اطلاعیه مهم شورای رقابت درباره خرید و ثبت‌نام خودرو

شورای رقابت در خصوص ثبت‌نام خودرو یک اطلاعیه صادر کرد.

اطلاعیه مهم شورای رقابت درباره خرید و ثبت‌نام خودرو

شورای رقابت اطلاعیه جدیدی صادر کرد. شورای رقابت در خصوص ثبت‌نام خودرو یک اطلاعیه صادر کرد. شورای رقابت با صدور یک اطلاعیه، خواستار توقف عرضه و ثبت‌نام خودرو در بورس شد. دستورالعمل خودرویی شورای رقابت در خصوص شرط خرید و ثبت‌نام خودرو لغو شد. شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود.

بیشتر بخوانید: شورای رقابت قیمت خودروهای تولیدی را افزایش داد + اسامی

آخرین اخبار و اطلاعیه‌های شورای رقابت در خصوص ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه و ثبت‌نام خودرو در بورس را در عرشه آنلاین بخوانید.

شورای رقابت

شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس پیگرد قانونی دارد

رئیس شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بهمن‌موتورز اخطار داد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود.

سید محمدرضا سید نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بهمن‌موتورز اخطار داد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود.

در این نامه آمده است: «اطلاعیه منتشر شده در بورس کالا در خصوص عرضه خودروی دیگنیتی پرستیژ آن شرکت، مغایر با مفاد دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب این شورا در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ است که بر اساس اختیار قانونی شورای رقابت، موضوع بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب و ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.»

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: بر اساس آن دستورالعمل، عرضه خودروی سواری باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و بر مبنای قیمت‌گذاری موضوع آن انجام شود.

سید نورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت تاکید کرد: هرگونه اقدام بر خلاف مفاد دستورالعمل مذکور، تخلف ضدرقابتی محسوب می‌شود و منجر به پیگیری قانونی از طریق مراجع نظارتی و قضاوتی خواهد شد؛ بر این اساس به آن شرکت اکیداً اخطار می‌شود که شروع به این اقدام ضدرقابتی و متخلفانه را به‌سرعت متوقف کند.

شورای رقابت

لغو دستورالعمل خودرویی شورای رقابت درباره شرط خرید و ثبت‌نام خودرو

شورای رقابت اعلام کرد: افراد دارای پلاک انتظامی فعال ممنوعیت خرید خودرو ندارند.

شرط بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل خودرویی شورا که از ممنوعیت خرید و ثبت‌نام خودرو برای افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال بودند اصلاح شد.

تبصره الحاقی به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، توسط رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به وزارت صمت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد. طبق تبصره ابلاغی که بر اساس رأی شماره ۱۲۷/۰۲/ ه ت هیأت تجدید نظر شورای رقابت، ابلاغ شده است، کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از ۵ سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند.

بر این اساس، طبق بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل مذکور، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

بنابراین اگر از عمر پلاک خودرو بیش از پنج سال گذشته باشد، افراد دارای پلاک انتظامی فعال امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را خواهند داشت.

شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس باید متوقف شود

شورای رقابت اعلام کرد: بازار خودروی سواری انحصاری است و بر این اساس عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا باید متوقف شود.

شورای رقابت اعلام کرد که بر اساس تکلیف خود که در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساس تصریح شده است، اقدام به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ کرد که بر اساس ماده (۲) این دستورالعمل، بازار خودروی سواری انحصاری تشخیص داده شد و بر اساس بند (۵) ماده (۵)، عرضه خودرو را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو پیش بینی کرده است.

با توجه به الزامی بودن مصوبه مذکور شورای رقابت، هرگونه اقدام بر خلاف این دستورالعمل، تخلف محسوب می‌شود.

با در نظر گرفتن اینکه در شرایط کنونی ثبات نسبی در این بازار برقرار شده است، هرگونه اقدام مغایر با دستورالعمل مصوب این شورا، منجر به اخلال در بازار و تشویش افکار عمومی خواهد شد. بر این اساس با توجه به اطلاعیه عرضه اخیر برخی از محصولات خودرویی در بورس کالا، رویه مذکور باید متوقف شود.

شورای رقابت: اعتراض خودروسازان به قیمت‌ها مردود است

در پی اعتراض شرکت های خودروساز به قیمت گذاری محصولات‌شان، شورای رقابت اعلام کرد: این اعتراض مردود است و روند قیمت گذاری به صورت کارشناسی انجام شده است.

هیأت تجدید نظر شورای رقابت در تجدیدنظرخواهی اعتراض خودروسازان نسبت به مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت، طی رأی ۱۲۷/۰۲/ ه ت خود اعلام کرد: در خصوص تجدید نظرخواهی شرکت‌های ایران خودرو، مدیران خودرو، آتی موتور، بهمن موتور نسبت به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری نظر به اینکه اولاً؛ به لحاظ اقتصادی، شاخص تمرکز بازار خودرو نشانگر درجه قدرت انحصاری بالا در بازار خودرو است و محدویت‌های ناشی از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قانون ساماندهی صنعت خودرو و ممنوعیت ورود خودرو نیز بر انحصاری بودن این بازار افزوده است.

بنابراین در انحصاری بودن این بازار تردیدی وجود ندارد. ثانیاً؛ به رغم ادعای تجدیدنظرخواهان، تعیین شرایط برای متقاضی خرید خودرو، با توجه به قید عبارت «مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری» در بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) در حیطه صلاحیت شورای رقابت می‌باشد. ثالثاً؛ شورای رقابت راساً اقدام به تعیین قیمت ننموده بلکه بر اساس فرمول ارائه شده توسط کارگروه خودرو مبادرت به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری کرده و استخراج قیمت بر اساس این فرمول را به سازمان حمایت به عنوان نهاد متولی تعیین قیمت ارجاع داده است.

شایان ذکر است هیأت تجدید نظر شورای رقابت در این رأی تبصره‌ای با مضمون «کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از ۵ سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند» به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت الحاق داشته است.

شورای رقابت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92796

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • هم وطن

        سلام واقعا دست رییس شورای رقابت درد نکند باید دستمریزاد گفت به این کار

      ارسال نظر