحله دوم فروش یکپارچه و تاکید بر قیمت های شورای رقابت قیمت کی ام سی جی ۷از همون اول مشخص نبود و شرکت کرمان موتور با توجه به مراجعه ما به نمایندگی میگه قیمت کارخانه اعمال میشه میشه بگید ما با این همه بلا تکلیفی چیکار باید بکنیم ؟؟؟؟

      ارسال نظر