قیمت سکه در گرمای تهران یخ زد | بازهم ردپای عمان در بازار سکه ایران

قیمت دلار امروز حدود ۷۰۰ تومان کاهش داشت و همین کاهش سبب شد که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش دسته جمعی داشته باشد و کل بازار قرمز شود.

قیمت سکه در گرمای تهران یخ زد | بازهم ردپای عمان در بازار سکه ایران

قیمت سکه امروز بدون تغییر ماند قیمت سکه  برخلاف پیش بینی ها امروز عقب نشینی قیمت سکه نکرد  .به نظر می رسد برخی از سکه بازان در خرید و فروش قیمت سکه بی گدار به آب نمی زنند. قیمت دلار امروز ۳۰ خرداد ماه نوسان بسیار اندکی داشت و همین مساله سبب شد این ثبات به بازار طلا و سکه هم برسد   قیمت سکه بدون تغییر چندانی نسبت به دیروز ثابت بمانند.

به گزارش عرشه آنلاین   قیمت سکه ۳۰ خرداد ۲۸ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته حدود ۸۰ هزار تومان افزایش داشت. قیمت هر گرم طلا هم دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان شد. قیمت سکه بهار آزادی هم ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد و نیم سکه هم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه به ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه گرمی هم ۶ میلیون ۲۴۰ هزار تومان بود.

یمت‌ها نشان می‌دهد که بازار در چند روز گذشته در محدوده معینی در حال رفت و برگشت است. طلا در هفته گذشته در همین کانال مانده و قیمت سکه امامی و بهار آزادی هم در دو کانال در نوسان است. اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار طلا و سکه هم مانند بازار ارز است. بازار در حالت انتظار قرار دارد. معامله‌گران حرفه‌ای از بازار عقب نشسته‌اند و در انتظار مشخص شدن قدم بعدی دلار هستند.

ردپای عمان در بازار سکه ایران

روز گذشته خبر سفر امیرعبدالهیان به عمان به بازار مخابره شد.گمانه‌زنی‌های مختلفی درمورد این سفر در بازار وجود داشت و می‌گفتند سفر امیرعبدالهیان به عمان و قطر برای هماهنگ کردن انتقال دلارهای بلوکه در این کشورها و همچنین مذاکرات برای تبادل زندانی‌ها است.

بازار از زمان سفر سلطان عمان به ایران و گمانه‌ها درمورد توافق موقت، راه نزول را در پیش گرفته است و معامله‌گران می‌گویند به واسطه این خبرها کمتر کسی خریدار است. آن‌ها می‌گویند عمان مسئول نظارت بر درخواست‌ها و هزینه‌کرد دلارهای بلوکه شده در بانک عراق است و قطر مسئول نظارت بر درخواست‌ها و هزینه‌کرد دلارهای بلوکه شده در کره. یک شایعه هم در بازار وجود داشت که همزمان با سفر امیرعبدالهیان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم عازم عمان می‌شود.

 

نوسان صعودی قیمت طلا و سکه در بازار آزاد

قیمت طلا 18 عیار در بازار امرز نسبت به عصر دیروز تقریبا 25 هزار و 900 تومان گران تر معامله شد. آن طور که که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده هر گرم طلا 18 عیار در بازار امروز در محدوده 2 میلیون و 336 هزار و 600 تومان به فروش رسید.

قیمت سکه امامی هم امروز در زمان نگارش این گزارش نسبت به روز قبل تقریبا 100 هزار تومان افزایش را ثبت کرد در محدوده 28 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسید.

کاهش‌های قابل توجه سکه در بازار رسمی

البته طبق اعلام کانون صرافان، قیمت انواع سکه برخلاف ارز کاهش‌های قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

قیمت سکه امامی امروز وارد کانال 27 میلیون تومانی شده و به طور میانگین در سطح 27 میلیون و 915 هزار تومان قرار گرفته که نسبت به روز گذشته حدود 350 هزار تومان کاهش یافته است.

شکاف قیمت بین قیمت‌های درج شده در سایت کانون صرافان و سایت اتحادیه سکه و طلا به یک کانال رسیده، به طوری که در سایت اتحادیه قیمت سکه امامی در سطح 28 میلیون و 600 هزار تومان قرار گرفته است.

قیمت نیم سکه نیز در صرافی‌های مجاز رقم میانگین 15 میلیون و 39 هزار تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز قبل حدود 130 هزار تومان کاهش یافته است.

تا حوالی ظهر امروز سه‌شنبه 30 خرداد ۱۴۰۲ قیمت ربع سکه در کانون صرافان رقم 10 میلیون و 30 هزار تومان اعلام شده که نسبت به روز قبل کاهش 190 هزار تومانی داشته است.

وضعیت بازار طلا و ارز در روزهای آینده

در بازار طلا و سکه هم وضعیت به همین صورت است. اکنون سرمایه‌گذاران زیادی در بازار نیستند و اگر مشتری در بازار وجود داشته باشد تقاضای مصرفی دارند. اگرچه افزایشی‌های بازار معتقدند که قیمت‌ها در محدوده کنونی باقی نمی‌ماند و با افزایش قیمت دلار قیمت طلا و سکه هم بالا می‌رود. برای همین است که آنها به خریداران خرد و سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که اکنون زمان ورود به بازار است.

اما کاهشی‌ها معتقدند که مذاکرات برجام نتیجه مثبت دارد و قیمت دلار به کف کانال ۴۰ هزار تومان می‌رسد و آن زمان قیمت طلا و سکه هم کاهشی خواهد بود و اگر افراد اکنون وارد بازار شوند، قطعا با ضرر از بازار خارج می‌شوند.

اما توصیه کارشناسان این است که در حالت هیجانی و انتظاری، نه باید وارد بازار شد و نه از آن خارج شد. حتی این گروه برای متقاضیان سرمایه‌ای ورود و خروج پلکانی را توصیه می‌کنند و می‌گویند به صورت تدریجی وارد بازار شوند و به صورت تدریجی از آن خارج شوند.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که بازار این روزها بیشتر از هر زمانی منتظر نتیجه دادن مذاکرات است. چون در هفته گذشته یک روز بی‌خبری از عالم سیاست، دلار را گران می‌کرد اما در هفته جاری علی‌رغم اینکه اخبار کمتری وارد بازار شده، بازار حداقل روند افزایشی نداشته و قیمت ثابت مانده است.

امروز وزیر امور خارجه ایران به قطر سفر کرد و برخی معتقدند که این سفر برای بازار ارز و طلا تعیین‌کننده است و به زودی نتیجه مذاکرات مشخص می‌شود.

منبع: تجارت نیوز -اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93208

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر