یک پیش بینی مهم درباره دلار/ قیمت دلار چقدرمی‌شود؟

قیمت دلار در کانال 60 هزار تومان در رفت و آمد است

یک  پیش بینی مهم درباره دلار/ قیمت دلار چقدرمی‌شود؟

باتوجه به التهابات ارزی که پس از پایان تعطیلات نوروزی و همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش نرخ دلار به‌ دلیل وقایع سیاسی و موقتی است و قطعا شرایط پایدار نمی‌ماند.

سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و زمانی‌که هنوز تعطیلات نوروز برای مردم ایران تمام نشده بود، خبر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق منتشر شد. این حمله ساعت ۱۷ اتفاق افتاد و به‌دنبال آن فرمانده ارشد سپاه پاسداران و پنج افسر همراه آنها شهید شدند.

در این میان بازار غیر رسمی ارز در اولین روز کاری ۱۴۰۳ نوساناتی را تجربه کرد که متاثر از این موضوع بود و زعم بسیاری از کارشناسان،  این امر موج روانی و هیجانی در بازار ایجاد کرده و بر التهابات ارزی دامن زده که موقتی است و پایدار نخواهد ماند و بازار به روال قبل برمی‌گردد.

به گفته این کارشناسان، عده‌ای دلال و تروریست اقتصادی در این شرایط، همسو با دشمن بدنبال جوسازی و اختلال در بازار ارز هستند. در عین حال که افزایش موقتی انتظارات تورمی ناشی از عوامل غیراقتصادی است و رسانه‌های معاند در حال افزایش انتظارات تورمی در جامعه هستند و از هیچ تلاشی برای ترغیب مردم جهت هجوم به بازار ارز دریغ نمی‌کنند.

البته در کنار اینکه کارشناسان معتقدند افزایش نرخ دلار این روزها ناشی از حملات رژیم صهیونیستی است و به‌زودی فروکش خواهد کرد، بر این موضوع نیز تاکید دارند که سیاست‌های فعلی برای کنترل نرخ ارز چندان مناسب نیست و باید بسته‌های جدید سیاستی تدوین شود و انتظارات تورمی را کاهش دهد؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

درواقع به گفته کارشناسان، تراز تجاری مثبت با نفت، شرط لازم برای ثبات ارز است و اگر تراز ارزی ما مثبت نباشد، با توجه به ۲۰ میلیارد قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه‌ای که برآورد می‌شود، بی‌ثباتی در حوزه ارز خواهیم داشت.

به عقیده یحیی آل اسحاق مسائل سیاسی علت افزایش نرخ دلار است.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به این موضوع که دلایل مختلفی برای افزایش نرخ ارز وجود دارد تاکید کرد: حمله به کنسولگری ایران در دمشق باعث ایجاد برداشت‌های متفاوت در ذهن مردم شده به همین علت تعدادی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید ارز ‌کردند.

وی افزود: البته تروریست‌های اقتصادی و سوداگران ارزی نیز با ایجاد فضاسازی‌هایی به دنبال افزایش تقاضا هستند تا از این بازار سود ببرند، دلالان همیشه در بازار ارز به دنبال فرصت‌هایی برای جوسازی و کسب منفعت هستند، در نتیجه نباید نقش‌ آن‌ها را در نوسانات نرخ ارز نادیده بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان کرد: افزایش نرخ ارزی که در چند روز اخیر اتفاق افتاده به علت تغییر در عرضه ارز نیست، چون شاهد کاهشی در عرضه نبوده‌ایم بلکه اتفاقا این عامل نسبت به گذشته با افزایش نیز همراه بوده است.

وی افزود: تقاضای واقعی برای تجارت و امثال این موارد به درستی پاسخ داده می‌شود در نتیجه علت اصلی افزایش نرخ ارز به مسائل و جریانات سیاسی مربوط است. 

آل اسحاق درباره افزایش قیمت طلا نیز اظهار کرد: قیمت طلا علاوه بر نرخ ارز، از نرخ جهانی آن تاثیر می‌گیرد و تغییرات نرخ جهانی که خارج از اقتصاد کشورمان است بر قیمت داخل اثر می‌گذارد؛ قسمتی از عرضه طلای کشور وارداتی است؛ بنابراین تا حدودی عرضه و تقاضای طلا از شرایط بین المللی تاثیر می‌گیرد و از طرفی هم شاهد افزایش بی‌سابقه اونس جهانی در ماه‌ها و روزهای اخیر بوده‌ایم.

وی در پایان افزود: می‌توانیم تمامی جوسازی و فضاسازی‌هایی که در بازار ارز شاهد آن هستیم را در شرایط فعلی به بازار طلا نیز تعمیم دهیم یعنی علاوه بر افزایش نرخ جهانی طلا عده‌ای با ایجاد فضای روانی بازار طلا را ملتهب می‌کنند.

ایران در سیاست خارجی هیجان زده عمل نمی‌کند

یک کارشناس پولی و بانکی، گفت: با توجه به اینکه سران ایران در بسیاری از تصمیمات بخصوص مسائل سیاسی، هیجان زده عمل نمی‌کنند به نظر می‌رسد شاهد فروکش کردن هیجاناتی باشیم که زمینه ساز افزایش نرخ ارز و طلا شده‌اند.

کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز در حال حاضر بیشتر هیجانی بوده و متاثر از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان مجاور کنسولگری ایران است، افزایش نرخ ارز به صورت پایدار باقی نمی‌ماند مگر مباحث و ریسک‌های دیگری به صورت اقتصادی حادث شود که بحث دیگری است.

حجت‌اله فرزانی درخصوص افزایش بی دلیل نرخ ارز که تاثیراتی از مسائل سیاست خارجی اخیر گرفته است، به مدیریت بانک مرکزی اشاره و اظهار کرد: مساله مهمی که باید مورد توجه فعالان اقتصادی و مردم برای دامن نزدن به انتظارات تورمی که برخی در اقتصاد ایران می‌آفرینند تا سود‌های ویژه‌ای از این طریق کسب کنند، قرار گیرد؛ این است که خوشبختانه مدیریت‌ها درست و دور از تصمیم گیری‌هایی است که به صورت هیجانی دامنه نوسانات را منفی‌تر می‌کند.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: در ماه‌های اخیر شاهد موضع گیری‌های درست و مدیریت‌هایی هستیم که در مسائل ارزی و اقتصادی صورت گرفته است، ضمن اینکه ایران در مسائل سیاست خارجی، هیجان زده عمل نمی‌کند و موضع گیری‌های دقیق و منطقی دارد؛ بنابراین شاهد مدیریت بهینه بازار ارز خواهیم بود.

فرزانی در این باره توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه سران جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از تصمیمات بخصوص مسائل سیاسی هیجان زده عمل نمی‌کنند به نظر می‌رسد شاهد فروکش کردن هیجاناتی باشیم که زمینه ساز افزایش نرخ ارز و طلا شده‌اند.

افزایش نرخ ارز در حال حاضر هیجانی است

این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز در حال حاضر بیشتر هیجانی است و متاثر از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان مجاور کنسولگری ایران، لذا افزایش نرخ ارز به صورت پایدار باقی نمی‌ماند مگر مباحث و ریسک‌های دیگری به صورت اقتصادی حادث شود که بحث دیگری است.

در مدیریت بازار باید صبر کرد

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید متوجه این موضوع باشند که کنترل قیمت ارز آن هم به صورت فوری و یکی دو روزه توسط بانک مرکزی مقدور نیست یعنی نباید انتظار داشته باشیم بانک مرکزی به سرعت وارد این بحث شود چرا که این ورود منجر به نگرانی‌های بیشتر اقتصادی و منابع ارزی می‌شود.

فرزانی اظهار کرد: بانک مرکزی با توجه به این موضوع که افزایش نرخ ارز به صورت روانی و هیجانی است و ناشی از تغییرات بنیادین اقتصادی نیست به سرعت نباید به این موضوع ورود کند، بلکه باید صبر بیشتری داشته باشد و بعد از آن بازار ارز را برای بازگشت به نرخ‌های قبلی و جلوگیری از نوساناتی که می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند وارد عمل شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 132594

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر